Jeg skal til MSY i januar måned, men ved ikke om jeg starter rejsen i Jylland eller i København pga et endnu uafklaret kundebesøg. Jeg har tænkt mig at booke CPH - MSY t/r med SAS og så købe en AAL - CPH t/r eller blot CPH - AAL til hjemturen afhængig om det pågældende kundebesøg bliver til noget eller ej. Umiddelbart har jeg før haft held til at få sendt bagagen hele vejen til slutdestinationen før uanset af det var separate billetter, men hvad sker der hvis AAL - CPH bliver forsinket så jeg misser min forbindelse i CPH?
Har også haft dette problem flere gange med SK, deres svar er at umiddelbart så er du på egen hånd, da de ikke kan koble billetterne sammen. Men også at du kan kontakte transfer center i lufthavnen, i dit tilfælde i CPH. Hvor de muligvis kan ombooke dig, men ikke med sikkerhed.
Jeg er ikke helt sikker på om Du er nervøs for for ikke at nå flyveren eller om det er din bagage? Hvis du misser flyveren, pga flyveren fra Aalborg er forsinket eller aflyst, ja så er det jo sådan set dit ansvar, da du selv har valgt at booke 2 seperate billetter. Jeg ville nok vælge at booke en billet til CPH, med en hvis sikkerhedsmargen lagt ind. Hvor meget er det så...så meget som du føler er nødvendigt, så længe du bare overholder minimum connection time. Det sker trods alt ikke så ofte at der er aflysninger mellem AAL og CPH. Flyvetiden er sat til ca 40 mins, men det tager sjældent mere end ca 30 mins. Hvis du ikke tjekker ind til flyvningerne, men venter med at gøre det i lufthavnen, kan SAS sagtens koble dine 2 billetter og sende din bagage til den endelige destination. Bare du ikke har tjekket ind på nogen af flyvningerne inden og der igen at minimum connection time er overholdt. Nu ved jeg godt der ikke er super meget personale i AAL, men de har da stadig adgang til bookingssystemerne, så hvis man er der i ordentlig tid og spørger pænt.
Der er to fly fra AAL den morgen, så løsningen er nok at tage det tidlige af de to, så jeg har en fallback hvis den første er forsinket/aflyst.
Kan du ikke bare booke en sammenhængende billet - og hvis kundebesøget bliver til noget, så undlade at bruge første del? Under alle omstændigheder, så kan vejret drille i januar. Så jeg ville være forsigtig med at splitte - Men det afhænger jo af din vurdering af risiko.
Jo, det kan jeg sagtens, men er der ikke noget med SAS cancel'er resten af turen hvis man misser et leg?
Det ville jeg mene. Men jeg ved ikke om @Henry ved noget, vi andre ikke ved? Booker du to separate billetter ville jeg sørge for at have en god margin i København. Det sker måske ikke så tit at de aflyser, men jeg ville sige at risikoen så absolut er til stede og en times forsinkelse er absolut også en mulighed/risiko. Det er jo til og med sket i år at de har sendt folk med bus fra Aalborg til København, så intet kan vist efterhånden udelukkes når det gælder SAS og deres underleverandører (det er vist hovedsageligt underleverandører der flyver CPH-AAL). /DSGM #2 - Der ikke har meget til overs for den gamle, trætte tante SAS...
Jeg ville kigge i min rejseforsikring efter hvad kravene er ifm forsinket fremmøde. I min tidligere forsikring var kravet MCT + 90 min. I min nuværende er den blot MCT. Så længe du overholder det burde der ikke være nogen problemer for så vil du vel kunne få forsikringen til at betale en ny billet i det tilfælde, at du misser flyet i København og SK stejler og ikke vil ombooke dig.
Læste i en anden tråd, at det må selskaberne ikke længere. Se: https://insideflyer.dk/forums/threads/kun-fuldføre-del-af-flyrejse.4439/#post-79354
Uden 100% at vide hvordan SAS håndterer det, så kan det være to forskellige ting. SAS aflyser ikke hjemturen, selvom du ikke flyver udturen (det har jeg selv prøvet). Men hvis har booket CPH - ARN - LAX, og du misser CPH - ARN-delen, så tror jeg stadig de aflyser LAX-delen. Jeg vil foreslå @jth at snakke med SAS, for at få det afklaret. Det er jo intet fordækt her
Jeg arbejder for et rejsebureau, og vi får dagligt opkald fra folk der er overrasket over, at de ikke kan bruge hjemturen fordi de har misset udturen. Du kan ikke bruge din billet "out of sequence", hvilket hvis sige at du skal bruge flyene i rrækkefølge fx 1-4, og kan altså ikke bruge nr. 4, når du ikke har fløjet nr. 3. SAS er ikke anderledes, og faktisk er det eneste flyselskab jeg lige husker der tillader det Norwegian, fordi de anser alle flyvninger på en billet som separate oneways (simpel prissætning), med hver sin farebasis. Det er samme koncept der tillader at man hopper af på fly nr. 3, hvis man ikke skal bruge fly nr. 4 og er ligeglad med resten af billetten. Bottom line er at jeg vil anbefale to separate billetter, med nok tid til at du selv kan hente din bagage, og så undersøge med din rejseforsikring hvordan du er dækket ved forsinkele. Spørg i ludthvluft om du kan tjekkes ind hele vejen, det synes jeg faktisk at have set man selv kan gøre i app'en på trods af to forskellige reservationer.
Jeg ville kontakte SAS. Har selv stået med problemet en sommer, hvor jeg opdagede at min datters pas var udløbet. Vi spurgte SAS hvad der ville ske, hvis vi ikke nåede at få passet ordnet. Altså mht. hjemrejse i tilfælde af vi ikke brugte udturen, men fløj senere. Deres svar var, at det kun var på charterfly at det ikke var tilladt. Så jeg tror at hvis du kontakter dem og forklarer situationen, så vil de vise forståelse. Worst case for dem er jo at der er er ledigt sæde på aal-Cph. Det koster i hvert fald ikke noget at spørge
Tak for svarene! Inden jeg fik ringet og booket så blev jeg overhalet, og planen er nu: BLL - ZRH (SK) ZRH - YYZ - MSY (AC - prem eco) MSY - YYZ - LHR - ZRH (AC - prem eco) -- her er planen at hoppe af i LHR og så have en separat billet LHR - CPH - BLL (SK) Vi må se hvordan det går
Dit primære problem der er at hvis der er problemer risikerer du at blive ombooket til ZRH via en anden lufthavn end LHR.