SAS sælger et “slot-pair” (start- og landingstilladelse) i London Heathrow

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 4/2/15.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Her er SAS afgange ud af LHR. Der er jo både attraktive og knap så attraktive slots imellem -- men hvis jeg skulle gætte på et så peger jeg på kl 19.05 flyet til ARN :)

    Norge
    07.05 til OSL (man-fre)
    10.20 til OSL (man-søn)
    12.05 til SVG (søn-fre)
    15.35 til OSL (man-søn)
    17.30 til OSL (man-søn)
    19.30 til OSL (søn-fre)
    19.50 til SVG (søn-fre)

    Sverige
    07.00 til ARN (man-lør)
    09.40 til GOT (man-lør)
    10.35 til ARN (søn-fre)
    13.50 til ARN (man-søn)
    18.00 til ARN (man-søn)
    18.40 til GOT (søn-fre)
    19.05 til ARN (søn-fre)
    21.05 til ARN (søn-fre)

    Danmark
    06.40 til CPH (man-søn)
    09.55 til CPH (man-søn)
    14.05 til CPH (man-søn)
    17.00 til CPH (man-søn)
    18.05 til CPH (søn-fre)
    20.30 til CPH (søn-fre)
     
  3. Clipper

    Clipper Aktivt medlem

    Beskeder:
    137
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    43
    Nok et selskab fra sandkassen, der har haft pengepungen åben og endnu et søm i kisten til SAS... ;-)
     
  4. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Det er allerede afsløret, at det er en morgenafgang
     
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    Det giver super mening - men jeg tror også på at det er LCY som kommer. Ved godt flere har forsøgt, men det er bare en rute som der skulle kunne virke om den kan produceres til en OK pris.

    Må CRJ'erne ikke lande der?
     
  7. Clipper

    Clipper Aktivt medlem

    Beskeder:
    137
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    43
    SAS har benyttet både LGW, LCY og STN før uden at det blev rentabelt så mon det vil nu? Jeg tvivler og ser kun at SAS scorer en kortsigtet gevinst...
     
  8. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    LCY var absolut ingen succes for SAS sidst. BA trak sig også (efter kun halvandet år), men de havde også et helt sindsygt oplæg, hvor flyet stod i CPH i 5 timer midt på dagen.

    Sunair forsøgte sig vel i 2005 med en rute fra CPH til LCY, men trak sig da SAS åbnede den kort efter. Sunair kiggede så igen på den da BA trak sig, men mener aldrig de kom igang. Det blev vist ved snakken - såvidt jeg husker. Ikke nødvendigvis gode tegn mht. rentabilitet af denne rute, hvis de ikke kan flyve den med små Dornier-fly.

    SAS havde forøvrigt en del vægtrestriktioner på Q400 - hvilket betød at de fløj med mange tomme sæder af den grund. Det blev dyrt.

    Iflg. denne side, så er CRJ900 ikke godkendt på LCY:
    http://www.londoncityairport.com/content/pdf/Types of Aircraft_and_Concessions.pdf

    Eneste fly SAS råder over p.t. som kan flyve LCY er ATR

    Hvordan ATR performer på LCY ved jeg ikke nok om. Men mon ikke den kan flyve med fuldt hus...

    Problemet med ATR er dog en noget længere flyvetid, som let æder tidsbesparelsen op ift. at flyve til LHR eller LGW.

    Om Jettime kan producere denne rute billigere og dermed gøre den rentabel må tiden vise. LCY kunne være fint, men både fra ARN og CPH har ruten ikke været nogen succes tidligere.

    Har skrevet lidt om det her:
    http://bonusfeber.dk/sas-overvejer-flere-lufthavne-london/

    Umiddelbart vil jeg vurdere LGW som bedste bud. En morgenafgang hertil vil give adgang til Virgin Atlantics longhaul leisure destinationer og returen kan vel også passe med de pax som er returneret fra samme. Desuden er LGW også rimelig mht. rejsende til London centrum.

