Tysker tråden.

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Thorbjoern, 31/7/18.

  1. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Hej folkens :)

    Jeg har ikke fundet en tråd med tips & tricks om det skønne Tyskland så jeg har lavet en tråd hvor der kan postes tips & tricks, anbefalinger og lignende der har relation til Tyskland ;)

    Jeg vil ligge ud med lidt informationer til de af jer der tager på ferie, eller skal igennem Tyskland den kommende tid.

    Færdelsregler:
    Elektronik & Mobiltelefoni:
    I Tyskland er det forbudt at betjene telefon og andet elektronik under kørslen, dette gælder både GPS, tablets samt smart watches. Overtrædes ovenstående er straffen bøde og i værste fald kørselsforbud.

    GPS med radar info:
    I Tyskland er det forbudt at benytte GPS systemer der viser politiets fartkontroller, herunder fastmonterede radars osv. POI kan på nogle systemer deaktiveres og er således fuldt ud lovlige at benytte efterfølgende.

    Promillegrænse:
    Fuldstændig som i Danmark hvilket vil sige max 0.50, der er dog et lille men!!! De første to år efter man har fået kørekort er der nul tolerance, det samme gælder bilister under 21 år.
    Skal du køre bil, så hold dig helt fra alkohol ;)

    Vigepligter:
    Tyskland har mange steder med højre vigepligt, så hvis ikke andet er skiltet så er det hvad i skal antage er gældende. På tilkørselsramper på motorvejen er der desuden vigepligt, så den går ikke blot at blinke "ind" på motorvejen og lade andre tage hensyn til dig :)

    Lys:
    Efter mørkets frembud samt under regn, snefald samt tåge er der påbudt nærlys, det betyder at kørsel med positionslys alene ikke er tilladt. Motorcykler har desuden krav om kørsel med nærlys tændt døgnet rundt.

    Påklædning:
    Det lyder måske skørt men kørsel i løstsiddende fodtøj anbefales ikke (Sandaler og lignende).
    Bliver du involveret i et færdelsuheld og fodtøjet kan have haft indflydelse på dette, så kan dette få betydning for den eventuelle ansvarsfordeling.

    Hastighedsgrænser:
    Bykørsel: 50 km/t
    Motor & Motortrafikvej: 130 km/t medmindre ander er skiltet (Biler med trailer & campingvogn 80 km/t medmindre de er Tempo 100 godkendt)
    Andre veje: 100 km/t (Udenfor byzone osv medmindre andet er skiltet)

    Bemærk at der stadig på mange motorveje er "fri hastighed" og det benyttes i meget stor udstrækning. Tænk dig om inden du smækker køretøjet ud i overhalingssporet for der kommer mange biler i ekstrem høj hastighed. Selvom der på store strækninger er fri hastighed, så er anbefalingen en max hastighed på 130 km/t baseret på ovenstående. Dette fordi du kan blive pålagt at bevise din hastighed over 130 km/t ikke har haft indflydelse på et uheld som du kan være part i. Du straffes ikke med bøde for at køre over 130 km/t på de strækninger der er fri hastighed, men tænk over farten, da der er en ansvarsfordeling ifb. med uheld ;)

    Særlige omstændigheder angående fart:
    I tilfælde af sigtbarhed under 50m i tåge, regnvejr samt snefald, sænkes hastigheden til max 50 km/t på alle veje husk dette.

    Passage af bus:
    Ved busstopsteder må busser først passeres med max 4-7 km/t efter disse har tænd havariblinket og holder helt stille.

    Kødannelse:
    I det øjeblik du havner i kødannelse på motorvejen er det strengt fodbudt at stige ud af bilen.

    Desuden skal du på veje med mindst to kørebaner i hver retning ved kødannelse, trække så langt til venstre som muligt hvis du kører i venstre spor, kører du i højre spor skal du trække så langt til højre som muligt. På denne måde skabes en "midterbane" som redningskøretøjer bruger i tilfælde.


    Telefonnumre:
    Politi (Polizei) 110 eller 112
    Ambulance & Brand: 112

    Miljøzoner:
    Mange større byer har indført strenge regler omkring diesel biler samt miljøzoner generelt.
    Kan varmt anbefale appen "Green Zones" hvor du kan se hvilke regler der gør sig gældende i flere forskellige lande og ikke blot i Tyskland ;)

    Håber ovenstående kan bruges, spørg endelig løs hvis der er andre ting :)

    Rigtig god dag folkens.
     
