Star Alliance Business Class MNL-CPH-MNL

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af kc1829, 22/11/15.

  1. kc1829

    kc1829 VIP medlem

    Beskeder:
    116
    "Synes godt om" modtaget:
    428
    Point:
    63
    Hej, jeg er pt udstationeret med min familie i Manila, Filippinerne og er begyndt at forsøge at finde ud hvordan jeg kan sende min kone hjem til DK til et bryllup på Business Class - helst med bonuspoint via Eurobonus alternativt betalt business class til en fornuftig pris.

    Brylluppet er 04 Juni og hun skal være i DK 2-4 dage. Rejsetidspunkter er lidt ligegyldige så længe hun lander senest 03 Juni - helst også kun en mellemlanding. Jeg når over 140.000 point i Januar så det burde være muligt at booke rejsen for point, hvis jeg kan finde ledige sæder. Alternativet er betalt business men det er typisk ret dyrt når man booker MNL-CPH-MNL. Vi flyver regelmæssigt CPH-MNL-CPH med TK i Business og her er prisen ca 13500 - det samme kan man få den for med Qatar under kampagner. Booker man MNL-CPH-MNL med TK så er prisen ca 20000 hvilket jeg synes er for meget.

    Vi har en booking CPH-MNL-CPH fuldt fleksibel economy med TK i Januar og tilbage i Juli, som jeg kan ændre for min kone, så hun kan booke CPH-MNL-CPH. Dog får jeg problemet med at mikse booking klasser som jeg ikke tror kan lade sig gøre med TK.

    Turkish, Singapore og Thai har alle gode ruter til Manila, og er gode bud med Star Alliance.

    Har I nogle gode tips og hvad ville I satse på?
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Til min store overraskelse var det faktisk ret ligefrem at finde pladser til det. Spørgsmålet er bare om de også er der til januar, når du har pointene.
    MNL-CPH med TG d. 2/6, retur med TK d. 5/6 (tidligt) eller TG d. 6/6, hvis der skal soves ud efter brylluppet. Vær dog forberedt på hæftige fuel surcharges.
    Jeg søgte på united.com, der skal svære 'saver' awards tilgængelige, men det er umiddelbart den nemmeste måde at søge :)
    Det er selvfølgelig ikke højsæson i hvert fald for bangkok på den tid, men når datoer skal være så specifikke ville jeg personligt ikke satse 100% på at de billetter kan fås til januar, så hvis du finder er godt tilbud inden ville jeg overveje det. Du kan sætte "price alerts" på mange hjemmesider.
     
    kc1829 og clager "Synes godt om" dette.
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Der er ikke fuel surcharges på billetter, der begynder i MNL
     
    Flemming Poulsen, THammer, kc1829 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er da et ret godt sweet spot :eek:

    ovenævnte retur tur med TG:

    Thailand Advance Passenger Processing User Charge (E7)
    kr14.00
    Philippines Passenger Service Charge (LI)
    kr82.00
    Danish Passenger Service Charge (ZO)
    kr179.00

    Kiggede f.eks. fra ICN, der ville der være 4600 i YQ på samme retur tur... 2300 på en envejs, så kan man da godt positionere sig hvis man har tiden..

    Tak for info, den vil jeg overveje til fremtiden :)
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Et alternativ kunne være at sende konen til Shanghai og snuppe SAS-flyet der med point. Koster således lidt færre point
     
    Beaglen og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  6. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Fik sidste år en bonusbillet med TG one-way MNL-BKK-HKT for 82 kr (og 15.000 point) som dækker de 550 pesos terminal fee i MNL som nu er inkluderet i billetten.

    At der ikke skal betales Fuel Surcharge er nok bedste og eneste lovgivning på Filippinerne der giver rigtig mening :)
     
    Flemming Poulsen, clager, isolCBflyer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. kc1829

    kc1829 VIP medlem

    Beskeder:
    116
    "Synes godt om" modtaget:
    428
    Point:
    63
    Det var da helt fantastiske gode råd - Jeg kæmpede for at finde ledige bonuspladser men søgningen via united.com var super god. Dernæst så koster det jo ingenting at booke bonus billetter, hvilket var en stor overraskelse.

