Svalbard / Longyearbyen

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af PeterA, 1/3/16.

  1. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Longyearbyen er en af de destinationer som har været populær at bruge sine point på, fordi det nok er den destination, hvor man får mest værdi - ikke mindst flyvning for pengene. Derudover er naturen ganske seværdig.

    På fredag skal jeg en tur derop med 3 venner på pointbargain, hvor vi hver gav 10000 point t/r. Den ene af mine venner bor i SVG og måtte kun af med 5000 point for tilsvarende 4 flyvninger - pænt god værdi.

    Vi har kun en ganske kort connection i OSL for at hoppe på SK4490, der flyver direkte til LYR - altså ikke via Tromsø. Nogen der ved om man skal have toldbehandlet sin bagage eller har denne direkte flyvning til LYR status af at være 'international'?

    Vi har forestillet os en tur på snescooter til en fjerntliggende by samt en tur på hundeslæde. Nogen der kan anbefale er særlig snescootersafari? Vi har egentlig forestillet os turen til Barentsburg, som er en russisk mineby, der ligger 120 km fra Longyearbyen.

    Nogen der ellers kan anbefale aktiviteter eller noget at tage sig til i Longyearbyen? - ikke mindst bar/restaurant.
     
    Senest redigeret: 1/3/16
    MaleneChristensen, mhsalv, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    @PeterA
    Lyder spændende. Hvor skal I bo. Hvis I bor på Radisson, så starter alle aktiviteter stort set derfra. Kan også anbefale at tage på Nordlys-tur (mens I stadig kan!). Enten kan I selv gå lidt ud af byens grænser. Hovedvejen ender i "Nybyen" og så burde det være tydeligt 200 m. fra vejen stopper.. eller I kan tage med bæltekøretøj for ≈ 600 norske pesos. Ellers har jeg kun hørt godt om snescootersafari!

    Jeg vil tro at jeres afgang vil gå som non-Schengen, så regner med at I ikke skal hente baggage, men hæng mig ikke op på det. Vedr. barer så er er der en del hyggelige i "gågaden" eksempelvis på "Svalbar" og også på Radisson's egen bar. Området er jo toldfrit så øl er til at betale, men regn med at have den store pung frem for at betale måltider, da alt mad koster en bondegård. :)

    Håber I får en god tur!
     
    PeterA, Ulrik, Kristian og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Glæd jer. det bliver en super tur med god chance for nordlys.. Jeg indskrev min baggage i CPH og så den først i LYR og var også med det direkte fly fra CPH via OSL med kort connection. Husk passene da der er paskontrol i OSL og LYR.
    Læs også @alexanderln og min t/r fra vores bonusture til LYR.
    Jeg bookede byrundturen med Svalbard maxi-taxi. Meget interessant formiddagstur. Jeg tog også hundeslædekørsel med Green Dog safari som er ejet af et dansk par.
    http://www.greendog.no/TRIPS.31.aspx?recordid31=10.
    Baren på mit hostel Coal miners cabin var meget livlig om aftenen.
     
    PeterA og Kristian "Synes godt om" dette.
  4. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Kroa - lige ovre på den anden side af Svalbar er en hyggelig bar i nybyggertræ stil med burgers og lidt live musik fra tid til anden (undskyld den dårlige billedekvalitet)



    WP_000540.jpg

    og ungerne foran Svalbar midnight i juli måned
    WP_000542.jpg
     
    tbh, clager, PeterA og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Jo tak, Vi skal bo på Svalbard Hotell & Lodge, og der er tilsyneladende morgenmad med i prisen for de ca 1500 NOK / nat. Radisson kostede over 3000 NOK per nat, da jeg bookede tilbage i september.

    Vi ankommer fredag ved 13-tiden og tager nok ikke på nogen tur før lørdag, så det kan godt være, at der er tid til at trave lidt i terrænnet for at se nordlys samt pubcrawle lidt.

