SAS transfers an additional landing and take-off right (”slot-pair”) at London Heathrow and generates a positive earnings impact of MUSD 22 SAS has entered into a slot transaction with Turkish Airlines that will take over one afternoon slot-pair at London Heathrow from SAS at the beginning of the winter traffic program on 25 October 2015. The transaction will generate a positive earnings impact of MUSD 22 for SAS to be accounted for during the second quarter with a corresponding cash effect during calendar year 2015. As part of creating balance between frequencies and capacity during the day and following the disposition of a morning slot-pair earlier in February 2015, SAS has entered into a second slot-pair transaction. Following this transaction, SAS will have 19 daily slot-pairs at London Heathrow and will still be the fifth largest airline operating at London Heathrow, measured in number of weekly departures. After this transaction, SAS does not have any plans to reduce its portfolio of slots. SAS currently operates from London Heathrow to Copenhagen, Gothenburg, Oslo, Stockholm and Stavanger. SAS will continue to offer a strong and comprehensive network between Scandinavia and London Heathrow with the intention to keep the seat capacity to/from London Heathrow unchanged through the use of larger aircraft on remaining departures. As noted earlier in February 2015, SAS will consider the use of other airports in the London-region.
Er SAS ved at nedprioritere London, eller kommer der snart en meddelelse om at de skal til at flyve til Gatwick eller LCY igen? Hvilken skandinavisk lufthavn har mest point-to-point trafik til London?
Tanken er vist at de indsætter større fly på de resterende ruter så samlet kapacitet er uændret. Det kan vel godt give mening..
Flyver de ikke A321 på de fleste afgange fra CPH til LHR? Skal de til at flyve widebodies? Jeg er med på at Norge/Sverige beflyves med B737, men de har vel ikke større maskiner?
Fedt om de skal til at bruge wide bodies til LHR.... Det er nok bare en undskyldning.... Men reelt ved vi jo ikke hvor det slot tages fra - det er jo ikke sikkert at det er DK ruter der fjernes.
Hvor meget London-feed er der via CPH til PVG/PEK/NRT og Europa (nok især Baltikum, Polen)? Den trafik kunne jo godt skubbes over til LCY/LGW, men det bliver jo noget rod...
B767 kommer de helt sikkert ikke til at flyve med på ruten. Og A330/340 kommer kun til at være undtagelsesvis er jeg ret sikker på (jeg jokede længere oppe). De har jo godt nok de her A340'ere, der skal tilbage til leasingselskabet snart, og der har været spekuleret i om man skulle beholde dem og flyve leisureruter til fx Boston eller Florida. Det kunne være en mulighed, nu da oliepriserne ikke gør det helt åndssvagt (og leasingselskabet sikkert har et rigtgit godt tilbud), på trods af at A340'erne er tørstige. Kunne man forestille sig at de tog morgenrundturen til LHR og så lige en rundtur til Boston? Næppe. Men det er da en sjov tanke... Men til CPH kan de jo flyve med A321 til Heathrow (tror det i dag er et mix af A319/320/321) - igen så allokerer man jo flyene alt efter hvor mange sæder der er solgt, og hvilken dag på ugen det er osv. Det vil man jo også gøre i fremtiden...
Tror også som @jefi99 siger, på A321. Har SAS egentlig bestilt nogle A321neo? Der er jo lige potentielt 20 sæder mere hvis jeg ikke husker forkert. De kan jo tage A321'erne fra afgangene til Spanien, hvor der ikke er så mange passagerer i Plus mere
Altså er det her ikke også bare SAS der indser konkurrencen til LON er gået over gevind. Mener, når/hvis FR starter, at kan SAS vel forvente en vis reduktion i passagertallet... Ved godt det ikke er det de siger, men det er da til nogen grad det det ligner...