    STN og LTN tror jeg er udelukket. Ingen transfer og langt fra centrum. Desuden i direkte konkurrence med easyJet og Ryanair.
     
  9. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    På den korte bane kigger de nok nærmere på LGW (selvom DY jo flyver dertil) fremfor LCY. LGW er helt fornuftig indtil det centrale London og flere og flere langruter afgår derfra. Oplagt at tage konkurrence op med DY på ruten. Mht LCY, læser jeg ud af artiklen jeg linkede til at større fly vil kunne lande der fremover hvilket vel burde bringe den tilbage på kortet for et selskab som SAS når det bliver tilfældet?
     
  10. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Interessant hvad de mener med det. Såvidt jeg forstår bliver landingsbanen (vi burde i øvrigt adoptere "rullebane" fra norsk!) ikke udvidet, det er kun stands og taxiways. Så restriktionerne på steep approach og landingsbanens længde holder vel stadig stik. Ved ikke om CRJ900 kan blive certificeret med det. Måske tænkes der på de nye Bombardier CS100 fly?

    Om ikke andet kan SAS vel købe sig til nogen med en jetmaskine der er certificeret. Eller bruge en ATR-72, men det virker ikke så attraktivt :)
     
  11. Clipper

    Clipper Aktivt medlem

    Beskeder:
    137
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    43
    Tror SAS får mere end svært at få en lønsom LGW rute med DY og U2 som store konkurrenter så bedste alternativ ville være LCY... Måske det ser anderledes ud fra OSL med konkurrencen men tror næppe at det ville gå fra CPH
     
  12. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    En mulighed kunne også været at det var fra GOT, SVG el.lign. de fløj til LGW.

    Jeg skal ikke afvise at de kigger på LCY, men personligt ville jeg ikke finde den ret attraktiv med ATR-fly og længere rejsetid. Tidsbesparelsen ville være minimal og komforten langt dårligere.

    LGW derimod er i mine øjne blevet en helt okay lufthavn. Og SAS har i forvejen interlineaftale med Virgin Atlantic, som man måske kunne bruge til at skaffe lidt trafik til en LGW-afgang. For at det skal være attraktivt, så vil jeg dog mene det skal skal være CPH, OSL eller ARN.
     
  13. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Ja der tænkes på de nye fly Bombardier C-Series fly. http://www.airportwatch.org.uk/2012/12/london-city-airport-air-france-klm-agrees-to-buy-vlm/ (gammel artikel før det blev godkendt, men må gå udfra det stadigt er rigtigt) Forøgelsen af stands burde øge antallet af større fly (Airbus A318) der kan håndteres.
     
    Henrik Olsen og asf "Synes godt om" dette.
  14. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    så vidt jeg ved flyver sun-air stadig til LCY fra andre lufthavne end cph :)

    mon ikke de kan få en tilladelse, nå nu f.eks a318 må flyve ud derfra?
     
  15. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Glem ikke at jeg mener check-in tiden er 20min i LCY dvs. du skal være i lufthavnen meget senere end til LHR eller LGW. Man må tro at en LCY-CPH rute ville være et A318 (hvis de kan få sådan et slot?) eller et nyt Bombardier. Enig i at hverken CRJ-900 eller ATR ville være det rigtige valg.
     
  16. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    Hvad med at ændre fokus til et andet spørgsmål så....

    Hvem købte det slot-pair?

    I min verden kan det ikke være et større US selskab, da det ville kræve en "press notice" for at hive 60 MUSD ud til dette. Så derfor kan det primært være Qatar, Emirates eller Ethiad der kan gøre dette uden at fortælle det til nogle. Det kunne også være nogle af de Asiatiske selskaber der vil øge eller ind på UK markedet.

    Hvad tænker I?
     
  17. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg gik som refleks bare udfra det var købt af et af de 3 store sandkasse selskaber som du også peger på. Cathay ville være mit bud hvis det skulle være Asiatisk -- de udvider i Europa med deres nye DUS-HKG rute.
     

Del denne side