    Jeg fik de manglende 20.000 point af min far og ringede til SAS og bookede billetten. Alt i alt tog det under 5 minutter - og jeg var 140.000 point og 469kr fattigere.

    Fare 0.00 USD
    Equivalent Fare Paid 0.00 DKK
    Taxes, Fees, Other Charges 319.00 DKK
    Fuel Surcharge 150.00 DKK
    Ticket Amount: 469.00 DKK
    Total Amount: 469.00 DKK

    Min kone flyver således MNL-BKK-CPH 03JUN | CPH-OSL-BKK-MNL 05JUN (Der var ingen business class award CPH-BKK søndag d. 5/6)

    Pris pt på business for MNL-BKK-CPH-BKK-MNL ca 32.000kr

    Normalt samler jeg selv point hos Singapore Airlines, men har en familie konto hos Eurobonus og SAS MasterCard+Dinerscard. Det giver årligt ca. 100.000 point hos SAS - og 50-70.000 hos Singapore. Der er ingen tvivl om at vi skal rundt på nogle gode ture for point i sydøstasian de kommende år med udgangspunkt fra Manila til de lave priser...
     
    Beaglen, Nicki Lolk Sørensen, asf og 4 andre "Synes godt om" dette.
  8. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Er der heller ingen YQ for for CPH-MNL-CPH? :)
     
    Senest redigeret: 23/11/15
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  9. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    ikke når det er en retur fra MNL :)
     
  10. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Jo. Det med ingen YQ gælder rejser, der påbegynder i Filippinerne.
     
    THammer, CHA211, alexanderln og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    kom til, at tænke på den her tråd da jeg læste: http://www.takeoff.dk/filippinerne-kraever-returbillet/

    Filippinerne har netop ændret krav til ankommende udenlandske flypassagerer. De skal nu fremvise gyldig returbillet eller billet til anden udenlandsk destination.

    Indrejsende udenlandske flypassagerer til Filippinerne skal fra nu af fremvise udskrevet papirbillet der viser, at de har flybillet ud af Filippinerne, enten til destinationen de kom fra eller til en anden udenlandsk destination.

    De filippinske myndigheder accepterer ikke en flybillet på f.eks. en laptop, smartphone osv. Billetten skal være på papir, ellers risikerer den rejsende at blive nægtet indrejse til Filippinerne. Kravet kommer fra Filippinernes justitsministerium.

    Informationen om de ændrede krav for indrejse til Filippinerne blev i går sendt fra Philippine Airlines, bl.a. via flyselskabets repræsentant i Norden og Baltikum, GSA-bureauet APG.
     
    Beaglen og clager "Synes godt om" dette.
  12. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er jo latterligt... Men nyttigt at vide..
     
  13. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Mange lande har den returbilletregel, heriblandt Kina (minus Hong Kong, Macau) og Thailand.
    Man kan altid checke i TIMATIC, der er IATA's database over regler og den slags. Desværre er adgangen lige blevet fjernet fra staralliance.com, men jeg mener at man stadig kan finde den på bl.a. delta.com og qantas.com
     
    Beaglen, THammer og Kristian "Synes godt om dette"
  14. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    THammer "Synes godt om" dette.
  15. kc1829

    kc1829 VIP medlem

    Beskeder:
    116
    "Synes godt om" modtaget:
    428
    Point:
    63
    Hej, jeg har lige været i kontakt med SAS for at ændre ovennævnte billet, så min kone rejser en dag før oprindeligt planlagt. Det gav store problemer!

    Det viser sig at SAS tilsyneladende ikke må booke bonus billetter som starter i Manila - og nu vil de annullere billetten (og give point tilbage) eller ændre til en rejse fra Bangkok til København og retur. De siger at der er sket en agent fejl ved den oprindelige booking. Det vil jeg selvfølgelig ikke acceptere, idet det stiller mig væsentligt dårligere end hvad vi allerede har booket og har derfor bedt om at få fastholdt den oprindelige billet som er udstedt og bekræftet.

