SAS trænger til at gentænke flådestrategien!

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Schwert, 28/3/18.

  1. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    KAMMERATER - SÅ ER DEN GAL IGEN!!

    Hvorfor vælger SAS/underleverandørene en flytype der er så udfordret når vinteren viser blot en smule ansigt......

    Uden at have voldsom stor insigt i hvad de enkelte flytyper kan, så kan man blot konstatere at ATR’erne gang på gang står på jorden når “kong vinter” melder sin ankomst, få nu de turboprop sendt ned til Sahara hvor de høre hjemme, og så få en enheds flåde til de korte ruter af CRJ’er.

    En ting er os transfer pax, men når hr. @Baadsgaard skal bruge 7 timer om dagen på at pendle med SAS, ja så er det i bedst fald “op ad bakke”

    @Baadsgaard - er du ved at være moden til er medlemskab af klubben???

    /DSGM

    EDIT: Egoistisk set (i dag) kan jeg dog godt se fordelen, alle ATR’er står i CPH og har ikke akkumuleret forsinkelser, hvilket burde bringe DSGM rettidigt hjem til sin “turnarround” i Aarhus.......
     
    Henrik Olsen, Ulrik, Michael Wahl og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Tror skam ikke du kan skyde skylden på ATR flyene dem selv. Norra flyver 12 stykker rundt for Finnair oppe i det endnu køligere nord (brrrrr) Ved et hurtigt kig på Flightrader ser de faktisk ud til at være ret så pålidelige, der er ikke mange forsinkelser, på de fly jeg kigge på.

    Tror mere problemet ligger hos underlevrandøren, og deres måde at drive virksomhed på :rolleyes:
     
    rasmus.emil, Henrik Olsen, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg tror såmænd heller ikke at det er ATR-maskinerne i sig selv som er problemet. Widerøe bruger vist også ATR og der flyver også flere her i Sverige hvor der heller ikke er mindre vinter end i Danmark. Men hvad problemet er i det konkrete tilfælde ved jeg ikke.

    Men det ville da ikke gøre noget hvis SAS ville skaffe sig af med dem. Det føles også som lidt af en nitte og nedtur når man stiger ind i sådan én, samtidigt som DY's passagerer i gaten ved siden af stiger ind i en B737. Eller når man skal flyve f.eks. OSL-BLL eller den nye rute AAR-ARN i sådan en.

    /DSGM #2, der også vil byde @Baadsgaard velkommen hvis han skulle få lyst til at melde sig ind i klubben.
     
    Henrik Olsen, Schwert og Henry "Synes godt om dette"
  4. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Har ikke planer om at melde mig i klubben af grumpy old dudes, og har ikke noget imod ATRerne og synes det er superfine maskiner og der er et hyggeligt crew ombord. Vinter tror jeg ikke er noget problem for ATRerne - bortset fra at de døjer lidt med frosne kaffemaskiner fra tid til anden. Komforten ombord er ok - ikke noget prangende og oplevelsen bliver noget bedre af et par hørebøffer, der kan lukke støjen ude. Alt i alt et “sæt”, der spiller og leverer. Regional/Nordica er vist også fint nok. Og så er det noget med, at sådan en ATR er god ved både pengepungen og isbjørnene.

    Hvis jeg skal spille ind på det jeg tror er tanken med denne tråd - så er det noget med den samlede cocktail incl ydre omgivelser, der ikke spiller på en måde, der gør det superfedt at være pendler i ATRerne lige i tiden:

    1. Programmet er presset/stramt for maskinerne - de skal nå mange starter og landinger i løbet af en dag og opstår der forsinkelser, er der ikke tid at hente det ind og det forplanter sig så resten af dagen. Det kan være vejr i Norge eller Sverige eller kø i Hamburg - og er der så crew, der skal ventes på som følge heraf, bliver det blot værre. Og når der så opstår forsinkelser, er der ingen backup at sætte ind til at hente det.

    2. Remote gates/fjernparkering af flyene, som betyder bus - det stinker. Der går alt for meget tid med det. Man skal vente på at bussen kommer og at bussen fyldes og den bliver fyldt helt incl folks carry on bagage. Og når man skal afsted igen, er det først lounge boarding, dernæst fyldes i bus og dernæst stå og vente på at komme ombord igen. Og er man så heldig, som jeg var i går, er der bus også i Billund.

