Topliste: bedste long-haul flyselskaber?

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af miri90, 17/1/16.

1. miri90

miri90 VIP medlem

Beskeder:
    397
    "Synes godt om" modtaget:
    783
    Point:
    93
    Hej alle,

Jeg ved ikke om der allerede har været en lignende tråd, men nu prøver jeg.
    Jeg synes det kunne være interessant med en tråd, hvor alle prøver at lave en top-3 eller top-5 over deres favoritselskaber. Dette både for at stille min egen nysgerrighed, men ligeledes tænker jeg, at det kunne bruges som en guide for andre, til at vide hvilke flyselskaber der generelt foretrækkes. I samme ombæring kunne man lave en liste over de selskaber man synes leverer det ringeste produkt.

Jeg finder det personligt mest interessant at tage udgangspunkt i long-haul produkter på økonomiklasse. Ved at tage udgangspunkt i økonomiklasse antager jeg, at flest personer har mulighed for at bidrage i tråden med deres oplevelser samt vil kunne bruge trådens anbefalinger fremover. Jeg ønsker dog ikke at sætte begrænsninger, så folk er velkomne til at lave deres top-3 eller top-5 for både business og økonomi eller evt. begge dele. Ligeledes kunne man dele det op i rejser mod øst og mod vest, da langtfra alle flyselskaber har ruter fra Europa til både Asien og Nordamerika f.eks. Kan man sætte lidt ord på hvad der er godt og skidt ved selskaberne (sædet, service, mad etc.), vil dette selvfølgelig være ekstra brugbart.

Kort sagt: Skyd løs! Jeg glæder mig til at høre jeres erfaringer.

2. jefi99

jefi99 Titanium VIP Member

Beskeder:
    2,282
    4,779
    Point:
    113
    Det kommer ofte også an på flytypen. Singapore opererer jo også relativt gamle B777'ere med knapt så godt IFE, men baseret på mad/drikke og service, og bedste hardproduct i selskabets flåde:

1) Singapore Airlines
    2) Emirates
    3) Cathay Pacific
    4) Thai Airways
    5) Asiana

Nu skal det selvfølgelig nævnes, at jeg aldrig har fløjet med fx QR og EY, og visse selskaber har jeg heller ikke fløjet i economy.

Værste?
    Aeroflot, TAP, SAS, Ethiopian

PeterA og miri90 "Synes godt om" dette.
  3. jakobv84

jakobv84 Popcorn VIP medlem

Beskeder:
    3,761
    8,840
    Point:
    113
    Jeg har også fløjet både QR og EY i økonomi og tja... det er økonomi. Jeg synes virkeligt forskellen er begrænset selskaberne imellem og at det ofte afhænger mere af om flyet er nyt, om det er fyldt, sidemanden/damen, om man får valgt den rigtige ret den dag og hvad tid på døgnet turen er.

Jeg vil sige at det er mere værd at undersøge det specifikke fly på f.eks. www.seatguru.com end meget generelle betragtninger på tværs af selskaberne.

Men... men det in mente, kan vi jo nok godt blive enige om at det generelt er bedre at flyve SQ end DY!

Ulrik, miri90 og THammer "Synes godt om dette"
  4. miri90

miri90 VIP medlem

Beskeder:
    397
    783
    Point:
    93
    Flytype er naturligvis en væsentlig faktor, som jeg glemte at nævne. Så det er fint hvis man nævner, at ens bedømmelse tager udgangspunkt i de nye/gamle fly eller kabiner.

@jefi99, som din liste lidt bekræfter, har jeg generelt indtrykket af at de østlige selskaber gør et bedre indtryk end de store klassiske europæiske selskaber som Lufthansa, British Airways og KLM. Dog uden at disse selskaber bliver nævnt som den absolutte bund.

5. jefi99

Beskeder:
    2,282
    4,779
    Point:
    113
    På economy class synes jeg faktisk at British Airways har et udmærket produkt. Jeg har fløjet BA med A380 nogle gange på det seneste, og synes det er helt ok. Free flow af alkohol, udmærket IFE, super crew (måske har jeg været heldig), og god mad (jeg kan varmt anbefale AVML, især hos BA). BA kunne meget vel have været på listen, og jeg synes de har det bedste economyprodukt blandt de europæiske selskaber.

miri90 "Synes godt om" dette.
  6. Ulrik

Ulrik VIP medlem

Beskeder:
    1,951
    7,446
    Point:
    113
    Hva er AVML ? den er jeg ikke lige stødt på før!

