To store ændringer i Norwegian i dag (lounge og håndbagage fjernes)

Poster i 'NORWEGIAN | NORWEGIAN REWARD' oprettet af Henrik Olsen, 23/1/20.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Norwegian har haft travlt her til morgen....

    De har fjernet to ting fra deres billetter hen over natten - og reelt helt uden varsel. Fra i dag er alt lounge adgang fjernet fra deres PremiumFlex billetter (Premium mistede adgangen for et år siden):

    https://insideflyer.dk/norwegian-tilbyder-ikke-laengere-adgang-til-lounge/

    Dernæst er håndbagagen fjernet fra de billigste LowFare billetter på alle ruter:

    https://insideflyer.dk/norwegian-fj...etter/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

    Så Norwegian går tilbage til start, hvor de reelt kun sælger flybilletten og ikke meget andet er inkluderet i deres billigste flybilletter. Det gør det igen mere vanskeligt at sammenligne priser via f.eks. Momondo.

    Hvad tænker I om dette træk?
     
    PENSIONISTEN, Bekgaard, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Jeg flyver aldrig Norwegian, så jeg har ingen holdning.
     
    Jeblin, Flyvefisken, Bekgaard og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Meetoo#

    Men det er vel et naturligt trin i processen mod at skabe økonomisk balance, nemlig ved at afskaffe særordninger og bevæge sig tilbage til start: Rent lavprisselskab.
     
    Henrik Olsen, Bekgaard, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    De bliver mere besværligt at være rejsende også frekvent rejsende. Jeg synes at alle luftfartsselskaber low cost og såkaldte full service carriers langsomt "enhancer" og skærer ned ved brug af salamimetoden. Også dem der har top tier status oplever løbende forringelser.

    Så DY følger bare tendensen om end mere tvunget af omstændighederne.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Følger Norwegian efter de andre - eller går de foran?

    Kommer til at tænke på en lokal frisør, der har flg. poster i vinduet:

    Vi følger ikke moden. Vi skaber den!
     
    Jeblin, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Lige præcis det med sammenligning er jo svært, og egentlig er det jo et reelt problem, fordi sider som Momondo favorisere de billigste rejser, så ved at gøre sådan får Norwegian en konkurrence-fordel ift. selskaber som LH og BA.
    Markedet klarer det jo så til dels, nogenlunde selv, og f.eks. hos BA har du jo ikke automatisk bagage med på de langeruter, og du kan heller ikke vælge sæde før.

    Jeg kunne godt forstille mig - måske håbe? - at Vestager hiver reguleringskniven frem og man f.eks. lavede en "standard air-ticket" så det er muligt at sammenligne, hvor der var :
    • standard sæde
    • standard håndbagage
    • standard bagage
    • standard mad
    med i de billetter som blev vist på sammenligningssiderne.

    Eller krævede at sider som Momondo altid giver klar besked om, hvad der er med i billetten, når man sammenligner.

    Har lige selv testet det i morges, da jeg skulle finde billetter til en bekendt, til new york.. Der dukkede BA op som billigst, men når man klikkede ind var det uden indtjekket bagage, hvilket gjorde at KLM reelt var billigere da der 1 indtjekket bagage med
     
    Jeblin, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  7. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Men skal man ikke bruge indtjekket baggage, så er det jo KLM der er dyrest.
    Der findes mange mennesker der ikke rejser med indtjekket baggage, og der findes faktisk også en del der godt kan nøjes med den lille taske der kan passe under sædet foran.

    Var sidste år på en forlænget weekend til Wien med Wizz air, det var blot med en rygsæk og det fungerede altså helt fint.

    Jeg forstår ikke helt dit forslag om, hvorfor det kun skal være billetter med mad, bagage, sæde og kabinekuffert der må vises. Det burde da være den rå billet der vises, også kan folk vælge udfra det. Hvorfor skal man være tvunget til at købe en billet med mad inkluderet, hvis man hellere vil tage sit eget og bedre mad med? Lad os tage Norwegian. Det mad de serverer på langruterne er det rene hundeæde. Hvem gider betale 250,- pr vej for det, når man i CPH kan købe de lækreste sandwich og andet godt meget billigere?

    En ting kan vi dog godt blive enige om. Momondo burde være bedre til at fortælle, hvad der er inkluderet og endda gøre det muligt at sætte diverse tilvalg op som krav i din søgning.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, SophieHendriksen og 9 andre "Synes godt om" dette.
  8. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Kunne ikke være mere enig, især at gøre det muligt at se priser med de ønskede tilvalg (om de er bundlet fra flyselskabets side eller ej).