    Lyder som om, at vores diæt skal bestå af lutter øl. Det lader til at være det mest økonomiske :)
     
    Senest redigeret: 1/3/16
    tbh, Kristian, Baadsgaard og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. AMJ

    AMJ VIP medlem

    Beskeder:
    182
    "Synes godt om" modtaget:
    446
    Point:
    63
    Overvejede samme bargin, men snuppede Chicago til kampagnepris istedet.

    Da jeg spurgte min norske kollega gav han dette site som godt udgangspunkt for oplevelses-booking http://www.spitsbergentravel.no/start/

    Derudover var hans anbefaling at booke ALT fra udflugter til restaurantbesøg hjemmefra.

    God tur - post lidt billeder her i tråden.
     
  7. mhsalv

    mhsalv VIP medlem

    Beskeder:
    144
    "Synes godt om" modtaget:
    355
    Point:
    63
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  8. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,273
    "Synes godt om" modtaget:
    6,765
    Point:
    113
    Baadsgaard, Henrik Olsen, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    På tide at genoplive denne tråd - der er booket første tur til Svalbard / Longyearbyen. Det bliver 23-26. marts, 2 personer. Hvad er must-do når man har to hele dage - og hvad skal man lade være med at spilde tid/penge på?

    Og først og fremmest: Hvor skal vi bo?! Jeg kigger allerede nu og hotelsites finder max 5 muligheder. Som forventet svinedyrt - så jeg afventer jeres gyldne råd.
     
    klausbm, Henrik Olsen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Synes i skal tage på en endagssejltur til den nu nedlagte russiske mineby Pyramiden. Det ser som at se et stykke gammel Sovjetunionen. Stadig beboet af en snes russere.

    Det er et helt bysamfund med gymnastiksal, butik, kantine osv


    Vi boede på Radisson Blu men for bonuspoint, så kan ikke rigtigt hjælpe der. Anden gang var jeg inviteret af en norsk leverandør til et seminar.

    WP_000587.jpg
    WP_000600.jpg
     
    THammer, klausbm, miri90 og 7 andre "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,593
    "Synes godt om" modtaget:
    26,633
    Point:
    113
    Jeg må og skal snart en tur derop :)
     
    MaleneChristensen, miri90, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Jeg tror ikke der er isfrit i en grad så man kan sejle til Pyramiden i marts måned.
    Vi havde en fantastisk tur på snescooter til Barentsburg, som er en russisk/ukrainsk (!) kulmineby ca 20-30 km fra Longyearbyen. Den vil jeg klart anbefale jer at tage på. 8-10 timers tur med flotte scenerier undervejs og frokost i russisk kantine.
    Vi boede på Guesthouse 101, som ligger et par kilometer syd for centrum. Fint sted med god morgenmad.
     
    SophieHendriksen, miri90, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    872
    "Synes godt om" modtaget:
    2,572
    Point:
    93
    Jeg var deroppe i oktober 2016 og vi boede på Gjestehuset 102 i Nybyen. Det er en halv time at gå til centrum, men det er langt billigere - og det var ganske udmærket. Morgenmaden var meget basic, men ganske fin.

    Vi var på en heldagstur, hvor vi først vandrede op på fjeldet lige syd for byen og bagefter var ude at gå på gletcheren lige vest for fjeldet. Det var en ret god tur i lækkert vejr. Derudover kan jeg anbefale kulmine-turen, som jeg også synes var ganske interessant. Vi var også på museet, som var fint nok til at fordrive tiden ved dårligt vejr.

    Vi spiste på Huset, hvilket var rigtig godt - men lidt overpriced synes jeg (det er det hele vel i virkeligheden deroppe - bortset fra alkohol og smøger). Derudover var mad og øl på Kroa faktisk rigtig godt - bestemt anbefalingsværdigt, og klart bedre value.

