Jeg ville lige fylde lidt bonuspoint på min konto. Jeg har nemlig lige et par dage, som jeg kunne bruge på et mileage run. Min første tanke var at tage en tur til Warszawa eller Prag. Så jeg undersøgte lidt forskellige muligheder på SAS hjemmesiden. Den økonomiske indfaldsvinkel er naturligvis at få pointene billigst muligt. Den mest enkle billet (AAR-CPH-WAW) ville koste 5.492 kroner og give 4.750 basis point. Altså 1,16 kr per point Jeg kunne også lægge en ekstra flyvetur ind og flyve via Stockholm (AAR-CPH-ARN-WAW). Så ville prisen bliver 5.956 kroner. Og jeg ville få 6.500 basis point. En bedre deal, hvor jeg kun betaler 92 øre per point. Jeg valgte dog at bruge 5.073 kroner på en billet på Business Class med Lufthansa. Den giver hele 8.000 point. Altså koster et point kun 63 øre. Så med andre ord: Flere bonuspoint og billigere billetter hos Lufthansa. Og rejsetiden var også kortere end turen over Stockholm. Til gengæld går jeg glip af polarrullerne. Men det overlever jeg nok. Nogen, der undrer sig over, at SAS er i krise?
- Ja, dyb krise. - Det går stærkt nedad bakke i øjeblikket. - SAS har slet ikke formået at gribe chancen, at klatre langsomt, men sikkert ud fra mørket efter corona´en. - Firmaet bør lægge et meget større fokus på indtægter og atter indtægter. - Udelukkende at fokusere på besparelser redder ikke en mastodont af den størrelse. - SAS har mulighederne for at bibeholde og tiltrække mange vidt forskellige kundegrupper. SAS, I skal vise, at I er der, at I eksisterer : a) Forretningsrejsende b) Fritids-, ferierejsende c) Sportsgrupper d) Ungdomsrejsende e) Seniorer, osv.. En flad fornemmelse at få godskrevet 22.500 gratis basis til en saldo, der allerede overstiger 90.000 point. Proportionerne er vist udeblevet.
Nu er der sikkert mange faktorer som spiller ind, dato for rejse osv. Men da jeg har haft kigget på lignende tur, chekkede jeg lige Lufthansa. For alle de rejser jeg fandt AAL->WAW var SAS klart billigst og med bedste billet fleksibilitet (ændringer/refundering). Så jeg tror ikke billedet er så enkelt, at SAS bare er håbløs
Et "side" spørgsmål omkring Lufthansa og Eurobonus point. Hvordan optjener man Eurobonus point på en Lufthansa booking, hvad skal man gøre? Skal man oplyse sit Eurobonus nr. i forbindelse med booking eller ?
Man kan desværre ikke angive EB ved booking, men du kan altid ringe til deres kundeservice og få det lagt på. Og ellers kan du selv oplyse dit EB-nr, når du checker ind, og det virker både ved online-checkin og ved skranken.
Det kan sagtens være, at SAS er billigst på de billetter, du søgte på. Nu var mine kriteriet nogle andre: Jeg ville have høj pointoptjening til laveste pris. Derfor søgte jeg på SAS Plus fra AAR og Lufthansa Business fra Billund. Og her kunne SAS ikke være med. Jeg skal for en god ordens skyld også sige, at jeg søgte på andre lufthavne (eksempelvis Prag). Men dér kunne jeg ikke få rejseplanen til at gå op med SAS - der var flere dage, hvor SAS ikke fløj. I øvrigt, så endte jeg med at tage med Lufthansa til Bukarest - men det er en helt anden historie.
Jeg plejer altid at skrive mit EB nummer ind i reservationen på Lufthansas hjemmeside. Og det virker hver gang Det har jeg altså kunnet hver gang, jeg har reserveret på Lufthansas hjemmeside. Det er muligt, du ikke kan gøre det, hvis du laver din reservation gennem et rejsebureau.
Jeg har også haft problemer med at indsætte EB nr på LX's hjemmeside (Lufthansa group), men så fandt jeg ud af, at når jeg booker LX på LH's hjemmeside gik EB nr ind uden problemer. Jeg får så godt nok et LH billet nr 220-xxx, men det er ok. - Måske man skal indsætte EB nr straks, når man opretter en reservation, ikke efter reservationen er afsluttet. (Har en skøn LX biz tur i weekenden).
