Nu er det vist ganske vist... SAS har kastet sig ud i en ren klimakamp rent PR mæssigt. https://www.berlingske.dk/business/sas-kaster-sig-ind-i-klimakampen-vi-erkender-at-vi-har-et-ansvar Med dagens artikel i Berlingske (desværre bag betalingsmur så kan ikke læse den) er selv Lars Sandalh nu med til at vise os danskere at det svenske fokus på bæredygtighed også skal fremvises i DK. Er det så ambitiøst at lave en sammenligning mellem CO2 forbruget i 2005 og så 2030. Det er da lidt billige point da SAS der havde væsentligt ældre fly og mindre fokus. Så de får 13 år forærende eller forstår jeg det forkert?
Har ikke lige ledt, men det kunne tænkes at 2005 er brugt som 'referenceår' for nogle af de internationale (pseudo-)aftaler om reduceret Co2 udledning. Og i så fald er det jo fair nok. Det er vel også fair at vise, at der allerede er sket en del. Meget omkring klimaet er noget møg, men at påstå at ingen har gjort noget er ikke retfærdigt.
Kunne det tænkes, at det var i 2005 man første gang formulerede ambition og mål for reduktioner? (For Ja, ellers synes det noget letkøbt..).
2005 er det årstal IATA har brugt for flybranchens klimamål. Det er helt normalt at man bruger et referenceår, når man melder klimamål ud - disse er ofte det samme i hele branchen.
I øvrigt ikke et specielt interessant interview. Sandahl nævner dog, at en bedre regulering af luftrummet i EU, kunne hjælpe en del. Han mener SAS ville kunne spare 10-12 % i brændstof, hvis de kunne flyve mere effektiv gennem korridorerne. Desuden nævner han, at SAS' klimatiltag ikke vil betyde højere priser, pga. konkurrencen i flybranchen. Han siger: "Det er en kæmpe kamp for små marginer, og vi er nødt til, at levere attraktive priser og gode ruter. Men vi håber, at det giver en større kundeloyalitet" (altså SAS' indsats på klimaområdet).