Skal JetTime overtage SAS' CRJ900-fly?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af jefi99, 11/8/14.

  1. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Ser på SAS hjememside, at der er 12 CRJ fly: http://www.sasgroup.net/SASGroup/default.asp - ved vi om SAS ejer eller leaser dem alle?

    Hvorfor skulle Jettime overtage disse maskiner fra SAS? - gør de sig ikke i "enhedsflåde"? - dvs. Boeing 737-xxx og i ATR 72-yy?
     
  3. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Alle er vel til salg for usselt mammon!

    Mit gæt er at CRJ flåden er ejet af SAS, det mener jeg de gamle Q8-400 var, og CRJ'erne kom jo ind som en "mindelig løsning" mellem Bombardier og SAS da der jo efter hånden ikke var nogen der turde sætte sig op i deres Q"class"

    Jeg husker da selv, at jeg faktisk holdt vejret hver ENESTE gang vi satte landingshjulene ned i de tider, og jeg er ellers fatalist (Bredere forstået er fatalismen den psykologiske effekt af at anse begivenheder i livet som ude af ens egne hænder) :)

    /Schwert
     
  4. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Alle 12 fly er ejet af SAS, så vidt jeg ved. De blev jo købt/byttet i en fordelagtig deal, da SK måtte grounde Q400.
    Grunden vil formentlig være, at det ville være billigere for SAS at få andre til at flyve for sig. Det er vel også derfor at JT og QA opererer andre flytyper for SK?
     
  5. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Ifølge seneste årsrapport fra SAS så ejer de selv de 12 CRJ-fly.

    At der kommer til at ske et eller andet er nok sikkert, men da det stadig er rygter fra pprune og at sådanne rygter ofte er en fjer der er blevet til en hønsegård, så er der nok flere scenarier.

    1) Alle CRJ flyttes til JT (som rygtet siger)

    2) De CRJ som Cimber har flyttes til JT - evt. sammen med SAS' CRJ

    3) Den produktion som er fløjet at Cimber overtages af JT (evt. med ATR)

    Der er nok ingen tvivl om at SAS kan spare en del ved at flytte produktionen over til JT - og taget i betragtning at ATR-produktionen de har for SAS vist nok skulle fungere rigtigt godt, så vil jeg ikke blive overrasket hvis det sker.

    Hvor meget de kan spare på det ved jeg ikke - men det er nok primært på vedligehold, lagerføring etc. som der er noget at hente. Hovedparten af piloterne som idag flyver CRJ er vel i forvejen nogle af de yngste (med nogle undtagelser) og har ganske konkurrencedygtig (læs: lav) løn. Cabin Crew er vel et mix af gamle og nye som på de andre fly, så her er der måske også lidt at hente på at hive nogle unge ind. Men på den anden side, så kan jeg forestille mig at de CC og piloter som bliver overtallige skal tilbydes at flytte med over. Det bliver vel at betragte som en form for virksomhedsoverdragelse og der er sikkert nogle aftaler med foreningerne om det også. Måske en operation i form af QI/QA, hvor der var SAS piloter ovre for at flyve, mens CC var fra QI/QA.
     
  6. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  7. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    MEN man skal dog lige læse mellem linjerne, det er tankevækkende at JET Time afviser rygtet, hvorimod SAS ikke vil kommenterer på CRJ produktionen, de to udtalelser virker ikke helt afpassede, hvorfor afviser SAS ikke bare rygtet som en "agurketids and"???

    Der går sjældent røg af en brand uden der er ild et eller andet sted!!
     
  8. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Vil sådan en overflytning egentlig have nogen praktisk betydning for passagererne, eller er det udelukkende "farven der får en ny lyd"?
     
  9. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Tror ikke det vil betyde noget for pax.

    Størst betydning får det nok på personalets løn ;)
     
  10. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Er gassen ved at gå af Jettime? stort underskud, skal have tilført millioner, skærer ned på charterruterne osv.. - og nu fokuserer de på at være underleverandør til SAS, underleverandør til ES-air og Fragtflyvninger! Det er som om de har vokset meget hurtigt og har prøvet på, at finde deres vej og nu er de bare inde over med en masse ting...
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.

Del denne side