Trattoria Al Parco - Buttrio (Friuli Udine Venezia)

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Kristian, 15/7/14.

1. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,872
    "Synes godt om" modtaget:
    8,941
    Point:
    113
    Vil fortælle om en hel fin oplevelse på et Trattoria i Italien som jeg havde på min ferie! Jeg kender vinhuset, de hedder Meroi fra min "vinpusher". og vinhuset har også et lille Trattoria der tilbyder god italensk mad! Så det her er for jer der ønsker lidt inspiration til god mad og vin. Følg med her:

Vinhuset Meroi er ret lille ligger i en by der hedder Buttrio nær Udine og ikke lang fra Kroatien/Slovenien. De har omkring 35 hektar vinmarker og laver ca 35-40.000 flasker vin om året. Så bestemt et godt lille vinhus. Nå, men vi er her for at tale om mad.

Besøgte vinhuset en tirsdag omkring middagstid, stor opstandelse da det var familien der fik frokost sammen med deres ønolog, men jeg forklarede vores ærinde og jeg var kunde fra Danmark. Paolo, der er ejeren sendte hans søn ud og vise vinhuset, så vi fik den store tur med ståltanke, smagsprøver, fade, vinkælder (hvor en af sønnerne blev væk.. og fundet) og så den private elevator op i restauranten, hvor "lillemor" fandt lidt lækkerier til far og drengene:

2014-07-08 13.24.28.jpg

da det kom til betaling, nægtede de simpelthen at tage penge, men jeg var velkommen til at komme og besøge deres restaurant og fik sønnens mobilnummer så jeg kunne bestille bord! Så det gjorde jeg 2 dage efter.. - det var dårligt vejr, hvorfor så ikke bruge tiden på mad og drikke?

Lagde ud med en god Antipasti, nemlig carpaccio, der var blød og lækker med et glas Chardonay og Sauvignon:

2014-07-10 12.57.47.jpg

Inden da fik børnene Spaghetti med kødsoves (so-so) og en af drengene Gnocchi, hvilke var nok nogle af de bedste Gnocchi jeg har fået. Nårh nej, børnene fik, jeg smagte!! Virkelig gode og velsmagende, bløde og alligevel med "kant":
    2014-07-10 13.04.54.jpg

Som det ses, faldt basilikum bladene ikke i deres smag :)

Primi Piatti var Svampe risotto, smagte fremragende til Chardonnay, det er simpelthen super når mad og vin går op i en højere enhed!

2014-07-10 13.29.09.jpg
    Guleroden blev afsat til børnene!

Secondo Piatti blev kalv med hjemmelavede chips:

2014-07-10 14.16.31.jpg

Den smagte eddermame godt, far Paolo er også grillmester, og det gør han helt godt. Der kom 2 glas mere vin ud til smagning, en "blandingsvin" samt en Merlot. Needless to say, det gik rigtig godt sammen! Børnene legede og sov og kedede sig, men far ville have mad, så da vi kom til desserten til børnene var de "på igen", det var vanilieis med friske jordbær og flormelis drys.. en vinder:

2014-07-10 14.26.48.jpg

Far's "dessert" bestod af en god Piccolit og lidt lokal Gorgonzaola/skimmelost:
    2014-07-10 14.40.07.jpg

Men pas på, typisk dessertvine ligger i en 8-9 alkohol procent, den her var oppe på 14% uden at man kunne smage det, så nok godt de kun sælger den i halvflasker!! Bagefter fik jeg en espresso og så var jeg "done"... - Regningen for hele dette var 80€, vi havde en god eftermiddag, fantastisk mad og vin! Så kan klart anbefale dem!

For ligesom, at komme af med noget af alkoholen gik vi en tur i byen Buttrio og lidt rundt på vinmarkerne bagefter, fik en god anvisning til hvordan man kom der hen, faktisk ville Paolo Meroi vise os den, men der sagde jeg nej, giv os anvisningen og vi kommer selv derhen. Super gæstrfrie og dygtigt håndværk til mad og vin!!

Se også Tripadvisor for rating her:
    http://www.tripadvisor.dk/Restauran..._Province_of_Udine_Friuli_Venezia_Giulia.html

Håber i kunne lide den her lidt anderledes tripreport, men når man nu har prøvet noget der er godt og lidt udover det sædvanlige, så er det værd at dele! Hvis der er stemning for det, i København, kunne vi eventuelt arrangere en vinsmagning hos min vinpusher, for han har fat i nogle dygtige winemakers i Italien og Tyskland! Kunne være en ide til efteråret?

clager, Flemming Poulsen, Schwert og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. Schwert

Schwert Grumpy old men RULES!!!

Beskeder:
    1,021
    2,105
    Point:
    113
    @Kristian - uden for topic: SKØNNE UNGER :):)

Kristian "Synes godt om" dette.
  3. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Fed "alternativ" trip report :)

Skal da helt klart noteres hvis vi kommer på de kanter

4. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,208
    6,251
    Point:
    113
    Takker for denne beskrivelse og fedt at læse en rejsebeskrivelse fra privaten. Har noteret det i den sorte bog, da jeg selv planlægger tur til området næste år og elsker at prøve lokale steder hvor man bare får bedre service, mad, oplevelser osv end i kerneturistområdet.

Hilsen
    Henrik

Del denne side