    Vi skal dog også passe på at falde i den anden grøft. Jeg søgte på hoteller på booking.com forleden, hvor der på et 4-stjernet hotel blev vist en kæmpelang liste af inkludere features. Der var sågår gratis(!!) toiletpapir på værelset :rolleyes:
     
    Jeblin, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 10 andre "Synes godt om" dette.
  9. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    892
    "Synes godt om" modtaget:
    2,013
    Point:
    93
    Hverken Air France eller KLM har bagage/kuffert inkl. i deres billigste billetter - uanset destination. Prøv at søg billetter med AF til PPT (Papeete) midt ude i Stillehavet - ingen kufferter inkl. Gad vide hvor mange der flyver derud kun med carry on? ;-). Personligt synes jeg det er lidt flabet, at en billet til ca. dkr. 15.000 ikke en gang inkluderer transport af min kuffert (PPT på tilfældige datoer i nov.).
    LH og BA gør rigtigt nok det samme. Er du ikke frekvent rejsende, og holder du ikke tungen lige i munden når du søger flybilletter via f.eks. Momondo, så kan du hurtigt komme galt afsted.
     
    Senest redigeret: 23/1/20
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  10. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Jeg snakker slet ikke om, at flyselskaberne skal tvinges til at inkludere de her ting, men om at sammenligningssiderne (og måske annoncer etc) skal være baseret på en standard Air-tricket, altså en “kg-pris”, så man netop kan sammenligne på fair vilkår.
    I princippet kunne det også være den rene pris, uden alt tilbehøret - hvad end det er inkluderet eller ej. Det er dog sværere at gøre det på den måde, da den rene pris er svær at opgøre - hvad er maden værd på economy på BA flyet hvor det er inklusiv. Næppe 250 kr. som det så koster hos Norwegian.

    Jeg er dog ganske liberal, heldigvis, så det strider også imod min grundholdning. Men synes det er et reelt problem, og personer som feks min mor falder ofte i fælden.

    Men nu her med mit eget eksempel, så er det jo også mærkeligt hvis Momondo tager udgangspunkt i en dyrere billet hos KLM end hvad der er muligt. Det skaber også forvirringer og skævvrider konkurrencen.

    Men igen - jeg tager kun udgangspunkt i annonceringsprisen. Lidt som en bilreklame hvor “den viste model kan være vist med ekstraudstyr” altid står i bunden af siden. Det burde der jo så også stå for en reklame med norwegian.
     
    Henrik Olsen, Bekgaard, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    “Serveringsforslag” :)

    Der er vel i bund og grund to måder at gøre sammenligningen mere transparant på. Den ene måde, stjålet fra bankverden, er at oplyse prisen på et eller andet foruddefinieret produktpakke, lidt ligesom ÅOP og standardoplysningsformularer. Det kunne sagtens være minimumsproduktet, som det nu de facto er blevet. Det er bare ikke det mest kundevenlige, for der skal man igennem alle selskabers bestillingsprocessen for at finde den endelige pris, der hvor man vil have bestemte ekstras. Det kunne jo aldrig ske, at selskab A er billigst men tager en uhyre pris for kufferten, mens selskab B er end el dyre men har en mere fornuftig pris for kufferten, for slet ikke at blande evt. andre ekstras ind i det...

    Den anden måde ville være at skue lidt til hotelsammenligningssider (selvom de ikke just er kendt for transparens). Bestemte tillæg (morgenmad, afbestilling, mv) kan man ret hurtig se, inklusiv de forskellige priser. Endnu bedre ville det være at kunne angive ekstras i søgningen. Ikke bare antal af personer og alder, men også om man vil have kuffert med og 2-3 andre kategorier. Det ville nok kræve en del IT arbejde at få de priser med fra flyselskaberne, men ville klart være den bedste kundeoplevelse og nogenlunde kunne skelne æbler fra pærer, selvom man nok aldrig kommer dertil at kunne sammenligne æblerne og pærer indbyrdes.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, SophieHendriksen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Kan anbefale google flights - den oplyser om bagage mv og man kan søge med/uden
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, SophieHendriksen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  13. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det kræver jo efterhånden lidt af et Excel-ark at sammenligne priser. Omvendt kan jeg egentlig godt lide princippet i “brugerbetaling”, altså betal for det du vil have.

