Tip til billigt internet på rejsen på ipad'en

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Baadsgaard, 15/4/17.

  1. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    De nyere iPads (med cell) fra Apple har et indbygget simkort - et såkaldt "Embedded Apple Sim" eller et decideret Apple Sim Card, der sidder i sim-trayet på ipad'en - afhængig af model. Det kan også købes som tilbehør hos Apple.
    Min ipad er en type med Embedded Apple Sim, som jeg godt havde hørt om i Apples præsentationer uden helt at vide hvad det var. Inden US-turen begyndte jeg så at undersøge lidt mere og det viser sig, at det er en form for virtuelt simkort, hvor man så kan købe et dataabonnement når man er på destinationen istedet for at skulle ud og købe lokalt simkort (hvis man altså ikke har en udbyder, der giver billig data).
    Fandt også ud af, at man ikke kan købe hjemmefra - det skal være på destinationen.

    Så undervejs fra lufthavnen mod byen, var det frem med ipaden, ind under mobil og trykke på "tilføj udbyder" - herefter dukker en liste op, man kan vælge fra. Jeg valgte T-mobile, og kunne så vælge mellem forskellige pakker. Den mest attraktive var 5 GB for 10 USD, så ind med kreditkortoplysninger, udfylde lidt oplysninger og vente et par minutter og vupti, så var der 4G/LTE speed på ipaden - uden at skulle jagte butikker, vise legitimation osv. Det var altså nemt - og smart. Abonnementet virker kun i USA og er tidsbegrænset - og kan optankes, hvis der bliver behov for det. Herudover bliver der hver måned til end of life fyldt 200 mb gratis på.

    Da jeg meget af tiden under turen havde min taske enten på mig eller ved mig, kunne jeg bruge ipad'en som hotspot (internetdeling) og så havde både laptop og telefon også hurtigt internet.

    Det er brugbar teknologi!
    fullsizeoutput_136ee.png
     
    Beaglen, Nielspg, Michael Wahl og 9 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Det er super smart og tak for tippet - det vil jeg nok lige brygge en artikel på :)

    (har endnu ikke haft glæden af en ny iPad, men dette kan bestemt være en god grund til det :)
     
    Kristian og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Jeg er meget tilfreds med mit 3 abonnement, som for 130 kr. om måneden giver gratis internet og mobiltelefoni i 47 lande, inkl. EU, USA, Canada, Kina, Australien og New Zealand. Er lige vendt tilbage fra både USA og Kina og har hver gang fået en sms om at jeg har sparet mindst 5000 kr. i roamingafgifter. Jeg skal intet foretage mig, for at det virker, når jeg ankommer til et nyt land. Se mere her https://www.3.dk/abonnementer/fordele/3likehome/
     
    Nielspg, Henrik Olsen, SebastianBruun og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Super smart med soft sim som det kaldes. Vidste godt det var på vej men troede ikke det var her endnu

    3's abb er også en god løsning som Perdan beskriver. Men de lover ikke særligt gode data hastigheder. Og har hørt historier fra venner der både er meget tilfredse men også fra venner der har haft en dårlig oplevelse (hastighed/dækning i by område).
    Mener kun de lover 3,5 Mbit hastighed. Og det er jo nærmest ubrugeligt
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Super info. Virtual sim har et gigant potentiale, det burde bare være som standard i alle smartphones. Så kunne man nemt og overskueligt købe data uanset hvor man rejser.
     
    Michael Wahl, Henry, Peter F. og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Har nu haft 3 i nogle år, og jeg er yderst tilfreds med de data hastigheder jeg har fået stillet til rådighed (særligt i USA) faktisk har jeg kun oplevet en dårlig forbindelse en enkelt gang, og det var i Frankrig, jeg kan ikke huske hvilken udbyder der roamede.

    Modsat @Baadsgaard bruger jeg altid min telefon som "hot spot" - har den jo altid på mig, og dejligt nemt med min gamle iPad2 som er en ren WiFi iPad, og min laptop. Har endnu aldrig ramt loftet på 10GB udlands data på en måned.

    /Schwert
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Dog står det i T&C hos 3 at roaming kun er på enheden og ikke gælder internetdeling.. ved ikke hvad der sker hvis de finder ud af det..
     
  8. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    :confused::confused::eek::eek:

    Hmmm - jeg har i forvejen 2 simkort til det abonnement (1 til tlf. og 1 der sidder i et USB modem i min bil) jeg har et ALT for stort abonnement på 20GB så hvis de brokker sig så skal jeg f.... give dem DSGM o_Oo_Oo_Oo_O
     
    Henry og alexanderln "Synes godt om" dette.
  9. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,489
    Point:
    113
    Jeg bruger datadeling hver dag og har aldrig hørt noget fra 3.
    Du kan max bruge 10 gb om måneden udenlands og jeg tror 3 er fløjtende ligeglade med, om du bruger dem på én enhed eller deler internettet til flere.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,489
    Point:
    113
    Én bruger kan jo sagtens have flere apparater eks. én ipad, én telefon og én computer.

    Og hvordan skulle de nogensinde se, hvilke apparater der tilhører dig?
    Uanset T&C så har jeg gjort dette de sidste mange år uden problemer, så mit råd er: BARE GI LOS :)
     
    Henry og alexanderln "Synes godt om" dette.
  12. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Bare lige et par små ekstra ting:
    3 like home er helt sikkert smart/billigt for dem, der har det. Der er så nogen, mig selv incl, der ikke har 3 og heller ikke får 3, og i sådanne tilfælde er det, den her anden løsning kan benyttes.
    Og en anden lille ting: indtil videre har Apple vist nok kun e-sim-kortet i ipads. Der kan være android-telefoner, der har det indbygget - det ved jeg ikke noget om.
    Og slutteligt kan man købe det her e-simkort som ekstraudstyr - ved ikke om det kan bruges i en iphone.
     
    Michael Wahl og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Hmmm er ikke enig i din fortolkning. Der står ikke noget om at man ikke må dele sin adgang mellem flere enheder, men udelukkende at man ikke må dele den med andre, da den er personlig. Jeg forbryder mig ikke mod dette da det KUN er mig (en bruger) der bruger forbindelsen, blot bruger jeg den på min iPad i stedet for tlf.
     
    Henry, frankbrix, Nj4220 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Husk også, at 'datakvoten' kan deles mellem flere simkort. F.eks. har både jeg og overkommandoen 3-kort i vore smartphones, og de bruger af samme kvote.:cool:

    På et tidspunkt meldte 3 i øvrigt ud, at vi ikke udnyttede kvoten - så de forslog at vi skiftede til en mindre kvote og sparede lidt penge. :D:D:D
     
    Henry, frankbrix og Nj4220 "Synes godt om dette"

Del denne side