Tur/retur - Dubai - Dammam i Saudi Arabien med flydubai

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Kristian, 25/11/13.

1. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,841
    "Synes godt om" modtaget:
    8,851
    Point:
    113
    FZ863/FZ868 DXB-DMM-DXB
    30OCT13 07:40-08:00/19:20-22:00
    Boeing 737-800
    Økonomi klasse
    Sæde 17F

I forbindelse med arbejdet kommer jeg tit nogle "spændende" steder og slutningen af oktober bragte mig en tur til Dammam i Saudi Arabien, der er landets tredie største by. Byen beflyves for det meste af Saudi Airlines, Emirates og lavprisselskabet "Flydubai" fra Dubai.

Da jeg ikke har behov for at have en overnatning i Dammam, sørger jeg for at få et fly tidligt ud og relativt sent hjem, så jeg har en dag med kunden. Prisen frem og tilbage er ca 900kr for 2 timers flyvning, rørende billigt med skatter og afgifter.

Nå, men man skal over i lavpristerminalen og jeg forbløffes hver gang over de underlige steder man kan komme til med flydubai:

Capture.JPG
    læg mærke til Camp Bastion i Afghanistan, den tripreport ser jeg frem til, at der er nogen der skriver :)

Anyway, tidligt om morgenen i Dubai er der dejligt, lidt over 20 grader og konceptet i Terminal 1, er det er lavpris hele vejen igennem, så man bliver kørt i bus til flyet fra terminalen og det funker fint og alt går til tiden.

Der er altid lidt crowded i gaten og spændende folkeslag, men det fungerer fint nok:

2013-10-30 06.36.12.jpg

Ude ved flyet er der altid åbent foran og bagi, og så er det bare med at regne ud, hvor man ca skal sidde, lidt forvirrende, men det fungerer faktisk også godt:

2013-10-30 07.22.32.jpg

Der er altid mange forskellige stewardesser,såsom fra Indien, Rumænien, Rusland, Bulgarien og andre fremmedeartede steder, så der kan tales mange sprog. Flyet var en 737-800 med stor skærm i sædet foran og der var gratis tv på den 1½ times lange flyvetur, men jeg halvsov lidt da jeg havde en lang dag foran mig og var i gang og i lufthavnene lidt over 6. så kun lidt stemningsbilleder her, push back:

2013-10-30 07.29.18.jpg

Derefter fra vi kom op. man kommer aldrig rigtig op i høj højde omkring 7-8.000meter på den 1½ times flyvetid, så fin udsigt.

2013-10-30 08.04.05.jpg

endelig knytnævetesten, den består også hos flydubai.

2013-10-30 19.21.14.jpg

Desværre, selvom flyet nok kun er 1/3 fyldt tager det let en time, at komme ind i Saudi Arabien, da Visa skal tjekkes og selvom man har været der flere gange og har Multiple entry, skal jeg stå i køen for Single visa, hvor alle skal have taget fingeraftryk og iris scan. Dog ikke, mig, jeg har gjort det flere gange, så mit entry tager 30 sekunder og alle andres 3 minutter :( - tager let 60-70 minutter med 30 foran dig i køen.

Et lille tip, hvis man rejser meget i Dubai er, at får et "e-gate pas", koster ca. 400kr og r gældende i 2 år, for det får du adgang en elektronisk gate og behøver ikke vise pas, ulempen er, at du så kommer til at vente på kufferten :) - og e-gate tager ca. 15 sekunder at komme igennem, almindelig paskontrol, kan tage ca. 30-40 minutter.

laksko, jefi99 og Flemming Poulsen "Synes godt om dette"
  2. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Tak for super rapport :)

Altid godt at læse om selskaber vi ikke ser så ofte :)

jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  3. laksko

laksko Nyt medlem

Beskeder:
    12
    14
    Point:
    3
    Glemmer aldrig mit besøg i Dammam i Marts 2013 - der var tilsyneladende problemer med min medrejsendes pas/visum/fingeraftryk så vi fik hyggelige 3 timer til at gå med ventetid uden info, indtil pludselig alt var fint og vi kunne passere. :)

Kristian "Synes godt om" dette.
  4. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,841
    8,851
    Point:
    113
    Det er en helt anden kultur dernede, bestemt! Jeg har some skrevet ovenfor "multiple entry", men alligevel skal jeg jages over i køen med den lange ventetid.. argh... - vi er forøvrigt heldige (endnu) i Danmark, da Saudi Ambassaden/visabureau ikke har iris scanner, for ellers skal man scanne dette først, inden man kan ansøge... - skal snart derned igen forresten, herligt!

Del denne side