Der er fuld gang i rygterne op til den komme potentielle strejke den 29. juni, hvor 900 piloter har varslet strejke. Det som virkelig kan få en til at ryste i bukserne er følgende artikel i svenske Expressen: https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/pilotuppgifter-i-mejl-sas-forbereder-rekonstruktion/ Flygbolaget SAS förbereder sig för en rekonstruktion av bolaget. Uppgiften redovisas i ett internt mejl som SAS pilotfack skickat ut till sina medlemmar i dag. – Vi kommenterar inte spekulationer, säger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman. Samtidigt anklagar pilotfacket företaget för att runda verksamheten med ett nytt anställningsbolag. ”Vi SAS-piloter tänker inte finna oss i att bli utsatta för hot och bli beskyllda för de dåliga affärsbeslut SAS ledning fattat under många år,” skriver pilotfacket till sina medler Hvad er jeres vurdering?
Her er det nye selskab som SAS har oprettet i Danmark med navn SAS Crew Services Danmark A/S. Det er oprettet den 20/4-2022 - så ret nyt: https://proff.dk/firma/sas-crew-services-danmark-as/kastrup/rekruttering/0PQ6F9I046Z/ Det ligner de selskaber som er oprettet til Link og Connect:
Desværre rekonstruktion eller total likvidering, alternativ er en fremtid med konstante strejke trusler.
Har I hørt noget til dette? Jeg kan desværre ikke læse artiklen grundet abonnement. Forhandlinger mellem SAS-ansatte og RyanAir?!?! https://www.berlingske.dk/virksomhe...l6zBciySr5n2lgzYQaUhGajTF6IFPEs6GfjH1ZTj3bJqQ
Ifølge artiklen har formanden for SAS pilotforening travlt med at forhandle overenskomst for Ryanair i Danmark mens de selv forhandler med SAS og har varsler strejke. Angiveligt skulle forhandlingerne med Ryanair være om en overenskomst der er dårligere end SAS piloternes. Så en smule dobbeltspil.
Jeg har en bonusrejse til Chicago - afgang nu på fredag. Temmelig vigtigt, jeg kommer af sted. Hvad er mine rettigheder egentlig i tilfælde af strejke - er SAS forpligtet til at ombooke til andet selskab samme dato?
SAS har nu skrevet følgende på sin hjemmeside : If you have bookings 29-30juni and 01juli you can rebook free of charge. Der står en lang forklaring med mange punkter.
Det taler ikke til deres fordel. Min sympati for de potentielt strejkende piloter er meget lille. Måske SAS skulle bide i det sure æble og restrukturere det hele. Opsige alle medarbejdere og ansætte nye på mere simple overenskomster.
Men igen - hvad er SAS juridisk forpligtet til at gøre for de berørtes passagere i en sådan situation?
Tror kun der er to muligheder indenfor Bonus billetter, hvis vi kigger på lignende situationer: 1. Aflysning og refusion af points 2. Ombooking men kun indenfor eget flyselskab og hvis SAS strejker er det jo ligemeget. På Bonus billetter modsat betalte er der ikke en forpligtigelse til at ombooke til andet flyselskab, som der står på Flyertalk i en situation med Austrian hvos SAS er award carroer: Regardless what OS has an obligation to rebook, the OP will get stuck in the usual limbo. OS will refuse to touch the ticket /to rebook as this is an award ticket of another carrier (OS will refer the OP to contact EB for rebooking) and EB will not be able to rebook unless award availability is present. A real catch-22 situation and as reported in many posts when on award ticketed by another carrier than the operating carrier.
På det punkt er bonusbilletter ikke anderledes end andre billetter. Såfremt de ikke flyver så er de forpligtiget til at finde en måde at få dig til Chicago på. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så at refundere prisen for rejsen. Plus evt erstatning
Det er ikke helt så ligetil desværre, de har ikke en forpligtelse til at ombooke til anden carrier modsat en betalt billet.
SAS svarer igen i Sverige: https://www.bt.dk/erhverv/sas-svarer-svenske-piloter-igen-med-lockoutvarsel
De har fuldstændig samme forpligtelser til at ombooke på en anden carrier på en bonusbillet. Det fremgår direkte af EU261, at billetter betalt med loyalitetspoint er ligestillet med billetter betalt med penge (se artikel 3(3)) og forpligtelsen til at ombooke fremgår af EU261 (artikel 8, jf. artikel 5). Hvis der er strejke er SAS forpligtet til at ombooke ved først mulige lejlighed eller på et senere tidspunkt efter passagerens valg (SAS nægter dog sidstnævnte hvis det er mere end et par uger - jeg har selv en sag kørende imod dem omkring det). Der er selvfølgelig ligeledes i udgangspunktet ret til kompensation efter EU261, dvs. EUR 600 for en rejse til Chicago.
EU261 gælder uanset om der er tale om ekstraordinære omstændigheder eller ej. Det er alene kompensationen, som ikke skal udbetales, hvis det skyldes ekstraordinære omstændigheder. Dette fremgår også direkte af EU's hjemmeside for rettigheder for flypassagerer, som kan findes her: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/faq/index_en.htm
Og når flyselskabets personale strejker betragtes det i øvrigt ikke længere som en ekstraordinær omstændighed (modsat når lufthavnspersonale, air traffic control og lignende strejker). Dette fremgår direkte af sag C-28/20 (som i øvrigt også omhandlede en strejke af SAS personale), som kan findes her: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2021-03/cp210044en.pdf
Der er mange spørgsmål ifm strejke\lockout, f.eks.status kunder, som har købt billetter med rejser i juli for at bibeholde ebg eller ebd efter 1.aug. De risikerer at stå med en saldo på et stort 0 efter 1.aug og skal starte helt fra scratch.