SAS satser hårdt på PLUS i fremtiden

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Flemming Poulsen, 29/5/14.

1. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    "Synes godt om" modtaget:
    2,210
    Point:
    113
    Igår kunne vi her på Bousfeber.dk afsløre hvordan SAS’ fremtidige kabine vil se ud på langruteflyene. Vi kunne også, som de eneste afsløre hvordan sædefordelingen vil være mellem de enkelte klasser.
    SAS satser på Plus (Premium Economy) i fremtiden

At dømme ud fra antallet af sæder på de forskellige klasser, så tyder det på at SAS – i lighed med resten af markedet – kommer til at satse stort på SAS Plus (Premium Economy) på deres langruter i fremtiden.
    Specielt på Airbus A330-flyene ser det ud til at antallet af Plus-sæder bliver øget ganske betragteligt fra de nuværende 32 og helt op til 56 stole i denne mellemklasse. Et klart signal om at SAS satser hårdt på denne klasse i fremtiden.
    Fordelingen af sæder i de nye kabiner på SAS langrute flyene vil angiveligt komme til at være som følger:

Flytype Business Plus Go I alt
    A330 32 (34) 56 (32) 178 (195) 266 (264)
    A340 40 (46) 28 (28) 180 (171) 248 (245)
    Tallene i parantes er den nuværende sædefordeling på SAS flyene. Antallet af sæder i hver klasse er endnu ikke endeligt besluttet af SAS, så der tages forbehold for ændringer.

Markedet har fokus på Premium Economy
    SAS var nogle af de første på markedet til at indføre en Economy Extra som det hed den gang. Nu er klassen blevet omdøbt til SAS Plus og de fleste andre selskaber omtaler det som Premium Economy Class. Flere amerikanske selskaber har også indført denne klasse – dog oftest kun med lidt ekstra benplads i forhold til economy class. Derudover har også KLM, AirFrance, Turkish Airlines og nu også Lufthansa indført denne populære mellemklasse.
    I takt med at flere og flere forretningsrejsende er underlagt rejsepolitiker, som ikke giver mulighed for at flyve Business Class, så er efterspørgslen efter sæder som er mere komfortable end de mest sammenpressede på economy class vokset. Det har skabt et marked for Premium Economy, som vi nu ser SAS satse endnu mere på.
    De nye SAS Plus stole.
    Attraktivt for forretningsrejsende
    Når man nu ikke må rejse på Business Class for sin arbejdsgiver, så er Premium Economy (eller SAS Plus) en ganske god klasse at rejse på. Man får hos f.eks. SAS tilgang til de fleste af goderne fra Business Class, som f.eks. Business Class check-in, Fast Track, Lounge, ekstra bagage m.v. Desuden får man lidt bedre plads ombord og (indtil videre ihvertfald) samme optjening af bonuspoint som på Business Class. Arbejdsgiveren sparer lidt på rejsebudgettet og SAS formår stadig at få en større indtægt per sæde end hvis passageren var tvunget til at rejse på de allerbilligste klasser. Det er jo nærmest en win-win for alle og det forklarer måske hvorfor denne klasse er blevet så populær og at de fleste selskaber satser ganske stort på den.
    Færre Business Class sæder
    I fremtiden vil man se færre sæder på Business Class hos SAS. Det er en helt naturlig udvikling når vi samtidig ser efterspørgslen på SAS Plus stige. Til gengæld, så bliver Business Class opgraderet og vil langt hen ad vejen være et produkt der ligger imellem tidligere tiders Business og First. Vi ser også at f.eks. Lufthansa fjerner First Class fra flere fly – muligvis fordi Business Class er blevet så god at First Class langt hen ad vejen er blevet overflødig luksus for mange rejsende.
    TIP:
    Med den store forøgelse af antallet af Plus sæder ombord på SAS’ Airbus A330 og med flere af disse fly på vej ind i flåden, så må vi antage at chancerne for at opgradere til denne klasse via f.eks. OptionTown også i fremtiden vil blive – om ikke bedre – så ihvertfald ikke dårligere. Med 200% optjening af bonuspoint og forhåbentligt bedre chancer for upgrade er dette en fin mulighed for at fylde bonuskontoen og få lidt bedre komfort på rejsen for billige penge.