    Gletchertur:
    DSC_6379.jpg DSC_6449.jpg
    Kroa:
    Photo 07-10-2016, 18.49.52.jpg DSC_6312.jpg DSC_6301.jpg
    Huset (der var flere retter):
    DSC_6608.jpg DSC_6614.jpg DSC_6618.jpg DSC_6640.jpg DSC_6649.jpg
     
    Senest redigeret: 29/11/18
    SophieHendriksen, miri90, Henry og 6 andre "Synes godt om" dette.
  14. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Var på award rejse i juni 2015.

    LYR en meget interessant bargain destination for beskedne penge/point når der er point kampagner. For den eventyrlystne er der et væld af udflugtsmuligheder lige fra flere dages bådture til sne scooterture og hundeslæde kørsel.

    Der er om sommeren masser af liv og turister og flere ugentlige krydstogtskibe der kommer forbi LYR bl.a. National Geographic Explorer i havnen. Temperaturen var i juni mellem 1 og 3 plus grader og masser af sol og selvfølgelig lyst 24 timer i døgnet. Jeg boede på Coal Miners Cabin som er et vandrehjem i udkanten af byen. Regn med ca NOK600/nat inkl fin norsk "frokost" hvor Radisson/Scandic rask væk når op over NOK2000 i døgnet i højsæsonen. Alt er rasende dyrt som overalt i Norge. Den afsides beliggenhed gør at alt skal komme fra fastlandet og gør at et besøg i byens eneste supermarked kan ruinere en dansker der er vant til Netto etc - f.x. 1l mælk NOK36 kylling NOk130 1 pk cornflakes NOk50 1 Snickers NOK28 mens en sixpack Carlsberg/Heineken 33cl dåse på "monopolet" kunne fås for beskedne NOK50.

    Jeg bookede byrundturen med Svalbard maxi-taxi. Meget interessant formiddagstur. Jeg tog også hundeslædekørsel med Green Dog safari som er ejet af et dansk par.
    http://www.greendog.no/TRIPS.31.aspx?recordid31=10.

    Baren på mit hostel Coal miners cabin var meget livlig om aftenen.

    Husk vintergear og natbriller fra tidligere lange flyveture til en bedre nattesøvn- hvis man da ikke doper sig i Mack øl fra Tromsø

    Absolut anbefaling til alle der vil bruge ganske få point på en meget interessant og sjov måde.

    Så ingen isbjørne udover dem på skiltene i byen men masser af rensdyr - der går rundt i byen som køerne i Indien!
     
    SophieHendriksen, miri90, Kristian og 3 andre "Synes godt om" dette.
  15. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Jeg tager til Svalbard i 2020 - alle mine weekender i foråret 2019 er allerede fyldte. Fantastiske beskrivelser!
     
    miri90 og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Grisefod

    Grisefod VIP medlem

    Beskeder:
    348
    "Synes godt om" modtaget:
    1,060
    Point:
    93
    Husk at priserne på polet ikke skrives per sixpack, men per stk. :confused:
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Svalbard er taxfree, så øl og sprut er cheap cheap på "polet"
     
    Senest redigeret: 30/11/18
    THammer og Henry "Synes godt om" dette.
  18. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    @Alle,

    Tak for de mange tips - lyder til vi bare skal leve af bajere :)




    Ved ikke om ultimo marts er højsæson på Svalbard, men vandrehjem som Coal Miners og Gjesteguset står til +1200 DKK per nat og Radisson i +2000 DKK per nat. Så enten er priserne steget med årene og ellers har jeg bare ramt et skidt tidspunkt. Jeg må se tiden an, man kan vel håbe på prisfald..

    Kan se man kan bo lidt billigere i Russerland (Barentsburg), men har indtrykket af at det er et sted man blot skal besøge nogle timer og ikke bo der 3 dage?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  19. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Henrik Olsen, Nielspg, miri90 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  20. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Nu skal jeg endelig til Svalbard! Yes, forlænget weekend i September med familien. Nogen der har været der for nyligt og kan opdatere på hvad man skal/ikke skal?
     
    Henrik Olsen, Henry, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side