    jeg bliver bare træt i ansigtet af markedsføringen af eks Norwegian som (altid) billigt selskab. Skal man have bagage, sædereservation og mad har jeg bare aldrig oplevet de var billigst. Men så slap jeg for at føle jeg burde flyve med dem til gengæld :D

    jeg tænker egentlig heller ikke noget specielt dårligt om DY for deres enhancements her, det må de jo selv om og så kan man bare lade være med at flyve med dem.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, Flyvefisken og 4 andre "Synes godt om" dette.
  14. SimonTopp2

    SimonTopp2 Aktivt medlem

    Beskeder:
    32
    "Synes godt om" modtaget:
    121
    Point:
    33
    Der er jeg uenig. Jeg synes efterhånden at Momondo har fået et par opdateringer det sidste års tid, som gør at man nemmere kan se, hvad flybilletten inkluderer. Der står ret tydeligt lige over prisen, hvorvidt indtjekket baggage er med eller ej. Desuden kan man i venstre side som regel vælge at tilføje en indtjekket kuffert til prisen.
     
    Sebastian011, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  15. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg er også enig i at Momondo er rimelig god til at vise hvad der er inkluderet.
    Der er jo et filter som hedder med eller uden baggage, hvilket betalingskort du bruger m.v.

    Jeg tænker at en "standard air-ticket-pris" netop ville gøre det fuldstændig uoverskueligt at købe flybilletter, hvis man så en pris på en gennemsnitlig billet fiktiv billet, i stedet for den faktiske billige billet man forsøger at købe.
     
    Henrik Olsen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  16. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Det er vel generelt svært at lave en sammenligning af priser for en vare, der ikke er ens ?
    Afhængig af flyselskab, billettype, kundestatus osv, er der jo mange faktorer, der kan spille ind, f.eks.:
    • Loungeadgang
    • Fasttrack i security
    • Flysæde brede/komfort/afstand til sæde foran
    • Pris og kvalitet af mad i flyet
    • Antal og vægt af hånd- og indchecket bagage
     
    SophieHendriksen, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Vi er ved at være langt fra det oprindelige emne, man når du nævner betalingskort, kan jeg ikke lade være med at dele dette billede. Lidt tilbage i tiden, blev det ikke længere tilladt, at tage gebyr for forskellige betalingskort. En opfindsom OTA kunne så tilbyde "omvendt" gebyr :rolleyes:

    Screenshot 2018-12-03 at 22.08.02.png
     
    Henrik Olsen, SophieHendriksen, DanielBahn og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det er normal praksis hos alle OTA, der kæmper om kunderne på Momondo.
    I loven om at kunderne ikke længere må pålægges betalings gebyret, er der et tillæg om, at man godt må give rabat for visse betalings former, for at tilskynde disse. Priserne på Momondo er inklusiv betalings rabat, medmindre du specifikt vælger en anden betalings form.

    Det er vel også rimeligt at butikker ikke skal betale for kunders rejseforsikring m.v. som Mastercard gebyret går til, når de nu tilbyder at man kan betale gratis med noget andet.

    Godt eksempel @Erwin Lansing !
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Spørgsmålet er jo om den er helt gangbar. Fint nok at give rabat udfra at man betaler med en bestemt type kort, men at annoncere prisen inklusiv rabat, så er man jo tilbage ved start, også er loven jo reelt set ikke meget værd, hvis det skulle vise sig at være lovligt.

    Hvis det er for dyrt for diverse OTA'er at tilbyde betaling via visse kort, så står det dem jo frit for at fjerne disse kort som betalings mulighed. Det vil de selvfølgelig ikke, da de så mister forretning. Som jeg ser det vil man gerne blæse og have mel i munden på samme tid.
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, Offlyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Hvis det er for dyrt for kunderne at betale via visse kort, står det jo også dem frit for at betale med de betalingsmidler, de finder mest fordelagtige..:cool:

    Da man lovgav om forbud mod kortgebyr ved handel via kreditkort vidste man jo godt, at den ekstra omkostning ville blive tillagt priserne. Hvem skulle ellers betale?

    Nogle butikker vælger at forhøje priserne for alle og dermed udjævne forskellen - andre lader prisen være afhængig af betalingsmetode.
    Det kan ikke undgåes, med mindre der indføres statsfastsatte priser på alt og forbud mod alle former for rabat, herunder pointoptjening. Det er nok ikke vejen frem.:eek:
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side