Shorthaul business class sammenligning

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af jakobv84, 18/9/15.

  1. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    I løbet af de sidste 14 dage fik jeg lejlighed til at prøve 3 business class produkter indenfor Europa. Som nogle ved har mit rejsemønster langt hovedsagligt været long-haul så det er nyt for mig.
    • SAS Plus CPH-FRA
    • Lufthansa Business FRA-CPH
    • Air France Business CDG-CPH
    Alle som aften afgange.

    Lounge: Lufthansa Senator (*A Gold) var klart bedst, men SAS loungen var bedre end Air Frances synes jeg.

    Hard product
    : Lufthansa og Air France var sammenligneligt med almindelig benplads og blokeret midtersæde og en relativ lille kabine (3'ish rækker). SAS Plus var horribelt med totalt stoppet kabine inkl. midtersæder og ihvertfald 8 rækker med sæder.

    Soft product:
    • SAS Plus sucks. Uspiselig mad og total økonomi oplevelse.
    • Air France var sød og meget opmærksom stewardesse og et vådt towel til at starte med er en fin detalje (også selvom man selv skal pakke det ud). Champagnen var drikkelig, men selve hovedretten smagte so-so synes jeg.
    • Lufthansa sprang jeg alkohol over, men maden var rigtig god. Fik en lækker tunsalat med noget godt brød til. Servicen var også lynhurtig og maden stod der nærmest lige efter sikkerhedsbælte skiltet var blevet slukket.
    ... ellers må jeg konstatere at jeg nu synes det er meget rart med den ekstra ro der er på business også på short-haul især på en sen aftenflyver.
     
    Senest redigeret: 18/9/15
    jefi99, tbh, AMJ og 6 andre "Synes godt om" dette.
  2. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    God sammenligning, og fedt at du også tager lounger i betragtning!
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  3. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    Må indrømme at jeg var lidt i chok da jeg for et halv års tid siden fløj med SAS business class på shorthaul - flyver som regel med LH, LX eller OS.

    1. Jeg kunne konstatere at midtersæderne ikke var blokeret, noget som jeg faktisk troede var standard i brancen.
    2. Priority boarding var ikke eksisterende (i hvertfald ikke i de lufthavne jeg har rejst med SAS fra, OSL, MUC, FRA).
    3. De (ganske vel - få) gange jeg har rejst med SAS business/plus er maden blevet serveret i en boks, hvor hele måltidet var i - salat, hovedmåltid og dessert. Der blev ikke serveret ekstra brød, eller ekstra drikke.

    I min verden kan business/plus produktet som SAS tilbyder på ingen måde matche eksempelvis LH, LX eller OS, og hver eneste gang vores rejsebureau booker en rejse til mig beder jeg direkte om ikke at vælge SAS. Det er muligt jeg er blevet forkælet af andre selskaber, men så længe jeg har et valg, så fravælger jeg SAS.
     
    Henrik Olsen og Frequie "Synes godt om" dette.
  4. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Er det ikke lidt urimeligt at sammenligne SAS Plus med LH/AF C da det ikke er et business-produkt men Premium Economy?
    Men er enig med Jacob i at det rareste med business er er frit midtersæde og gardinet. Det giver dejligt med ro på turen :)
     
    tbh, Kristian og Ulrik "Synes godt om dette"
  5. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Selvom jeg synes godt om @jacobv84 's beskrivelse, fordi den er spot-on på SAS' manglende business-produkt, så må det retfærdigvis også siges, at PLUS netop ikke er business class, men reelt svarer til economy extra. Altså ikke en helt fair sammenligning, særligt i lyset af, at SAS mig bekendt aldrig har søgt at markedsføre PLUS som et business-produkt. SAS har valgt en anden forretningsmodel på intra-europæiske flyvninger, uden businessclass, et valg som man så kan være enig i eller ej.
     
    tbh, alexanderln og Ulrik "Synes godt om dette"
  6. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Jeg er enig med @alexanderln og @Peter F. plus bliver ikke markedsført som et business produkt. I det interview som @Flemming Poulsen har lavet med Eiving Roald fra SAS, siger han specifikt at SAS ikke tilbyder et businessclass produkt på Europa flyvninger og heller ingen planer har om at genintroducere businessclass. Men det må da være surt hvis man som f.eks kineser eller amerikaner har fløjet businessclass på langruten hvor den nye kabine er top of the pop, og skal videre til slutdestinationen i Europa på Plus hvor servicen og komforten (frit midtersæde) ikke er det man forventer på trods af det står i bunden af deres Electronic Ticket Itinerary / Receipt at det er Premium Econony.
     
    tbh, Kristian og Peter F. "Synes godt om dette"
  7. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg rejser ugentligt på PLUS med SAS. Har oplevet flere gange efterhånden at fortvivlede udlændinge spørger kabinepersonlaet... "is THIS business class?" :D
     
    Nicki Lolk Sørensen, tbh, Kolmorgen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg synes det med premium economy vs. business er lidt noget pjat og bare SAS der sænker baren for sig selv. Som @Frequie påpeger så kan man jo fint booke sig ind som business på sas plus hvorimod Air Berlin f.eks. toner rent flag og kun opererer economy. Det er muligt SAS selv siger det ikke er business og ikke markedsfører det sådan lokalt, men er det også en besked der når helt ud til slutkunden udenfor SAS kernemarked? Og hvis ens SAS Plus bliver aflyst (som det skete for mig) blev jeg jo ombooket til LH på business.
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  9. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Economy Plus er det ny økonomi! Det er vist fastslået for lang tid siden, det er fyldt ed børnefamiler, bonusjægere, forretningsfolk der ønsker fleksibilitiet...

