South African Airways, underlig opgraderings kode som SAS ikke kender

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af larsroug, 5/1/17.

  1. larsroug

    larsroug Medlem

    Beskeder:
    38
    "Synes godt om" modtaget:
    61
    Point:
    18
    Den anden dag havde jeg en hjemtur fra Sydafrika med South African Airways (SAA), her, valgte jeg byde på en opgradering desvære en lidt for dyr opgradering, men valgte den da jeg havde brug for en rolig tur hjem og at jeg syntes deres økonomitur ned var ret ringe.

    Jeg bliver opgraderes til deres Business class under en bookingkode U. en kode som hverken SAA ikke har stående nogle steder på deres webside og som SAS og star alliance ikke kender til, nu står jeg så med det dilemma at jeg ikke kan få de dobbelt point til min sas jeg havde håbet, og at det havde været en god investering.

    Derfor vil jeg gerne vil om det er typisk for flyselskaber at opgradere en til en bookingkode som partnerselskaber ikke kender til. eller skal jeg bare bide i det sure æble og bede SAA om at få mine point ind på deres reward kort Voyager, som er en ret dårlig service og dårlig rodet webside de har plus en ret dårlig telefonservice de har. Kort sagt Voyager servicen er lidt for meget "African time" over det.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det er slet ikke sikkert du får ekstra point for din opgradering. Det kommer meget an på hvordan det er sat op. Men hvis det er en auktion (som med SAS), og det sker på forhånd, så burde du få point for den nye klasse.

    Men eftersom du allerede har fløjet turen, går jeg ud fra, så er det lidt sent at lave om i hvor det skal være henne.

    Hvis det er før afgang, så ville jeg kontakte SAS og hører hvordan de vil registerer disse point.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Jeg har lige tjekket
    https://www.sas.dk/eurobonus/partner/flygbolag/south-african-airways/

    Og ja, booking klasse U står ikke på listen.

    Så jeg er meget bange for, at du er blevet opgraderet til en business class billet, som slet ikke giver point.

    Andre herinde har tidligere skrevet om billetter på business class, som slet ikke giver point (jeg har også selv haft sådanne billetter på Aeroflot, som ikke gav point på Czech Airlines). Meget surt.
     
  4. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Dog er der ofte forskel på opgraderinger i lufthavnen og Amadeus (el. tilsvarende), skulle have forskel på bookingklassen og rejseklassen. Eksempelvis når du up'es i lufthavnen med SAS får du et C(c) boardingkort men får kun points for din oprindelige klasse.

    Så regn med at der tigger Eco points ind for rejsen. Hvis ikke kan du prøve at retrocredite til SAS bagefter for din Eco tur (og evt. vedhæft dokument med bevis for din oprindelige bookingklasse). Men alt andet lige er det nok lost cause med at få points for Business class..
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. larsroug

    larsroug Medlem

    Beskeder:
    38
    "Synes godt om" modtaget:
    61
    Point:
    18
    det lyder som om at jeg ikek lavede en særlig god investering som håbet. det lyder lidt som at det kun er sas hvor jeg har medlemskab jeg kan byde på en opgradering og ikke staralliance partnere, medmindre jeg har deres medlemsskab. jeg satser pt på at jeg få pointe på min SAA Voyager, selvom SAA's webside er en meget rodet sag.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Det er ikke helt så sort/hvidt. Hos SAS kan du byde med points eller cash på opgraderinger via PlusGrade der eksempelvis også samarbejder med Air Newzealand. Du kan også byde med Eurobonus points på andre *A selskaber, men kræver en ret høj bookingklasse - og altid hvis du opgraderer i lufthavnen får du altså ikke nogen ekstra points ved at opgradere, hvorimod at forhåndsopgraderinger gør.

    Mht opgradering af *A selskaber så har @THammer været heldig at få opgraderet sig fra Business til First med Singapore Airlines med EuroBonus points.. så man kan være heldig :)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    574
    "Synes godt om" modtaget:
    1,653
    Point:
    93

Del denne side