SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 fly til CityJet

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 24/1/17.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    SAS har indgået aftale om salg af Cimber til CityJet samt salg af 11 fly af typen CRJ900. Frasalget af Cimber er en del af SAS’ strategi om lade eksterne operatører håndtere regionaltrafik gennem et såkaldt wet lease samarbejde. Cimber er et hel ejet dansk flyselskab, som SAS erhvervede i februar 2015 for at få… Læs mere
    Read the whole post here.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Det er vel reelt hvad vi har ventet længe på ville ske?
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  3. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Ja, spændt på hvad de har fået ud af at eje dem i 2 år. Tror umiddelbart at det har været en ganske fin investering. Lyder godt med nogle nye CRJ's. Dem som Cimber opererer har efterhånden en del år på bagen.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    De skriver at der er et tab på 20 millioner grundet salget. Så det er vel ikke en god forretning.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Er det mere eller mindre end SAS plejer at tabe...? :confused:
     
    mhsalv, Baadsgaard og Henry "Synes godt om dette"
  6. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Det er jo kun for kvartalsregnskabet... ved ikke om det kan oversættes direkte. Særligt ikke da det er afhængig af de aftaler som de har lavet med CityJet
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Sjældent at jyden (læs DSGM) sidder og klapper i sine små hænder, men noget tyder på at vi får skiftet ATR72-600 fra JetTime ud med CRJ900 fra CityJet fra AAR - DEJLIGT! (specielt da de jo skifter de gamle ud over de næste 18 mdr)
    Bevares det var en STOR forbedring da vi fik nye ATR i stedet for Cimbers gamle, men det går bare SÅ meget hurtigere, og særligt forrest i kabinen er det jo en DRØM at flyve med CRJ, som de gode gamle MD dage............

    /Schwert
     
    mhsalv, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Måske smart af SAS, at lade en irsk underleverandør overtage mere og mere af feedertrafikken i stedet for selv at få en irsk AOC. Undgår vel herved mange af de uundgåelige fagforeningsslagsmål.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  9. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Omsætning - Omkostning = Profit (nå ja og en masse faste omkostninger til skulle dækkes)

    1) SAS selv med AOC Irsk = større profit
    2) CityJet med irsk AOC = mindre Profit

    Tror da bare, de skal klø på med det AOC, hvorfor vente? det er jo ikke en fysisk ting, at man skal sætte et stort kontor op osv, det er vel mere administrativt og man sparer omkostninger.. så det er da penge lige ned på bundlinien og hvorfor hjælpe CityJet med større profit?
     
    Henry, PENSIONISTEN og clager "Synes godt om dette"
  10. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    SAS med irsk AOC = strejker = ombookninger, utifredse kunder osv. = mindre profit
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    hvorfor skulle irere strejke?
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  12. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Jeg har også blandede følelser omkring den måde europæisk ræser mod bunden med kreative ansættelses kontrakter. Så længe der politisk ikke bliver lavet spilleregler er det jo lovligt. Jeg tror de fleste inklusive mig selv, SAS medarbejdere, danske politikere har set dette faktum i øjnene, så derfor tror jeg der bliver en masse udtalelser, interviews men jeg tror ikke på SAS strejker da de ansætte godt ved at SAS bliver nødt til at tage disse tiltag for at overleve. Bedre med nogle DK/ S/N arbejdspladser end slet ingen hvis der ikke er et SAS. Nye operatører vil bruge "Irlandsfintet".
     
    Henry, PENSIONISTEN og tbh "Synes godt om dette"
  13. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Her tænker jeg på de danskere, svenskere og nordmænd, der bliver i moderselskabet.

    Jeg kender ikke noget til aftalen med Cityjet, men tror den er strikket så godt sammen, at SAS næsten ikke selv vil kunne drive ruterne med større profit, når man medregner leasing af fly, administration, risiko for tekniske uregelmæssigheder, og ikke mindst lønninger. Hvis alternativet er at få en irsk AOC (og hermed lavere lønomkostninger, beskatning mv) og drive feederruter med den, tror jeg der er risiko for faglig konflikt i moderselskabet.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  14. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Henry og alexanderln "Synes godt om" dette.
  15. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Henry og alexanderln "Synes godt om" dette.
  16. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Hvis det virkelig bliver tilfældet, så bliver det helt sikkert LX via ZRH til GVA i sommer månederne for mit vedkommende. (SK kører med airbus til GVA om vinteren kun pga ski last, om sommeren kører de CRJ900 ... ).
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Er sikker på at SAS søger engelsk eller irsk licens alligevel. Dette her er blot en del af det.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Ja, det gør de muligvis. Tror dog man er interesseret i at gøre det på en måde hvor fagforeningerne laver mindst "vrøvl". Måske er ideen med at lade mere og mere feedertrafik afvikle som langtids-wet-lease en måde at vurdere fagforeningernes kampgejst.
    Jeg er ikke arbejdsmarkedsforsker eller erhvervspsykolog, men er ikke i tvivl om at de faglige organisationer i SAS har stor magt. Hvorvidt dette er godt eller skidt er nok ikke en interessant diskussion i dette fremragende forum. ;)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Kunderne har vel talt.
    Københavns Kommune flyver RyanAir, danskere søger på momondo og tager det billigste der kommer op.

    Så hvorfor blive i en skandinavisk bobbel når kunderne er fuldstændig ligeglade med arbejdsetik og hvad der er inkluderet i billetten??

    Det kan ikke gå hurtigt nok med at få oprettet den irske base..
     
    Senest redigeret: 25/1/17
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  20. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Hvad der er inkluderet i billetten ér netop grunden til jeg ikke flyver SAS longhaul.
    Ift. Arbejdsetik skulle vise gerne have institutioner der regulerer dette, i hvert fald på Europæisk plan. Det mener jeg ikke er op til den enkelte at vurdere, på samme måde som alle virksomheder bør minimere deres omkostninger maksimalt indenfor lovens rammer, da de folk/virksomheder med ringest moral ellers vil have en klar fordel.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.

Del denne side