    3. Der opstår forsinkelser i tiden - sikkert både noget med isenkram og vejr og andet og det bliver folk sure over. Det skaber en træls stemning blandt passagerne både til og fra flyet - folk er sure og mugger og taler grimt, hvilket ikke ligefrem øger komforten på en tur.

    4. Tidligere var der ikke helt så meget pres på flyene, så vi kom faktisk afsted sharp on time og landede dermed også før tid. Det er der godt nok længe imellem nu, hvilket totalt set giver længere rejsetid.


    I går morges var havde de bøvl med noget isenkram i flyet før departure, som så gjorde at vi med bus skulle skifte til andet fly (som der så heldigvis var der fordi den i går ikke skulle flyve Oslo) og der var desuden en fyr på hjul, som de også skulle have med over i det andet fly. Det er helt cool og fra vi hoppede ud af det ene fly til døren blev lukket i det andet fly, gik der 25 minutter, hvilket er ret ok. Totalt set blev vi vel forsinket 30 minutter ved ankomst (efter annonceret arrival), men bliver så kørt til remote parking, hvor der så skal ventes på en bus og så løber tiden altså. Og på returen til fyraften var flyet så en lille time forsinket - også med sure passagerer ombord

    Det giver en noget træls dag og når man forlader lufthavnen, siger man til sig selv, at det her gider man bare ikke blive ved med og man går og tænker på, at det da er flot at SAS tjener rigtigt gode penge, men er alting måske presset lige hårdt nok. Samtidigt kigger man på uret og konstaterer at man så heller ikke nåede at handle mad i dag og prøver så at piske en stemning op ved udsigten til en gang havregryn til aftensmad.....og man ærgrer sig over, at man lige har investeret i et nyt klippekort til SAS og når også lige at glæde sig over, at det da er godt, man er så træls at være sammen med, at man ikke har familie, da det simpelthen ikke ville fungerer, hvis man havde det. Og når noget lignende sker flere gange om ugen, kræver det alligevel noget af en ja-hat at stå op kl træls og tage i lufthavnen igen....

    SAS inviterer os til pendlerdialogmøder og vi kommer og de lytter og viser grafer osv - og de har fokus på alt det her. Vi som pendlere har vel nærmest hotline til dem og der kommer informationer fra dem og svar på mails osv. Alt i alt som sådan noget skal være - endda til den gode side. (Det mener jeg virkeligt!)

    Men når man så igen står og er forsinket, så er det altså lidt op af bakke. Jeg tror, skruen er strammet for meget - både hos SAS og i CPH lufthavn.

    Nå, det blev pænt langt og forhåbentligt også noget nuanceret det her - alene det udelukker mig jo fra at blive optaget som grumpy old dude ;-)
     
    asf, MaleneChristensen, Flyvefisken og 19 andre "Synes godt om" dette.
  5. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Og lige en enkelt tilføjelse: Nordica/Regional har netop overtaget endnu en ATR 72 (ES-ATF - tidligere Jettime OY-JZD). Den er ikke indsat i trafik endnu, og om det bliver et supplement eller den skal afløse en af de andre, ved jeg ikke.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Synes faktisk at det er godt indlæg og beskrevet. Det der med de remote gates og bus er noget møg og tager al for lang tid. Selv med CRJ (City Jet/Cimber) har jeg faktisk oplevet 4 gange i marts at flyene er parkeret remote ude ved Peberholm da det flyene skulle holde pause midt på dagen eller til natten. En stor bus til alle 80 + passagerer forsinker det voldsomt, håndbagage, gang besværede etc. Det undrer mig at man både i CPH og BLL bruger remote gates på den korte ruten som ret beset ikke sparer meget tid for den rejsende sammenlignet ed bil fra centrum til mange af de jyske byer som BLL har som opland. Tiden er her ret skarp faktor.

    ATR bliver brugt flittigt i Finland som @SimonFraLolland skriver uden nævneværdige problemer sammenlignet med Finnairs E-jets og A320 serie, så det nok at deres program er alt for presset og ikke han hentes ind i løbet af dagen, men det burde SAS som ordregiver og ruteplanlægger tage højde for.