7. clager

clager Platinum VIP medlem

Beskeder:
    1,716
    5,859
    Point:
    113
    Fra EK website
    "
    Asian Vegetarian Meal (AVML)
    This meal is available for vegetarian passengers. It is usually aromatic and spicy, and incorporates flavours from the Indian sub-continent.
    It contains one or more of these ingredients: all types of vegetables, fresh fruit and milk products.
    It does NOT contain any type of meat, fish or eggs.
    "
    En af 23 speciel meals de tilbyder
    Mener ikke EK tilbyder XPML ( Extra Large Pork Meal ) :)

isolCBflyer, Ulrik, THammer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Clipper

Clipper Aktivt medlem

Beskeder:
    137
    132
    Point:
    43
    Min top 5 liste longhaul (economy) er:

1. Singapore Airlines
    2. British Airways
    3. Virgin Atlantic
    4. Air New Zealand
    5. Thai

Top 5 listen shorthaul (europæiske) er:

1. British Airways
    2. AirBerlin
    3. Norwegian
    4. Swiss
    5. Austrian

Generelt synes jeg de amerikanske flyselskaber mangler service og kvaliteten er enten svingende eller direkte dårlig.

Favorit flytype er blevet B787, men A380 og B747 har også en høj plads på listen.

miri90 "Synes godt om" dette.
  9. jefi99

Beskeder:
    2,282
    4,779
    Point:
    113
    Ja, kort fortalt "indisk mad" - vegetarisk

Ulrik "Synes godt om" dette.
  10. Ulrik

Ulrik VIP medlem

Beskeder:
    1,951
    7,446
    Point:
    113
    Tak

11. Ali Taran

Ali Taran VIP medlem

Beskeder:
    581
    1,421
    Point:
    93
    Jeg har ikke fløjet med så mange flyselskaber long haul så jeg føler at jeg har svært ved at lave en top og bund liste. Men jeg vil skrive hvad jeg syntes om de selskaber som jeg har fløjet med.

- Har fløjet med UA fra London til New york og retur. Ikke noget at råbe hurra for. Men bagerst i flyet var det halv fyldt og vi havde 3 børn så personalet var hjælpsom til at skaffe os ekstra plads. Så på det punkt top karakter.
    - Har fløjet med SAS cph-sfo på business(gammel og slidt A340 men super service) og Stockholm Hong Kong på Bussiness (helt nye A330 super lækkert og go service)
    -Har fløjet lidt i Scandinavian med SAS på øko. Ikke noget jeg er super glad for.
    - Har fløjet med Turkish en del gange. Er nok det selskab jeg bruger mest. Syntes deres fly og service og mad er i top. Har dog kun fløjet økonomi med dem. Syntes de har det bedste Øko produkt jeg har prøvet.
    - Har fløjet en enkelt med Qatar frem og tilbage til Dubai på øko. Dreamliner flot og lækker fly. Service og mad middel
    -Har også fløjet med BA men kun mellem Cph og london. Middel service og mad syntes jeg.
    -Har fløjet Paris til Mauritius og retur tilbage i 2006 med Air France. Kan ikke huske hvilken fly men der var 2 etager. Vi fløj øko på 2. sal. Så vidt jeg husker var der kun 10-12 rækker. Det var også godt.

Clipper "Synes godt om" dette.
  12. Daniel K

Daniel K VIP medlem

Beskeder:
    403
    917
    Point:
    93
    1. SQ - CPH-SIN-HDY B777 - god service med bassinet pladser og opmærksom børne betjening, IFE i særklasse.
    2. Qatar - CPH-DOH-MNL - A330/B777- OK service, mad ligegyldig, men underholdning til børn IFE god.
    3. Swiss ZRH-BKK MD-11 - OK seat pitch, mad rimelig + god chokolade
    4. Sri Lankan LHR-MLE-CMB, A340 - OK seat pitch, spændende mad, elendigt IFE
    5. Finnair HEL-ICN A330 - OK seat pitch, spændende koreansk mad, OK IFE , dårlige sæder.

Kristian "Synes godt om" dette.
  13. alexanderln

alexanderln Cakespade member

Beskeder:
    2,357
    5,792
    Point:
    113
    Har fløjet KLM øst-på i 777 t/r til KLL - denne er ikke nævnt endnu.
    Fin fuld service og også godt AVML, men dårligt sæde og pitch (det er skidt på en 12 timers tur). IFE er ok - dog er det SkyTeam ;)

14. miri90

miri90 VIP medlem

Beskeder:
    397
    783
    Point:
    93
    @Ali Taran
    @Daniel K

Super indlæg begge to. Det er jo i virkeligheden præcis sådanne beskrivelser jeg leder efter. Tak for det :)

Ali Taran "Synes godt om" dette.

Del denne side