SSSS

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af jakobv84, 26/6/17.

1. jakobv84

jakobv84 Popcorn VIP medlem

Beskeder:
    3,761
    "Synes godt om" modtaget:
    8,834
    Point:
    113
    For dem der ikke ved hvad SSSS er er det 'Secondary Security Screen Selection' også kendt som 'quad'. Jeg fik en SSSS screening på Bahamas i maj, men heldigvis ikke siden... Det er rimeligt irriterende. Det er velkendt at første skridt til at undgå det er at undgå 'high risk' destinationer, ikke at betale sin billet med kontanter og generelt have et 'normalt' rejsemønster.

Jeg læste på en blog i dag at alene en mellemlanding i Tyrkiet kan give en SSSS og det er endnu en grund til at jeg ikke skal flyve TK! https://www.travelcodex.com/2017/06/ssss-boarding-pass-entail/

2. isolCBflyer

isolCBflyer VIP medlem

Beskeder:
    1,345
    5,599
    Point:
    113
    Interessant.

Jeg fik også en SSSS fra LHR på to One-Way billetter (til og fra)US, rejste uden indchecket bagage. Det så ud som om, mange enlige unge fyre fik en tur til siden v gaten. ;)

PENSIONISTEN, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  3. Michael Wahl

Michael Wahl VIP medlem

Beskeder:
    403
    715
    Point:
    93
    Jeg kom fint til USA for en uge siden uden midt sædvanlige SSSS

Jeg fløj herover i 2005 med en kammerat og hver gang vi fløj rundt i USA var vi "tilfældigt udvalgt til SSSS".
    Sidste år var jeg med familien i USA. Onkel, lillebror og jeg fik SSSS men tante og mor gjorde ikke :)

Jeg har dog ikke fundet logikken i systemet. Men for min skyld må de da også tjekke alt de gider :)

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  4. MortenS

MortenS VIP medlem

Beskeder:
    525
    1,083
    Point:
    93
    Jeg blev udvalgt i Frankfurt, da jeg skulle til Honduras og Nicaragua med mellemlanding i Houston, men sjovt nok ikke retur. Folkene i SSSS var nu meget venlige, men ja, det er da ganske irriterende.

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  5. jakobv84

Beskeder:
    3,761
    8,834
    Point:
    113
    Tjo på ferie betyder det måske ikke det store men hvis man ligger og flyver derover med job er det nu pænt irriterende især da man jo så ofte har mere håndbagage.

PENSIONISTEN, Henry og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  6. banditten

banditten VIP medlem

Beskeder:
    298
    925
    Point:
    93
    En af mine kollegaer fik SSSS for en del år tilbage, tumpen havde udfyldt ESTA og glemt at angive at han engang tidligere før han fik Dansk PAS var blevet nægtet VISA, så hans ESTA var blevet afvist men havde ikke opdaget det.

Heldigvis blev han lukket ind og efterfølgende fik han udfyldt ESTA og efter der ingen problemer.

Henrik Olsen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  7. jakobv84

Beskeder:
    3,761
    8,834
    Point:
    113
    Den tror jeg ikke ville gå nu... flyselskabet ville have krævet en ESTA ved check-in og havde ikke ladet ham boarde uden.

8. banditten

banditten VIP medlem

Beskeder:
    298
    925
    Point:
    93
    Jo det kunne stadig ske, for flyselskaberne kan ikke se om du har ESTA de kan bede dig om at medbringe et print af ESTA, men det har jeg aldrig oplevet. Kæresten der har VISA der har de hellere ikke kontrolleret.

9. jakobv84

Beskeder:
    3,761
    8,834
    Point:
    113
    Det stemmer ikke overens med mine oplysninger og oplevelser. Selskaberne tjekker dit pasnummer direkte i ESTA databasen (som jo er elektronisk...) og jeg tror ikke du kan boarde uden dit pas er clearet.

Michael Wahl, PENSIONISTEN, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. Schwert

Schwert Grumpy old men RULES!!!

Beskeder:
    1,955
    5,594
    Point:
    113
    @jakobv84 har fuldstændig ret, alle PAX detaljer bliver tjekket op mod div. databaser i US Homeland Security for ok til ombordstigning. Herunder om PAX har en gyldig ESTA.

Michael Wahl, Henrik Olsen, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. banditten

banditten VIP medlem

Beskeder:
    298
    925
    Point:
    93
    Det var i efterår 2014, så ikke så lang tid siden. Men nu dykkede jeg lige nede i Google:

"While carriers will not receive the ESTA application information that travelers provide to DHS, they will receive confirmation of a passenger’s ESTA status via the Advance Passenger Information System, indicating whether ESTA is required and whether authorization has been granted."

