Den 28. oktober lavede SAS meget stille om i deres EuroBonus betingelser. Her skillede de EuroBonus programmet ud i et separat selskab: Nogle interessante ting i betingelserne (som måske var de samme som før dog): 6.5 Vi forbeholder os ret til at ændre disse EuroBonus-vilkår og -betingelser. Vi vil i så fald kommunikere de kommende ændringer i god tid og tydeligt, således at du kan vælge at opsige dit EuroBonus-medlemskab, hvis du ikke accepterer ændringerne. 6.7 EB er berettiget til at annullere eller erstatte EuroBonus-programmet med en måneds varsel. Hvis EuroBonus-programmet annulleres på grund af lovgivning, retskendelser, påbud fra offentlige myndigheder eller lignende, kan EuroBonus-programmet annulleres omgående uden varsel, og optjente point vil udløbe omgående uden kompensation af nogen art. 7.1 I det omfang, det er tilladt ved lokal lovgivning eller forskrift, skal disse EuroBonus-vilkår og -betingelser reguleres og fortolkes i overensstemmelse med svensk lovgivning. Begge parter underkaster sig, i det omfang, det er tilladt ved lokal lovgivning eller forskrift, Stockholms distriktsdomstols ikke-eksklusive kompetence til at løse eventuel tvist, der måtte opstå i henhold til disse EuroBonus-vilkår og -betingelser.
SAS forsøgte det samme tilbage i 2017, hvor det blev nævnt i deres årsregnskab. Så det er ikke en ny tanke: https://insideflyer.dk/breaking-sas-splitter-eurobonus-eget-selskab/ Her er forumtråden fra 2017: https://insideflyer.dk/forums/threads/sas-slider-stadig.3588/ Argumenterne er nok nogle andre i dag end i 2017. Men det spændende er om det primært er regnskabsmæssigt for at fjerne "de skyldige EuroBonus point" fra flyselskabets regnskab. Det tænker jeg er en af de centrale punkter i denne øvelse.
Or like the earlier out sourcing of the Air Canada Membership program. But I do think a really important part is to remove the "EuroBonus points debt" from the main airline fiscal results.
Det er vel ikke anderledes, som så mange andre (IT) selskaber, som mener, at kommunikation "i god tid og tydelig" i praksis betyder at opdatere en side på hjemmesiden på dagen, de nye vilkår træder i kraft.
SAS er ikke helt så grundige med deres betingelser: 7. TVISTER OG GÆLDENDE LOVGIVNING 7.1 I det omfang, det er tilladt ved lokal lovgivning eller forskrift, skal disse EuroBonus-vilkår og -betingelser reguleres og fortolkes i overensstemmelse med svensk lovgivning. Begge parter underkaster sig, i det omfang, det er tilladt ved lokal lovgivning eller forskrift, Stockholms distriktsdomstols ikke-eksklusive kompetence til at løse eventuel tvist, der måtte opstå i henhold til disse EuroBonus-vilkår og -betingelser. 7.2 Enhver bestemmelse i disse EuroBonus-vilkår og -betingelser, der findes ugyldig eller uden retskraft af en kompetent myndighed eller domstol, skal for så vidt angår en sådan ugyldighed eller manglende retskraft anses for adskillelig og skal ikke påvirke de øvrige bestemmelser, der forbliver upåvirkede. 7.3 Disse EuroBonus-vilkår og -betingelser blev sidst opdateret den 29. juni 2020 og erstatter alle tidligere versioner deraf. Billedet taget 3. november 2020 - 10:50
Betyder det så, at medlemmerne fremover skal kommunikere med det svenske selskab, når der er spørgsmål til EuroBonus?
Jeg tænker at det ikke ændre ved det setup at der er et call center foran som medlemmerne skal snakke med.
Nu er jeg ikke regnskabsekspert. Men hvis man opretter et selvstændigt selskab og flytter gæld over i det (eurobonus point), så starter det nye selskab med at have mere gæld / forpligtelser end aktiver. Er der så ikke en reel risiko for, at Eurobonus selskabet går ned?
Information fra SAS Jeg har tidligere i dag kontaktet SAS omkring dette og jeg har fået følgende svar tilbage fra den Sille Beck-Hansen, der er Head of Public Affairs og fungerende pressechef hos SAS - Scandinavian Airlines: Hensigten er at synliggøre værdien af EuroBonus og derved styrke værdien af SAS-aktien og gøre den mere attraktiv for investorer. Det er en rent selskabs teknisk ændring. Ingen ændringer af vilkårene ud over det nye navn og privacy policy. Så et af mine argumenter holder forsat. Det hjælper SAS med at se bedre ud rent regnskabsmæssigt. Gældsposten for EuroBonus point er dermed fjernet ud af selve SAS og er nu i det nye selskab. Men der er nok også andre ting bagved, som vi nok først ser på et senere tidspunkt. Det er jo også nemmere at sælge EuroBonus programmet eller finde en partner som vil investere i det. Dette var faktisk en af de nøglegrunde som allerede i 2017 blev meldt ud. Læs om det her: https://insideflyer.dk/breaking-sas-splitter-eurobonus-eget-selskab/
Det nye selskab er sikkert stiftet med en kapital der sikre dette. Ellers kan det vel ikke lade sig gøre at stiftet et svensk aktieselskab (AB). Dertil skal værdier og andet overtages til "pålydende" værdi.
Endnu et eksempel, hvor vi er et par bagud her i Norden? Air Canada gjorde samme øvelse tilbage i 2002, for at købe Aeroplan tilbage i 2018. Gynger og karruseller
Men nu er det jo ikke solgt endnu. Blot udskilt... Jeg tænker forsat at det er for at pynte på regnskabet og dermed prøve at få aktiekursen til at stige fremadrettet.
Har skrevet lidt om det her: https://insideflyer.dk/eurobonus-planer-fra-2017-er-blevet-gennemfoert-nu/ Har desuden talt med Jacob Pedersen fra Sydbank omkring grundene til det. Han citat er med i artiklen.