    SAS siger ydermere at billetten vil blive annulleret automatisk, hvilket lyder meget underligt. Det bemærkes at billetten er booket for over 4 måneder siden, og det er første gang jeg hører om problemet.

    Hvor står jeg, hvis SAS ønsker at annullere bonus billetten? (Hvilket i øvrigt vil være ekstrem dårlig stil og kundeservice)
     
  16. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Jeg har været ude i præcis samme problem før. Er i øvrigt selv lige kommet retur fra Filippinerne her til morgen.

    Det er korrekt, at SAS tidligere ikke ville lave bonusbilletterne ud af MNL, og det var der en grund til, idet der igennem mange år har eksisteret en stupid regel om at billetter med udrejse fra Filippinerne ikke er gyldige medmindre billetterne er udstedt dér. Men den regel blev ophævet fra 13. December 2014.

    Se artikel her: http://www.portcalls.com/ph-lifts-ban-on-use-of-airline-tickets-bought-overseas/#

    Link til Aquinos ophævelse af bestemmelsen: http://www.gov.ph/downloads/2014/11nov/20141128-AO-0045-BSA.pdf

    Jeg fik som dig samme argument engang fra SAS, men det var dengang reglen om billetudstedet stadig var i kraft. Siden da har jeg været på bonusbillet ud af MNL. Fløj i Feb' 15 MNL-BKK-HKT med Thai på en bonusbillet udstedt i Kastrup og der var absolut ingen problemer. Betalte 15.000 point + ca 80 kr i lufthavnsafgift som svarer til NAIA's International Terminal fee på 550 peso, der nu er inkluderet i billetten. Der er i øvrigt ingen fuelsurcharges (YQ) på billetter ud af Filippinerne.

    Du kan derfor godt ringe til SAS og sige, at de godt kan lave en billet til dig :)

    Beviset:
    Screen Shot 2016-04-01 at 00.35.13.png
     
    Senest redigeret: 31/3/16
    kc1829, jakobv84, CHA211 og 4 andre "Synes godt om" dette.
  17. kc1829

    kc1829 VIP medlem

    Beskeder:
    116
    "Synes godt om" modtaget:
    428
    Point:
    63
    Det er virkelig godt at vide! Men billetten er jo udstedt og bekræftet og nu forsøger SAS at annullere den... Så hvis de ikke godtager Peter's forklaring, hvor står jeg så? Kan de 'bare' annullere en billet og refundere point, fordi de har lavet en fejl?

    ScreenHunter_359 Apr. 01 05.43.jpg
     
  18. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    De annullerede også min efter udstedelse tilbage i 2008, men dengang var argumentet vel godt nok pga lovgivningen. Hvorfor skulle de ikke kunne lave en billet nu?
     
    kc1829 og jakobv84 "Synes godt om" dette.
  19. kc1829

    kc1829 VIP medlem

    Beskeder:
    116
    "Synes godt om" modtaget:
    428
    Point:
    63
    Seneste opdatering: Blev her til aften Manila-tid ringet op af SAS som bekræftede at de ville honorere billetten, og også tilbød mig at ændre udrejse dato. Dog sagde medarbejderen at hun ikke lige vidste hvordan eftersom det var ulovligt for dem at udstede billetter med start i Manila.

    Jeg fortalte, at forbuddet var blevet ophævet i 2014 i henhold til ovenstående, hvilket undrede hende meget. Hun spurgte om jeg kunne sende noget dokumentation, hvilket jeg har gjort her til aften.

    Tak til PeterA, som formentlig har gjort det muligt fortsat at bestille billetter med start i Manila. Eurobonus kontoen rammer 50.000 point om lidt, og jeg bliver Elite Gold hos Singapore Airlines om halvanden uge, når jeg lige tager et smut til København, så der er allerede lidt point at spendere igen :)
     
    asf, Nielspg, RasmusH og 5 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side