Bingo – i bookingprocessen kan man uden problemer tilføje sit EB-nr. Man kan ikke længere tilføje det online efter booking. Men du kan altid ringe til kundeservice (og sidde lidt i kø...) og få dem til at gøre det, eller vente til check-in.
Jeg skulle lige på en ny tur til Warszawa. Og flyver gerne med SAS ud fra Aarhus Lufthavn. Billetten blev bestilt 14 dage før afgang. Jeg ville rejse ud om tirsdagen og hjem om fredagen (det passer fint med en forretningstur). Jeg ville gerne rejse på plus. Jeg havde 2 muligheder med SAS for den uge: Udrejse om onsdagen eller lørdagen (og sidste er jo ikke godt for en forretningsrejse). Hjemrejse kun mulig om søndagen. Totalprisen 5.532 kroner på plus. Jeg ville optjene omkring 5.550 EuroBonus point (incl. 25% bonus til diamant medlemmer). Og hjemturen er med 7 timer og 2 minutters opholde i København. Jeg undersøgte også mulighederne med Lufthansa fra Billund. Ud- og hjemrejse er mulig de dagen, jeg gerne ville flyve. Der blev vist 13 forskellige muligheder både for ud- og hjemrejse. Enten via Frankfurt eller München. Men i realiteten var nogle af mulighederne med længere ventetid i den tyske lufthavn. Så reelt 6 muligheder for udrejse fra Billund og 5 muligheder for hjemrejse til Billund. Pris 5.833 på Business. Denne tur vil jeg tjene 8.000 EuroBonus point på. Og når jeg rejser med Lufthansa er maden bedre og sædet ved siden af mig frit. Læg dertil risikoen for pilotstrejke. Igen et reelt eksempel på, at jeg må fravælge SAS. De har ikke et udbud, der kan konkurrere med Lufthansa.
Det er lidt for let bare at pege fingre af SAS bare fordi de ikke je billetter der passer til dine ønsker. Sas bliver jo også hånet når de taber penge fordi de flyver med tomme fly. Jeg rejser primært til DUS og tilvælger SAS fremfor Eurowings fordi tiderne passer bedst. Sådan vil det vel altid være..
Overskriften lyder : >SAS priser og optjening af bonuspoint< - Jeg kan ikke rigtigt forstå din point'e @Euroatc. - Der bliver da ikke peget fingre, men derimod udvist en berettiget konstatering af, hvor SAS er placeret i forhold til en stor konkurrent. - Personligt checker jeg da også, hvor jeg får mest ud af mit køb. Mon ikke det er naturligt for de fleste, frequent flyers eller basis kunder.
Kommenterede på Henrys seneste post, hvor der afsluttes med at SAS igen fravælges da de ikke har et udbud der matcher hans efterspørgsel. Som jeg læser indlægget var SAS aldrig en mulighed da de ikke flyver på de dage Henry ville flyve.
Jeg startede faktisk mit indlæg med at skrive: "... flyver gerne med SAS ud fra Aarhus Lufthavn." Men må så konstatere, at SAS igen taber på næsten samtlige parametre (på prisen er Lufthansa dog 5% dyrere). Men ellers taber SAS på: Afgangsdage Afgangstider, Rejsetid, Kvalitet Optjeningen af EuroBonus point Dette er blot en objektiv konstatering. Jeg kunne godt finde på at flytte min rejse en enkelt dag, hvis der var andre grunde til at vælge SAS. Men jeg finder dem ikke for denne tur. Jo, jeg peger nok fingre. Men jeg håner ikke SAS. Og jeg synes, det er synd, at SAS ikke kan konkurrere med et andet europæisk traditionelt selskab, der må formodes at have samme vilkår, som SAS. Jeg har ikke engang sammenlignet SAS med et lavprisselskab - som du gør, i dit svar. - - - - - Det er naturligvis helt op til SAS at bestemme, hvortil selskabet vil flyve - og også fastlægge de vilkår, man tilbyder gæsterne. SAS må også ud fra ren driftsøkonomiske betragtninger lade selskabets fly betjene de ruter, der passer bedst ind i SAS strategi på kort og langt sigt. Jeg er også helt med på, at hvis mine ønsker er så specielle, at SAS ikke kan tjene penge på at have mig som kunde, så jeg ikke i den målgruppe, som SAS henvender sig til. Og det må jeg tage til efterretning. Længere er den historie såmænd ikke.