    Jeg siger bare, godt at jeg ikke bor ved en lufthavn hvor man er afhængig SAS' underleverandører, så ville jeg nok melde mig ind i DSGM :)
     
    MaleneChristensen, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Du var vel ikke med i går da FA “skamroste” ATR ?

    Jeg sad på 19A og på 18B sad en der ikke var imponeret over skamrosning af ATR og lod FA vide dette :p
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. mhsalv

    mhsalv VIP medlem

    Beskeder:
    144
    "Synes godt om" modtaget:
    355
    Point:
    63
    Detaljdjævelen er nødt til at påpege at WF p.t. kun flyver med Bombardier Dash 8-maskiner indtil de modtager Embraer E190-E2 lige om lidt - men ingen ATR;)
     
    SophieHendriksen, Peter F., Henrik Olsen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  9. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Helt OK, vi er jo nørder herinde på IF
     
    mhsalv, SophieHendriksen, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Og således lærer vi alle noget nyt hver dag :)
     
    mhsalv, Henrik Olsen, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Nu ved jeg ikke med DSGM, men DSGM #2 kan indimellem også godt se nuanceret på situationen og jeg tror egentlig at vi deler synspunkt på SAS. Nogle gange falder tingene bare uheldigt sammen og så kan det være svært at skyde dem noget i skoene selvom man gerne vil kunne skyde nogen noget i skoene. Men indimellem synes man også at det hele bare bliver for meget og tænker at "nu må de f...... se at tage sig sammen".

    /DSGM #2 :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    HA HA - jo, og så stak hun piben ind..... Hun skal bare lære: Hvis du ikke kan valse, så byd ikke DSGM op til dans, han kunne jo sige ja tak.
     
    Senest redigeret: 1/4/18
    banditten, obs og Henry "Synes godt om dette"
  13. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    PRÆCIS - i vil nok huske at min log sidste år langt hen af vejen faktisk uddelte roser til SAS, men DSGM ville ikke være DSGM hvis ikke de steder med plads til forbedring blev fremhævet, og hvis jeg tager alke årets forsinkelser og lægger dem sammen, ja så er det f..... meget tid de berøver mig at være sammen med familien!!
     
    Frequie, obs og Henry "Synes godt om dette"
  14. MarieJoegensen

    MarieJoegensen Nyt medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    25
    Point:
    3
    Jeg er helt enig med trådstarter
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Henrik Olsen, Henry og clager "Synes godt om dette"
  16. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    KAMMERATER - SÅ ER DEN F... GAL IGEN:

    D56C84F4-C681-4E14-BB94-24E3FCCDB581.jpeg

    Det er da ikke underligt at man er en sur gammel mand, nu er jeg så spændt på om SAS giver mig basispoint efter original routing. For ikke at “ende short of 90K” igen i år, har jeg brugt tid på at tage over ARN og OSL hver gang det passer ind, for at score de ekstra 1850 point. (Ja ja man er vel flytosse)

    1248 Flyves med CRJ og ikke ATR så forhåbentligt bliver den ikke aflyst o_O SAS ER altså ikke lige heldige med deres underleverandører.........

    /DSGM:mad:

    EDIT: Det var så en 320’er de havde støvet af og sendt til den jyske hovedstad. Purser fortalte at Nordica har 2 ATR der er brudt sammen, behøver jeg at sige at hun heller ikke er imponeret?

    Men som hun sagde det er jer og ikke os de lytter til..... jow jow
     
    Senest redigeret: 24/4/18
    Henrik Olsen, mhsalv, isolCBflyer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    I går fik vi en meget lang kø i AAR, på check-in til København. En person blokkerede en af check-in skrankerne.

    Årsag: Han skulle til Canada, men var blevet ombooket til at rejse via USA. Han havde naturligvis ikke ESTA, så de flinke damer kunne ikke give ham et boarding kort. Og der blev brugt meget tid på at ringe til forskellige hjælpere.

    Jeg tror, det blev løst ved, at han søgte ESTA og så skulle det gerne være på plads, når han lander.

    Men check-in skulle også have lov til det :)
     
    Henrik Olsen og Frequie "Synes godt om" dette.

Del denne side