Nu var det via Keflavik så ved ikke hvordan de behandler først ben af rejsen, det ekstra check var da vi var igennem PAS kontrol i Keflavik.

12. Schlandy

Schlandy VIP medlem

Beskeder:
    571
    1,642
    Point:
    93
    Er det nyt? Fløj til Boston i marts og da var der ingen tjek af ESTA ved check inn

Henry "Synes godt om" dette.
  13. jakobv84

Beskeder:
    3,761
    8,834
    Point:
    113
    Skannede du ikke dit pas eller opgav pasdetajler...?

14. Schlandy

Schlandy VIP medlem

Beskeder:
    571
    1,642
    Point:
    93
    Beklager, skrev det nok lidt forkert. Hun scannede pad ved check in og spurgte derefter om min ESTA var i orden. Viste ingen tegn til at hun kunne se det selv

15. Schwert

Schwert Grumpy old men RULES!!!

Beskeder:
    1,955
    5,594
    Point:
    113
    Din ESTA er koblet op mod dit pasnummer, ellers må de ganske simpelt ikke tage dig med.....

Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  16. jakobv84

Beskeder:
    3,761
    8,834
    Point:
    113
    I er godkendt i deres system ellers kommer I ikke med. Ingen selskaber flyver folk til USA uden gyldig rejsehjemmel og de tager jer ikke på ordet!

Hvorfor spørger de så? Jeg tror det er fordi de ikke kan se om du rejser på ESTA eller visum (blot at dit pasnummer er godkendt) og hvis du svarer nej til at du er på ESTA, skal de slå op i dit pas og tjekke dit visum... Det er ihvertfald min teori.

SophieHendriksen, Henrik Olsen, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  17. Kenneth K

Kenneth K Prospect member

Beskeder:
    788
    2,970
    Point:
    93
    Skiftede for et par år siden fra ESTA til B1 visa, og det kan ikke ses i systemet så de spørger hver gang om jeg har ESTA og jeg så viser dem mit visa.
    Jacobv84 har helt ret, USA lukker ingen ind eller lader folk boarde fly uden gyldig rejsehjemmel.

Henry, PENSIONISTEN og mhsalv "Synes godt om dette"
  18. banditten

banditten VIP medlem

Beskeder:
    298
    925
    Point:
    93
    Jamen så kan i vel bare kalde mig en løgner :mad:

Han kom med fra CPH uden problemer, det var efter Pas kontrol i KEF der var et ekstra tjek det tog 5 min eller så.

Det var først i JFK forklaringen kom, han havde tidligere fået afvist en VISA ansøgning og på den ESTA han havde oprettet havde tumpen glemt at krydse af korrekt, det gjorde at ESTA var afvist, det havde han hellere ikke opdaget men ind kom han og også de efterfølgende ture - så sent som i oktober.

Men det er vel ikke svære end at næste læser der skal afsted lige spørger ved check in om den automatisk viser om man har ESTA via APIS eller om de skal kontrollere det andet sted, for jeg er ALDRIG blevet spurgt om jeg har ESTA.

19. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

Beskeder:
    1,219
    5,380
    Point:
    113
    Og det er alt, alt for dyrt for et luftfartsselskab at tage chancen : store bøder og psgr´en skal returneres hurtigst muligt. Er flyet fuldt kan selskabet risikere at skulle offloade en anden psgr.

tbh, SophieHendriksen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. oermen

oermen Aktivt medlem

Beskeder:
    62
    217
    Point:
    33
    Mit gæt at hans esta sikkert har været godkendt fordi han havde svaret forkert, og at han på det grundlag kom med flyet, men at de opdagede fejlen i immigration i USA.

De kan se esta status i deres systemer. Jeg har selv været med til at checke en ind som havde skrevet forkert pas nr i esta og derfor ikke kunne checkes ind. Hun havde printet sin esta confirmation og da esta systemet var nede kunne sas ikke undersøge problemet nærmere selv. De ringede til USA og fik dem til at checke esta bekræftelsen manuelt og da den så ok ud fik hun lov at komme med.
    Hun røg så direkte i secondary i USA til et længere forhør. Den stakkels dame sad i lang tid og frygtede at hun ville blive sendt hjem.

Michael Wahl, tbh, Kenneth K og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side