    PeterA, Kenneth K, Beaglen og 16 andre "Synes godt om" dette.
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113

    altså tænker det er mere relevant med, hvor køber man elektronik og chokolade/øller billigt henne? :D:D
     
    Thorbjoern, Henry, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Må man ikke forsat kører ind om aften i en by og ud igen efter en overnatning uden at have din bil registreret?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Det kan sagtens ordnes også ;)

    Elektronik & Shopping generelt:
    For det meste så benytter jeg www.amazon.de her kan man få fingre i stort set alt hvad hjertet begærer ;)

    Inden jeg dog bare trykker på "bestil & betal" undersøger jeg typisk www.idealo.de som er et website der minder meget om det vi kender fra www.pricerunner.dk
    Det kan godt betale sig at besøge www.idealo.de idet Amazon ikke nødvendigvis er den billigste at handle hos ;)

    Andre steder der kan shoppes elektronik er Saturn & Mediamarkt hvor det største udvalg findes i deres fysiske butikker rundt omkring i Tyskland.
    Otto Group www.otto.de kan dog også sagtens anbefales ;) igen vil jeg dog stadig anbefale at sammenligne priserne på Idealo :):)

    For danskere der skal på jagt efter "bajere & bum" så kig endelig de forskellige grænsebutikkers website. Priserne er meget varierende uge til uge. Således kan det godt betale sig at besøge mere end en butik ;)
    Fleggaard www.fleggaard.dk
    Poetzsch www.Poetzsch-padborg.dk
    Priss www.priss.dk
    Otto Duborg www.otto-duborg.dk
    Scandinavian Park www.scandinavian-park.com
    Mange af disse butikker, der kan man online "forudbestille" på forhånd ;)

    Almindelige dagligvarer der anbefaler jeg Sky Markt, REAL, Lidl samt Citti Markt
     
    Beaglen, THammer, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  5. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Er det nyt?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Det tror jeg næppe, idet jeg blev spurgt om det tidligere valgte jeg at lave en "samlet" liste :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er vel kun "Richtgeschwindigkeit"
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Jeg er relativt ofte i Tyskland, skal faktisk der ned i morgen.

    Husk altid plads reservation til Købehavn-Hamborg via Rødby-Puttegarden togene, de er altid prop fyldte.

    Vil man på udflugt med det offentlige transport i Tyskland, har Deutche Bahn nogle billetter der giver fri adgang til alle regionaltog i en af tysklands Bundesländer efter 9 om morgnen. De koster cirka 25 EUR for en person og 3 EUR ekstra for hver person udover. Se Her .
    De er rigtig god value, hvis man er på ferie i eksempel München og gerne vil have en dag uden for byen, kan man tage toget til Nürnberg (eller hvilket som helt andet sted i Bayern) for relativt få penge.

    Er man til forlystelsesparker, har Scandlines en god deal til Hansapark, hvor man får færgebillet og entre for op til 6 personer for 995kr. Se her . - Har været der et par gange, ikke en skuffelse. :)

    Rigtig mange steder i tyskland er det god stil er lægge omkring 50 cent efter et toilet besøg, hvis man er tilfreds med renligheden af toilettet. Men det er ikke et krav.

    -EDIT Ramte send knappen for tidligt o_O -

    Bremen er en meget overset by, som faktisk har en del at byde på. Den gamle-bydel er meget flot og godt velbevaret, med flere museer, og hyggelige spisesteder. Der er også rigtig flot nede ved floden Wesser, som løber lige i gennem byen.
    Bremen har et meget velfurgenne sporvogns system, som gør det nemt at komme rundt. Bliver man træt af gå ture i gennem byen, kan man tage ud i det store shoppingcenter Waterfront, hvor man nemt også kan bruge flere timer
    Det jeg finder fedest ved Bremen, er at det ikke føles nær så overrendt med mennesker, jeg synes godt der kan være lidt for mange mennesker på det mere kendte steder i eksempel Berlin eller Hamborg.
    Nårh ja, der er også massere af steder man kan få god, lokal øl :cool:
     
    Senest redigeret: 31/7/18
    Peter F., Beaglen, Ulrik og 8 andre "Synes godt om" dette.
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Supergodt initiativ @Thorbjoern - Echt Toll!!!, som man ville sige syd for grænsen :D Selvom jeg har været i Tyskland adskillige gange i bil, blev jeg straks klogere på nye ting i din fine oversigt, så det vil jeg huske på, når jeg om 14 dage kører til Østrig og skal igennem hele Tyskland via A7 :)

    Nu hvor vi er ved emnet bilkørsel i Tyskland, kunne du så ikke være sød at skrive noget om de forskellige benzintyper? I Danmark er vi jo vant til typerne Blyfri 92 og 95 (og diesel er der mig bekendt ikke den helt store forskel på), men i Tyskland hedder det jo noget andet, som f.eks. Super, SuperPlus m.v. Kan du ikke prøve at beskrive forskellene?

