Sommeren 2018 skal vi som nævnt tidligere til Australien. Det ser umiddelbart ud til at der - med Star Alliance - er mulighed både med Thai og Singapore airlines til stort set samme pris og rejsetid, blot med forskellig mellemlanding. Er der væsentlige forkelle på de to selskaber - under hensyntagen til især komfort, service m.v. på den forholdsvis lange rejse - hvad enten det bliver på Business eller Go? ..der kan være forskel i pointoptjeningen, men det er sekundært i forhold til rejseoplevelsen.
Det afhænger jo også lidt af flytypen. Generelt er de begge gode selskaber. Jeg synes generelt at Singapore er overvurderet - specielt i Biz, og synes slet i ikke deres Premium Economy er noget at skrive hjem oo. Thai mener jeg derimod generelt er undervurderet. På Biz ville jeg vælge Thai, på Economy ville jeg vælge der hvor pris og point går op i en højere enhed. Har prøvet begge flere gange til/fra Australien - og uanset så er det en god oplevelse.
Hold evt øje med business tilbud med QR. Giver næsten BA sølv og kan nogle gange fås til meget rimelig pris
Enig med Jakob. Har selv fået BA sølv via sandkassen. Med *A synes jeg både thai og Singapore er gode. Men foretrækker nu Singapore.
Men hvis man normalt flyver mest inden for SAS-området - og fra provinsen - er der ikke pokkers meget at bruge BA bonuspoint til.
Jeg var mere begejstret for SQ på SYD-SIN en TG på MNL-BKK-PEK, men der er måske ikke så sammenlignelige strækninger. Begge giver 200% til EB i alle business klasser, så jeg ville også lade hard product have en stor indflydelse. Med Australien siger du ikke den specifikke destination, men såfremt det er SYD tror jeg ikke det er et problem med SQ, men hvis du ender op i en A330 med angle flat er det nok lidt trist. Ligeledes har TG vist angle flat på 747 der netop flyver til SYD... Potentielt kunne Upper Deck gør lidt op for det hvis det skulle være en dagsflyvning. SQs opgradering på CPH ruten fjerner det kæmpe minus de ville have have haft med den gamle 772 for blot et par måneder siden. Fra alt for meget læsning på diverse fly forum er min mistanke at du har langt større risiko for equipment swaps hos TG, men så langt i forvejen kan du selvfølgelig ikke vide dig sikker nogen steder...
Ville til enhver tid vælge SQ. Changi er en million gange bedre end Bangkok hvis skal bruge 2-4 timer i transit.
Vi flyver nok ned til Sydney og hjem fra Melbourne. Og så lidt rundt, men det er i sammenhængen irrelevant. Hva' er 'angle flat'? Forhåbentlig ikke en lejlighed oppe hos englene?
Det er i al fald den generelle konsensus - og hvis man læser diverse ratings, reviews, top 10 etc. Og ja Changi (i alt fald T3) er en fed lufthavn. Fisk og sommerfugle er som regel et hit hos mine tøser. Men den er ugså lidt steril og "småkedelig" - synes faktisk BKK byder på mange sjove (og ikke helt så perfekte) oplevelser (og gratis thai massage hvis du flyver TG Biz) SQ har et rigtig godt Biz produkt. Og hvis turen går til/fra CNS eller DRW så er Singapore + Silk det eneste oplagte valg. Min pointe er blot, at jeg synes den er overrated. Og SQ skal beskytte deres First produkt - bl.a. ved ikke at gøre Biz for godt.
Jeg er også en væsentlig større fan af SIN end BKK. I Changi kan man bl.a. forkæle sig med den her service, som jeg varmt kan anbefale : http://www.jetquay.com.sg/index.php
Jeg ville også vælge SIN. Der er bare flere ting at foretage sig, specielt hvis man har børn med. Har man rigtig gid tid, så smut ud af lufthavnen og tag MRT til en station enten inde i byen eller blot til en station med et Hawker centre i nærheden (brug google) og få lidt at spise og drikke.
Vi tager lige et spørgsmål på dummies-niveau: Er vi enige om at bonusoptjening afhænger af flyvende selskab, ikke af booking-kanal? Så hvis vi booker en routing der flyves af en blanding af SAS og Singapore er det samme pointoptjening, uanset om der bookes via SAS.dk eller singaporeair.com ? Og et tillægsspørgsmål: Skal der være sammenhæng mellem den rejsendes navn og navnet på EB-kortet? Kan vi f.eks booke til både selv og fruen og godskrive point på samme kort?
Korrekt. Det er også flyvende selskab (og underliggende bookingklasse) over fly nummer og eventuel codeshare bookingklasse. I kan ikke få pointene på samme kort.
Ja, hvis der er samme booking klasse. MEN, hvis booking klassen er forskellig, kan I også risikere at få færre point.
Hvis du booker en code share vil det være det flyvende selskabs booking klasse der er afgørende for point optjening, præcis som du selv gør opmærksom på. Du kan i hvert fald ikke regne med SKs hjemmeside vedr point optjening ved code share. Hvis du på SAS.dk booker en tur der består af en SK flyvning med SK123 og en tur med SQ, opereret som code share SK1234, så vil det antal point SK skriver på deres hjemmeside ikke være korrekt. Der har tidligere været en side på nettet, hvor filk kunne melde ind hvad de forskellige booking klasser bleve konverteret til mellem de forskellige *Alliance selskaber. Hvis du der i mod ikke booker det som code share, skulle det være nemmere at gennemskue, altså SKXXX og SQZZZ, uanset hvilken side, uanset hvilken side du bruger.