Sverige ser på muligheder for US Preclearance. SAS ikke entydigt positive

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Flemming Poulsen, 3/2/15.

  1. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    ...
     
    Senest redigeret: 19/6/18
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg ville hellere have Global Entry -- meget mere fleksibelt...
     
    Kenneth K og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  3. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Helt enig med dig. Tror faktisk SAS har ret i at Preclearance kan være et problem, da man skal møde meget tidligere op i lufthavnen og i forhold til Global Entry får en længere rejsetid total.
     
  4. Rune

    Rune VIP medlem

    Beskeder:
    166
    "Synes godt om" modtaget:
    484
    Point:
    63
    Jeg er noget så sjældent som enig med SAS i deres opfattelse af hvad der er i deres kunders interesse !

    Vi skal dog nok ikke satse på at Global Entry bliver en realitet i DK foreløbig. Global Entry aftaler indgås mellem lande (ikke mellem lufthavne eller flyselskaber), og har indtil nu kun blevet indgået mellem USA og lande med eget "Trusted Traveller" program (så begge landes rejsende dermed får fordele af en aftale).

    DK har indtil nu haft et lavt ambitionsniveau på automatisering af indrejsekontrollen. Vi har som bekendt kun nogle flinke "panserbasser" der tjekker passene, og vi indhenter f.eks. heller ikke automatisk Advance Passenger Information (API) på flyrejsende på ved mod Danmark.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det ser ud som om at idéen om pre-clearence har bredt sig lidt, og jeg synes den er totalt tåbelig og spild af ressourcer.

    1) Man kan bestemt risikere at ende i en ubehagelig lang kø, når man ankommer til USA. På mine 5-6 rejser til USA om året har det dog ikke været værre end at jeg var fremme ved bagagebåndet før eller omkring min taske dukkede frem. Har ikke brug for at nå ret meget før frem til bagagebåndet!

    2) Fleksibilitet, som SAS selv peger på. Hvis det øger minimum connection time, så er det jo på ingen måder attraktivt for SAS, idet dette kan begrænse eller besværliggøre feed. Effekten på antallet af transferpassagerer kan være ret betydelig, hvis MCT går op. Da CPH sænkede sin fra 40 til 30 minutter gik transfertallet op. Man behøver vist ikke gætte på, hvad der ville ske, hvis det blev øget fra 30 til 90 min o_O

    3) Det samlede rejsetid ville blive øget og dermed vil ruten stå dårligere i konkurrencen med andre ruter.

    4) Kræver isoleret område, hvor det eneste man kan få at spise og drikke er vand på toilettet!

    5) Bøvl ved aflysninger, ombookinger mv. Har selv oplevet at skulle flyve med US Airways fra Dublin, hvor afgangen blev aflyst. Her var alle passagerer gået igennem immigration inden flyet blev aflyst og så skulle vi altså igennem bøvlet én gang mere for at få annulleret vores indrejse. Kan i øvrigt huske, at jeg som én af de eneste formåede at blive ombooket til Aer Lingus på business til Chicago.
     
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Pre Clearence giver i min verden kun mening at benytte ligeson British Airways bruger det på et Fuel Stop når de sender deres lille fly afsted fra London City til New York med netop Fuel Stop i Shannon. Så bruges tiden fornuftigt.

    I denne situation vil det bare bringe køen hen til afgangslufthavnen i stedet for og betyde at jeg skal komme tidligere. Dette syntes jeg bestemt ikke om.

    Hilsen
    Henrik
     

Del denne side