    Jeg giver @SimonFraLolland helt ret. Man skal sandelig ikke undervurdere andre tyske (stor)byer. Eksempelvis har både Bremerhaven og Büsum nogle rigtigt hyggelige havnemiljøer og byer som f.eks. Wernigerode i Harzen, Dortmund, Leipzig, Nürnberg m.fl. er bestemt altid et besøg værd.
     
    klausbm og Henry "Synes godt om" dette.
  10. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Mon der er nogen gode mennesker herinde som har prøvet badehotel ved Østersøen og vil berette om det?
     
    Calle77 og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Grisefod

    Grisefod VIP medlem

    Beskeder:
    348
    "Synes godt om" modtaget:
    1,060
    Point:
    93
    V ed ikke om jeg vil kalde det badehotel ved Østersøen, men vi var sidste år her:
    https://www.weissenhaeuserstrand.de/dk/
    med 3 børn (2 på 3 år og en efternøler på 1 år), så var dette helt perfekt. Stor flot strand, bade og legeland og rimelig kort vej til forskellige andre aktiviteter.
    Det var super og vi kommer helt sikkert tilbage igen - med børn. Det er aldrig et sted jeg vil tage uden børn, men for børn er det helt perfekt.
     
    Beaglen, Thorbjoern, SophieHendriksen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Apropos badehoteller så havde jeg kollega indtil ultimo ‘16, der talte meget varmt om Timmendorfer Strand, og som har vendt tilbage i en del af sommerferien år efter år.
     
    Beaglen, Thorbjoern, SophieHendriksen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    241
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Var på dette hotel for ca. 12 år siden (tiden går), da det var et Kempinski Hotel. Vild beliggenhed og dengang et ret fedt hotel - mon ikke det fortsat er det:
    https://www.grandhotel-heiligendamm.de/
     
    Beaglen, Thorbjoern, SophieHendriksen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Alle seriøse medlemmer af Insideflyer kan ikke tage til Hamborg uden at besøge Miniaturwunderland - det er intet mindre end fantastisk: mest tog men også med lufthavn!
    Det er også et sted det på det kraftigste anbefales at booke tid til.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Thorbjoern og 4 andre "Synes godt om" dette.
  15. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    DSC_0345.JPG DSC_0335.JPG
    Helt enig, tager der ned i morgen for anden gang. Husk også at se grænseovergangen mellem Danmark og Tyskland
     
    Thorkild, Henrik Olsen, Beaglen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  16. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Registreret ? o_O
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  17. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det ser stadigvæk ret fedt ud, jeg har kigget på det i sidste uge. Det er heller ikke helt billigt, man er nok tilbage til den gamle traver med "man får hvad man betaler for" :eek:;)
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  18. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Kan godt forstå dit spørgsmål, jeg har så sent som for et par uger siden været på "European Tour" med bettebror, dette indebar besøg i flere europæiske lande hvor bilen selvfølgelig skulle fodres.

    Jeg var selv i tvivl da der var nogle navne på tankstationerne jeg ikke liiiiige selv var bekendt med så jeg måtte lige søge lidt råd :)

    Tror dem der for mit vedkommende gav det bedste og mest brugbare svar er FDM. De har lavet et par artikler omkring dette tema og kan desuden læses online uden at være medlem ;)

    https://fdm.dk/nyheder/2017-10-se-hvad-benzinen-hedder-udlandet

    https://fdm.dk/alt-om-biler/kor-selv-ferie/trafikinformation/hvad-hedder-benzinen-udlandet

    Håber det kan bruges, det hjalp mig godt igennem uden at tanke forkert :p:D
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  19. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Tror der menes, om det er tilladt at køre ind i byen uden at have det godkendte miljømærke
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  20. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Nemli ja
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side