    SAS har aldrig sagt at Economy Plus er Business Class, det må man lade dem, så sammenligningen går bare ikke. Så ja, at man kommer til, at sidde ved siden af en, det hænder, men tror da såvidt der er seat block, hvis det kan lade sig gøre..

    Har en kollega, der en gang sad ved siden af en ældre schweizisk dame, der jo troede det var Business, der fik et chock over at blive præsenteret for "ikke champagne", for en box man selv skulle åbne og plastikbestik osv. - det var vist så sidste gang hun fløj SAS istedet for LX
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Og det er jo på sin vis netop min pointe... SAS sælger jo business class billetter på ruter uden og du bliver så sat i Plus. Hvis de stoppede med at sælge business class på short haul så kunne jeg gå med til der ingen sammenligning er. Indtil da, så taber de bare sammenligningen stort!
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  11. AMJ

    AMJ VIP medlem

    Beskeder:
    182
    "Synes godt om" modtaget:
    446
    Point:
    63
    Der er vel igen tvivl om at afskaffelsen af business på intra EU flyvninger var en del af SAS spareplan og konkurrencen fra Norwegian? ja der er selvfølgelig nogen der bliver skuffede over den manglende luksus, med det er nok heller ikke SAS primære målgruppe. Mon ikke SAS (plus) målgruppen og de chefer der skal godkende rejserne, syntes at short haul business var lige lovligt arrogant i en tid hvor man beder de ansatte om at holde videomøder og i øvrigt outsourcer/afskediger personale til fordel for billigere driftsomkostninger i Bangalore, Bangladesh, Bratislava, Budapest, Barcelona (tilføj selv flere byer/lande der starter med B).
    I sverige har de et udtryk der hedder lagom https://en.wikipedia.org/wiki/Lagom lever man efter det, er business overflødigt på short haul, selv for forretningsrejsende. så for et selskab i knæ gav det god mening at simplificere driften til to klasser, og samme forplejning til de to, en med og en uden beregning.

    Nå, tilbage til emnet SAS Plus og business, hvilket er en fin rapport om end det ikke er at sammenligne æbler med æbler. Jeg har ikke den store erfaring med short Plus. (ca 10 flyvninger) men her har jeg (eller vi når jeg har rejst med familien) virkelig fået god service, måske heldig med dagen eller crew'et? jeg har i hvert fald hver gang oplevet priority boarding, venligt, opmærksomt og gavmildt personale.
    Jeg elsker at flyve business, men kan ikke rigtig se meningen med det på 1-2 timers flyvninger, så for mig er Plus lagom.
     
    jefi99, clager, alexanderln og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg har intet problem med at SAS har afskaffet short-haul business. og for min skyld kunne de også afskaffe Plus. Men lad os lige blive enige om at SAS sælger business på short-haul og når man sælger busines så synes jeg også man kan sammenligne det med konkurrenternes business class . Sceenshots nedenfor fra United -- hvorfor bør vi ikke kunne sammenligne produktet? (prisforskellen er givetvis grundet flexibility på billetklassen så ikke den jeg hæfter mig ved selvom den er grotesk i sig selv)

    Lufthansa = 6.277 DKK
    upload_2015-9-19_19-46-56.png

    SAS = 12.425 DKK
    upload_2015-9-19_19-48-43.png
     
    Ulrik, Kolmorgen, Frequie og 2 andre "Synes godt om" dette.
  13. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg er for så vidt enig i at Plus konceptet er fint nok på en 1-2 timers flyvning i Europa. Men hvis så bare at man vidste hvilken service man kunne forvente ombord... Jeg har opgivet, og jeg lurer på om de overhovedet selv kan finde ud af hvad de tilbyder passagererne ombord på den enkelte flyvning, det virker ikke sådan.
     
    AMJ "Synes godt om" dette.
  14. AMJ

    AMJ VIP medlem

    Beskeder:
    182
    "Synes godt om" modtaget:
    446
    Point:
    63
    Det er da uden tvivl uheldigt at UA sælger noget deres *A partner ikke har. Hvor fejlen ligger er jeg ikke erfaren nok til at kunne gennemskue. Men i min muligvis farvede optik gør det ikke at man kan sammenligne. SAS sælger ikke business på deres web site.
     
  15. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Og SAS Plus kan også købes for 900 kr hvis man er hurtig ude, og så som en fleksibel billet. Det mener jeg er den bedste redundable pris der er på markedet og et absolut kompetetivt produkt..
     
  16. AMJ

    AMJ VIP medlem

    Beskeder:
    182
    "Synes godt om" modtaget:
    446
    Point:
    63
    ja at jeg har været heldig på mine Plus flyvninger er jeg gad for, SAS skal selvfølgelig oppe sig og få service og oplevelse ensartet. Senest hørte vi om betaling for vin på oversøisk Plus, det ville også få mig op i det røde felt! når nu Plus i vid udstrækning af arbejdsgivere ses som det nye business, skal de passe gevaldigt på ikke at udvande produktet til noget der ligner economy.
     
  17. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    @AMJ jeg tror det var en misforståelse i ex-Lan maskinen, hvor de ikke markedsfører plus..
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  18. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    En opdatering: Har fløjet RT C på CPH-CDG denne uge og AF maden får et hak nedad. Stadigt bedre end SAS Plus men loungen maden er ikke ret godt synes jeg og morgenmaden var uspændende og min aftensmad i dag komplet uspiselig. Fin hurtig servering på bakke med rigtigt service men det hjælper ikke stort når det smager elendigt. Så har LH og LX leveret varen noget bedre for mig indtil videre!
     
    AMJ, clager, alexanderln og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side