Har ikke planer om at melde mig i klubben af grumpy old dudes, og har ikke noget imod ATRerne og synes det er superfine maskiner og der er et hyggeligt crew ombord. Vinter tror jeg ikke er noget problem for ATRerne - bortset fra at de døjer lidt med frosne kaffemaskiner fra tid til anden. Komforten ombord er ok - ikke noget prangende og oplevelsen bliver noget bedre af et par hørebøffer, der kan lukke støjen ude. Alt i alt et “sæt”, der spiller og leverer. Regional/Nordica er vist også fint nok. Og så er det noget med, at sådan en ATR er god ved både pengepungen og isbjørnene.
Hvis jeg skal spille ind på det jeg tror er tanken med denne tråd - så er det noget med den samlede cocktail incl ydre omgivelser, der ikke spiller på en måde, der gør det superfedt at være pendler i ATRerne lige i tiden:
1. Programmet er presset/stramt for maskinerne - de skal nå mange starter og landinger i løbet af en dag og opstår der forsinkelser, er der ikke tid at hente det ind og det forplanter sig så resten af dagen. Det kan være vejr i Norge eller Sverige eller kø i Hamburg - og er der så crew, der skal ventes på som følge heraf, bliver det blot værre. Og når der så opstår forsinkelser, er der ingen backup at sætte ind til at hente det.
2. Remote gates/fjernparkering af flyene, som betyder bus - det stinker. Der går alt for meget tid med det. Man skal vente på at bussen kommer og at bussen fyldes og den bliver fyldt helt incl folks carry on bagage. Og når man skal afsted igen, er det først lounge boarding, dernæst fyldes i bus og dernæst stå og vente på at komme ombord igen. Og er man så heldig, som jeg var i går, er der bus også i Billund.
3. Der opstår forsinkelser i tiden - sikkert både noget med isenkram og vejr og andet og det bliver folk sure over. Det skaber en træls stemning blandt passagerne både til og fra flyet - folk er sure og mugger og taler grimt, hvilket ikke ligefrem øger komforten på en tur.
4. Tidligere var der ikke helt så meget pres på flyene, så vi kom faktisk afsted sharp on time og landede dermed også før tid. Det er der godt nok længe imellem nu, hvilket totalt set giver længere rejsetid.
I går morges var havde de bøvl med noget isenkram i flyet før departure, som så gjorde at vi med bus skulle skifte til andet fly (som der så heldigvis var der fordi den i går ikke skulle flyve Oslo) og der var desuden en fyr på hjul, som de også skulle have med over i det andet fly. Det er helt cool og fra vi hoppede ud af det ene fly til døren blev lukket i det andet fly, gik der 25 minutter, hvilket er ret ok. Totalt set blev vi vel forsinket 30 minutter ved ankomst (efter annonceret arrival), men bliver så kørt til remote parking, hvor der så skal ventes på en bus og så løber tiden altså. Og på returen til fyraften var flyet så en lille time forsinket - også med sure passagerer ombord
Det giver en noget træls dag og når man forlader lufthavnen, siger man til sig selv, at det her gider man bare ikke blive ved med og man går og tænker på, at det da er flot at SAS tjener rigtigt gode penge, men er alting måske presset lige hårdt nok. Samtidigt kigger man på uret og konstaterer at man så heller ikke nåede at handle mad i dag og prøver så at piske en stemning op ved udsigten til en gang havregryn til aftensmad.....og man ærgrer sig over, at man lige har investeret i et nyt klippekort til SAS og når også lige at glæde sig over, at det da er godt, man er så træls at være sammen med, at man ikke har familie, da det simpelthen ikke ville fungerer, hvis man havde det. Og når noget lignende sker flere gange om ugen, kræver det alligevel noget af en ja-hat at stå op kl træls og tage i lufthavnen igen....
SAS inviterer os til pendlerdialogmøder og vi kommer og de lytter og viser grafer osv - og de har fokus på alt det her. Vi som pendlere har vel nærmest hotline til dem og der kommer informationer fra dem og svar på mails osv. Alt i alt som sådan noget skal være - endda til den gode side. (Det mener jeg virkeligt!)
Men når man så igen står og er forsinket, så er det altså lidt op af bakke. Jeg tror, skruen er strammet for meget - både hos SAS og i CPH lufthavn.
Nå, det blev pænt langt og forhåbentligt også noget nuanceret det her - alene det udelukker mig jo fra at blive optaget som grumpy old dude ;-)
Click to expand...