SAS ser på ny USA-rute fra Oslo

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Kristian, 18/2/15.

1. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,872
    "Synes godt om" modtaget:
    8,941
    Point:
    113
  2. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,582
    4,200
    Point:
    113
    Man kan da virkeligt tale om 100% spekulation i den artikel. De når at spå Boston, Seattle, LA, Miami, Denver, Atlanta og Dallas! Men da interessant nok... Seattle er jo vokset som lufthavn med den fokus den får fra både Delta og Alaska Air så hvis man tror der er nordmænd der vil videre mod Alaska (olie og fisk...) er det måske ikke et helt dumt bud.

jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  3. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,872
    8,941
    Point:
    113
    Ja, mange bud i artiklen, men jo baseret på et interview med den altid karismatiske mand Eivind Roald...

4. PeterA

PeterA VIP medlem

Beskeder:
    929
    1,772
    Point:
    93
    SAS har stadig et godt 'ry' i Seattle efter at have været fast flyselskab dér gennem mange år. Desuden bor der i området stadig mange med skandinavisk ophav. Ifølge flyprat.no er der dog ikke meget interesse for norsk laks i Seattle, så der er ikke den specielle mulighed for cargo, som SAS nok også stiler efter.

Miami tror jeg ikke på, da det er for leisureagtigt og i forvejen er markedet mættet med Norwegian der flyver til nabolufthavnen i FLL.

LAX er naturligvis populær, men der flyver Norwegian jo også.

Atlanta tror jeg ikke på. Det er godt nok en stor lufthavn, men mest som domestic hub og ikke som Star Hub.

Dallas har jeg også lidt svært ved at se skulle blive et hit fra Oslo.

Boston kunne være en mulighed. Dels er BOS i nogen grad en UA hub og derudover er flyvetiden kort (3504 miles). Desuden er det vist en af de mere efterspurgte uservicerede destinationer.

Denver er en UA-hub og der må ryges fed! Klart det er på tegnebrættet!

Senest redigeret: 18/2/15
    jefi99, mhsalv og Kristian "Synes godt om dette"
  5. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,872
    8,941
    Point:
    113
    jeg er med på DEN også.. - det er jo også en "olieby" og endvidere er der 4644 miles, hvilket vel godt kan flyves frem og tilbage på 24 timer, samtidig er SEA 4569 miles.. så mon ikke det bliver en af disse?

6. Peter Krogh Frausing

Peter Krogh Frausing Skribent

Beskeder:
    863
    978
    Point:
    93
    Jeg fløj 3-4 gange på Seattle ruten ud af CPH dengang den eksisterede, jeg husker det som om der var god belægning, så det ville ikke undre mig om de tager den rute op fra Oslo. :)

7. PeterA

PeterA VIP medlem

Beskeder:
    929
    1,772
    Point:
    93
    Hermed et kort med de mest oplagte destinationer.

Screen Shot 2015-02-18 at 16.16.55.png

Med ca 1000 miles længere end BOS til både SEA og DEN, vil det tage ca 4 timer længere at tilbagelægge turen retur fra OSL end det vil gøre fra BOS. Hvad mere vil det koste at flyve det stykke længere og kan det indbringe det mere?

Senest redigeret: 18/2/15
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  8. Daniel K

Daniel K Aktivt medlem

Beskeder:
    132
    160
    Point:
    43
    SAS laver nok ikke en rute fra OSL, der kan være ligeså leisure tung som ruterne fra CPH, ellers kunne de ligeså godt placere den der, medmindre det er en politisk beslutning.
    Hvis det er olieindustrien denne nye rute målrettes imod ville Seattle eller Denver være en mulighed relativt tæt på fracking felterne.

Chicago eller Mineapolis kunne også være en mulighed, der skulle være mange af norsk afstamning der, Northwest forsøgte sig vist en gang med en rute til sidstnævnte fra Oslo.

Men uanset hvad, vil jeg mene at 264-289 sæder er en ordentlig mundfuld at fylde fra OSL mod USA til andre byer end New York.

9. jefi99

jefi99 Titanium VIP Member

Beskeder:
    2,584
    5,191
    Point:
    113
    I call bluff.
    Hvis SAS vil åbne er rute fra OSL, bliver det til IAD eller ORD. Alternativt BOS, men alt muligt fantasi om Denver og hvad ved jeg, det tror jeg ikke på.

THammer, Henrik Olsen og PeterA "Synes godt om dette"
  10. mhsalv

mhsalv VIP medlem

Beskeder:
    134
    273
    Point:
    63
    Hvis SAS nu er seriøse omkring dette, så vil jeg som jer andre mene at Seattle er et godt bud. Der er, som @PeterA nævner, god mulighet for trafik begge veje. Alle i Seattle har trods alt en norsk oldefar med familie som bor i nærheden af en eller anden norsk SK/WF-destination. Hvis SAS får på plads nogle attraktive connections i OSL så er der måske et marked der.

11. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,209
    6,254
    Point:
    113
    Jeg syntes SAS dummer sig ved at sprede langruterne ud blandt alle 3 lufthavne. De skulle fokusere mere i min verden - også for at kunne spare omkostninger ved ground crew. Ved at holde det i fx. København kunne de operere mere effektivt og så lade folk feede ind fra OSL.

Ikke kun fordi jeg er dansk - men det er bare i min verden mere smart...

12. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,872
    8,941
    Point:
    113
    problemet er, at når man bruger OSL eller ARN, så kan man lige så godt skifte i FRA/LHR/DXB/AMS/? som man kan skifte i CPH, så det er vel for at dæmme op for konkurrencen der, og er det ikke sådan der er åbnet flere intercon forbindelser fra ARN og OSL indenfor de sidste par år end fra CPH, så den "befæstning" i CPH er sikret, nu er det med at sikre de andre lufthavne... - my few cents.. - man kan så også sige, hvis ruten er interessant nok, kan vi danskere jo også skifte i ARN eller OSL.. lad os se om ARN-HKG får danskere med...

13. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,582
    4,200
    Point:
    113
    Det er jo til dels et spørgsmål om hubs. Med SAS indkøb af fly og den success fly som Boeing 787, Airbus A350-900 og A330-neo har er det for mig tydeligt at markedet bevæger sig mod flere direkte ruter. Så mindre hub-hub og mere hub-spoke. Så kan man diskutere om SAS burde lave CPH til ægte hub som AF har i CDG, KLM i AMS, LH i FRA, BA i LHR, osv. men jeg tror nu egentligt at de ser rigtigt ved at lade være. Ved at have unikke, direkte ruter fra hver hovedstad vinder de jo utvivlsomt mange som ikke gider en unødvendig mellemlanding.

Synes i øvrigt det her var en interessant artikel jeg faldt over i går: http://airwaysnews.com/blog/2015/02/17/analysis-how-much-of-a-game-changer-is-the-boeing-787/

jefi99 og mhsalv "Synes godt om" dette.
  14. PeterA

PeterA VIP medlem

Beskeder:
    929
    1,772
    Point:
    93
    Er egentlig enig. Havde selv ville tippe ORD, hvis ikke altså rygtet gik på, en ny destination i USA. Det undrer mig i øvrigt at AA aldrig er startet op på OSL med en 757. AA har en megahub i ORD, så der ville være godt med feed i den ende i hvert fald.

Tror ikke så meget på IAD. Det er rigeligt med afgangen ud af CPH, som efter min opfattelse kæmper med lidt dårlig loadfactor i perioder. Tror ikke det ville være bedre ud af OSL.

jefi99 og jakobv84 "Synes godt om" dette.

Del denne side