Store tanker en mandag formiddag!

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Schwert, 26/5/14.

  1. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    ,Jeg smider denne tråd "i plenum" da jeg ikke kan blive enig med mig selv om den skal under SAS eller Finnair!

    Jeg sad og læste en artikel på takeoff.dk om hvordan Finnair (som sædvanligt) er presset, og hvordan man nu overvejer en strategi om at satse 100% på longhaul, og evt. aflevere sin intra europæiske trafik til en "konkulega". Når man så i samme holder dette med de udfordringer SAS har, er det jo nærliggende at den næste tanke er: "Hvorfor slår disse to Skandinaviske selskaber ikke pjalterne sammen"? Jeg synes umiddelbart der er flere "PRO" end "CON"s ved en sådan fusion.

    * Finnair er stærke på Asien
    * SAS er stærke på USA (alt er relativt - jow jow)
    * SAS er SUPER stærke på intra skandinavien
    * SAS er stærke på den europæiske trafik
    * Begge selskaber har valgt Airbus A350 som nyt langdistance fly, så en hurtig ensretning af flåden er muligt
    * Begge selskaber har desperat behov for at nedbringe omkostningsbasen

    Jeg har ingen ide om hvorvidt et sådant scenarie er muligt overhovedet, men som ganske almindelig betragter uden den store indsigt i det at drive et luftfarts selskab, synes jeg blot det giver god mening ud fra et forretningsmæssigt synspunkt. Og som skandinav, ville det da være rart at få en skandinavisk flag carrier der kunne bide skeer med de store, Lufthansa gruppen er vokset eksplosivt ved opkøb af nødlidende selskaber, og har formået at spinde et ekstremt attraktivt netværk, hvor SAS jo også har været i kikkerten, i dag siger Lufthansa at man ikke kigger på SAS mere - lur mig - man ville gerne, men man ved nok at det vil blive endog MEGET svært at få igennem i disse EU tider.

    Nææh - en fusion af to "nødlidende" selskaber før det ender i skibbrud for den ene af dem, kunne skabe lige netop det produkt, der skulle til for at begge selskaber igen bliver rentable forretninger på den lange bane.

    Ha' en god uge!

    Bh
    /Schwert

    PS.: Jeg vil være den første til at byde SAS/Finnair velkommen i Aarhus Regional, tidshorisonten passer jo som fod i handske ;););)
     
    obs og Ekeren "Synes godt om" dette.
  2. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Men da så absolut valide tanker :)

    Jeg tænker i hvert fald, som du sikkert også gør, at SAS ville stå sig godt ved at finde en partner, for at sikre fremtiden. Jeg kender intet til Finnair, men umiddelbart synes jeg også, at det kunne være en oplagt mulighed. Hvis Finnair er stærke på Asien, og SAS er det på USA samt Europa, så har man da et godt udgangspunkt for at fusionere. Det dækker jo i hvert fald de vigtigste positioner for et europæisk luftfartsselskab, og så kan man jo altid bygge videre derfra. Jeg kan se, at Finnair f.eks. også flyver til Miami, og det tænker jeg da, også kunne være en god destination for et fælles selskab at kunne tilbyde sine kunder.

    Så er der selvfølgelig alt det praktiske, placering af hovedkvarter, hvem skal være øverste chef, hvilket bonusprogram skal man gå sammen i, osv. :) Men hvis alternativet for et eller begge selskaber er at lide skibbrud, så må det kunne løses. Der kan selvfølgelig også skulle ske nogle tilpasninger i organisationen, men igen, hvis man overvejer alternativet...
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Personligt er det også en tanke jeg har tænkt flere gange på især mandage når der skulle tænkes store tanker :)

    Men det er også i min verden et godt match og så er det bare at håbe at 4 regeringer kan blive enige om at det er en god ting hvis man skal forsvare deres egne hovedstader som hubs.

    Så man kunne forestille sig at CPH blev hub for Europa og USA og HEL blev det for Asien. Dertil ville man kunne lave flere direkte ruter fra de 4 hovedstader alt efter behovet og efterspørgsel. Det er jo helt vildt at Finnair et par dage om ugen har 2 daglige afgange til Hong Kong som et eksempel.

    Så også et godt match i min verden og velkommen til 19 daglige afgange fra AAR og til CPH/HEL med det nye selskab AIRSAS/FINNSAS/SASFINN
     
    obs og Schwert "Synes godt om" dette.
  4. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Eller SAS AIR :)

    Nej, en mulighed kunne måske være Nordic Airways, eller sådan noget, da Finland jo normalt ikke regnes som en del af Skandinavien. Samtidig

    Men hvis man skal begive sig ind i sådan en snak, så håber jeg da, at ejerne vil kunne se ud over særinteresser, og nøjes med at se på, hvad der skal til for at skabe et levedygtigt selskab.
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  5. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Det er jo ikke nødvendigvis et must at få et nyt navn. KLM/Air France, BA/Iberia, LAN/TAM m.fl. lever jo i videre med to brands. Men navnet ville under elle omstændigheder være et sekundært issue...
     
    Schwert og Kristian "Synes godt om" dette.
  6. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    En anden ting, man kunne håbe at der kunne komme ud af en sådan fusion, var et nyt IT-system i SAS ;) Jeg ved ikke, hvilken tilstand Finnair's IT-platform er i, men den kan næsten ikke være ringere end SAS'.

    Spøg til side, men man kunne da godt håbe på, at der kunne blive noget ud af tanken om fusion.
     

Del denne side