Var på award rejse i juni 2015.
LYR en meget interessant bargain destination for beskedne penge/point når der er point kampagner. For den eventyrlystne er der et væld af udflugtsmuligheder lige fra flere dages bådture til sne scooterture og hundeslæde kørsel.
Der er om sommeren masser af liv og turister og flere ugentlige krydstogtskibe der kommer forbi LYR bl.a. National Geographic Explorer i havnen. Temperaturen var i juni mellem 1 og 3 plus grader og masser af sol og selvfølgelig lyst 24 timer i døgnet. Jeg boede på Coal Miners Cabin som er et vandrehjem i udkanten af byen. Regn med ca NOK600/nat inkl fin norsk "frokost" hvor Radisson/Scandic rask væk når op over NOK2000 i døgnet i højsæsonen. Alt er rasende dyrt som overalt i Norge. Den afsides beliggenhed gør at alt skal komme fra fastlandet og gør at et besøg i byens eneste supermarked kan ruinere en dansker der er vant til Netto etc - f.x. 1l mælk NOK36 kylling NOk130 1 pk cornflakes NOk50 1 Snickers NOK28 mens en sixpack Carlsberg/Heineken 33cl dåse på "monopolet" kunne fås for beskedne NOK50.
Jeg bookede byrundturen med Svalbard maxi-taxi. Meget interessant formiddagstur. Jeg tog også hundeslædekørsel med Green Dog safari som er ejet af et dansk par.
http://www.greendog.no/TRIPS.31.aspx?recordid31=10.
Baren på mit hostel Coal miners cabin var meget livlig om aftenen.
Husk vintergear og natbriller fra tidligere lange flyveture til en bedre nattesøvn- hvis man da ikke doper sig i Mack øl fra Tromsø
Absolut anbefaling til alle der vil bruge ganske få point på en meget interessant og sjov måde.
Så ingen isbjørne udover dem på skiltene i byen men masser af rensdyr - der går rundt i byen som køerne i Indien!
Click to expand...