Read the whole post here.

jefi99 "Synes godt om" dette.
  2. Rune

Rune VIP medlem

Beskeder:
    168
    371
    Point:
    63
    Meget positivt at SAS kan øge antallet af sæder i Plus og undgå (væsentlig) reduktion i antallet af Business sæder. Så skal de bare lige have forklaret SAS IT at Eurobonus kunderne gerne vil kunne booke bonusbilletter i Plus på long haul igen :)

Men samlet set en meget lovende udmelding om de nye kabiner. Flot af SAS. Så skal der bare leveres.

3. jefi99

jefi99 Titanium VIP Member

Beskeder:
    2,584
    5,191
    Point:
    113
    Og Turkish har vel også besluttet at udfase deres Comfort Class (premium economy). Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvorfor de vælger at gå mod strømmen her.
    Men senest har Cathay Pacific og Singapore Airlines, sidstnævnte et selskab der ellers gang på gang havde afvist at indføre det, besluttet at lancere premium economy. Og det kan vel ikke kun være fordi de er jointventure-partner med SK på CPH-SIN.
    British Airways var vel iøvrigt også blandt de første til at indføre det med deres World Traveller Plus?

THammer "Synes godt om" dette.
  4. THammer

THammer VIP medlem

Beskeder:
    758
    1,620
    Point:
    93
    KLs produkt kan næppe sammenlignes med SK, AF, BA og hvad LH indfører. KLs produkt består af det samme sæde, nogle mere en smule mere ben plads eller sædet kan lægges en smule mere tilbage. Disse sæder, kaldet Economy Comfort, kan vælges mod betaling eller gratis hvis man har tilpas høj status i FlyingBlue. Resten af pakken er fuldstændig den samme som resten af economy klassen.

5. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Det er korrekt. Det er en lidt sørgelig udgave af Y+, og vel egentligt mere sammenlignelig med de amerikanske selskabers fremfor de europæiske. Uanset vidner det om at der er efterspørgsel efter et produkt som er lidt bedre end economy, men ikke så dyrt som Business.

6. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Med udviklingen hos Cathay og SIA, så er jeg ret overbevist om at det er fordi der er en stor efterspørgsel i markedet. Ellers ville speciel SIA ikke indføre det. Tror det er ganske klogt af SAS at satse på en del sæder i denne klasse. Uanset er det ikke så dyrt at opgradere nogle economy pax til denne klasse ved behov, som hvis de skulle opgraderes til Biz. Masser af muligheder for ekstra indtægter via optiontown, point-upgrades etc., hvis de griber det rigtigt an.

7. jefi99

jefi99 Titanium VIP Member

Beskeder:
    2,584
    5,191
    Point:
    113
    Man kan så lure på, hvorfor EK, EY, QR (og WY og GF) forholder sig passive. EK har vist hævdet, måske lidt arrogant, at deres economyprodukt jo var på linje med de andres eco+ produkter. Men alligevel...

8. THammer

THammer VIP medlem

Beskeder:
    758
    1,620
    Point:
    93
    Selvfølgelig sige at der er et marked, når nogen vælger at betale for det. Jeg har såmænd selv engang betalt for et "Economy Comfort" sæde. Det er dog, som du selv siger, en noget tarvelig udgave af et Y+ produkt.
    Jeg ser det snarer som en en mulighed for at tjene lidt ekstra...ude at det koster selskabet noget ekstra. Præcis som de andre selskaber der har indført en eller anden form gebyr for at vælge sit sæde inden check-in åbner.
    Når først boarding er komplet kan man alligevel få lov, hvis man spørger pænt og der er ledige sæder, til at flytte rundt mere eller mindre som det passer folk. Jeg har oplevet at folk fik lov til at flytte til en nødudgang og jeg fik selv et sæde længst fremme i economy klassen. Så falder konceptet lidt til jorden, men naturligvis god service for os der var så heldige at få lov til at flytte rundt.
    På den anden side er produktet slet slet ikke i samme prisklasse som det Y+ produkt de andre selskaber tilbyder.

Jeg glæder mig til at se hvad SK vil tage for biletterne i deres PLUS. Det kan forhåbentlig næppe bliver dyrere (lang distance ruterne) end det er i dag.

9. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    765
    945
    Point:
    93
    Jeg håber da ikke at de vil overveje at hæve priserne, for jeg ser ikke at dette tiltag giver mere værdi til mig som passager, end det nuværende gør. At de indsætter nye sæder ser jeg mere som nødvendigt vedligehold, end en forbedring.

jefi99 "Synes godt om" dette.

Del denne side