Spåkuglen 2019

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henrik Olsen, 2/1/19.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,435
    "Synes godt om" modtaget:
    23,687
    Point:
    113
    Vi forsætter fra sidste år og ser om ikke dette gode forum igen får hele og halve spådomme rigtige....

    Hvem er klar med første spådom?
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  2. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    416
    "Synes godt om" modtaget:
    1,402
    Point:
    93
    Det er svært at spå og især om fremtiden. På World Travel Market i London i november erfarede jeg, at flere små regionale flyselskaber rundt om i verdenen var gået konkurs i løbet af 2018 som en direkte følge af betaling af kompensation til passagererne. Vil den tendens fortsætte? Med udsigt til stadigt stigende priser på brændstof /fuel, det forestående Brexit i England og forøget efterspørgsel på levering af fly (det bukkede Primera Air bl.a. under for), går branchen en spændende og udfordrende tid i møde. Nogle flyselskaber klarer sig fortsat uden konsolidering, men hvor længe kan det vare ved? Og bliver det mon i år, at vi endeligt langt om længe får den ønskede revidering af EU Forordning 261/2004? Jeg tror det næppe....
     
    PENSIONISTEN, Henry, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,435
    "Synes godt om" modtaget:
    23,687
    Point:
    113
    Er der overhovedet noget planlagt i EU for at kigge på EU261? Jeg tænker bare at før de overhovedet har besluttet at kigge på det til der rent faktisk sker en ændring, så går der vel mere end et år?
     
    PENSIONISTEN, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    416
    "Synes godt om" modtaget:
    1,402
    Point:
    93
    Lovforslaget til ændring af EU261/2004 kom i 2013 og blev 1.behandlet i EU Parlamentet i maj 2014. Siden da er der ikke sket noget og det er der flere årsager til. Der foregår en masse lobbyarbejde i EU med passagerorganisationer m.fl. på den ene side og flyselskaberne på anden side, så det trækker tiden ud. I juni 2016 så det endelig ud som om, at der ville ske noget. EU Kommissionen udgav nogle retningslinjer med præcisering af, hvordan forordningen skulle fortolkes. Dette var bl.a. på baggrund af de mange sager fra retspraksis, men det var også for at give de nationale ansvarlige myndigheder (f.eks. Trafikstyrelsen herhjemme) en hjælpende hånd til, nemmere at kunne håndtere og håndhæve sagerne. Men til trods for, at der var kommet nye retningslinjer, rykkede det ikke på fremgangen af lovforslaget fra 2013. Der er fortsat et øget behov for en ny forordning i takt med stigningen af antal rejsende globalt set, men senest har Brexit i England sat en alvorlig stopper for en ny forordning (bl.a. grundet slagsmålet om Gibraltar). Ingen kender endnu de fulde konsekvenser af Brexit og derfor har EU Kommissionen nok sat lovforslaget på yderligere pause. Ikke just en holdbar situation, men ikke desto mindre er det spændende at se hvor lang tid der går, før der kommer en endelig afklaring.
     
    Henrik Olsen, asf, T4L og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side