Udbetaling af SAS Eurobonus til 38 øre/point

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af MortenS, 14/8/20.

  1. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Yderst interessant artikel
    https://insideflyer.dk/eurobonus-medlem-fik-udbetalt-sine-eurobonus-point-til-en-meget-god-kurs/

    Jeg har en god stak point, +100,000 der står og samler støv. Grundet ændret rejsemønster og corona har jeg ligeledes opsagt mit sas mc premium.

    set i det lys ville Det jo være dejligt at få udbetalt.

    Som artiklen nævner har SAS sidenhen ændret deres betingelser således man ikke kan få pointene udbetalt (jf betingelserne)

    Ville være vældig interessant at høre om nogle med kendskab til det, ved om betalingsloven stadig vil være gældende.


    Tror I der vil være noget at hente ved at kontakte SAS og bede om udbetaling? Jeg frygter lidt det vil kræve en retssag. Iøvrigt meget bemærkelsesværdigt at SAS ikke møder op til en retssag.
     
    Beaglen, Michael Wahl, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,095
    "Synes godt om" modtaget:
    4,310
    Point:
    113
    Jeg er enig, jeg finder også artiklen særdeles interesant, og kunne også tænke mig at kende til SAS svar om de nu ikke vil følge betalingsloven.
    De points som deres kunder har stående hos dem, må jo stå i deres regnskab som passiver og hvad mon de selv har opgjort værdien af dem til.
    Men til 38 øre per points, så er jeg også klar til at trække stikket hjem.
     
    Beaglen, Michael Wahl, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    God pointe med deres balance.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,095
    "Synes godt om" modtaget:
    4,310
    Point:
    113
    Mon der er nogen der har et link til dommen, kunne være vores husjurist @Beaglen kunne udlede noget af den?
     
    Beaglen, Henrik Olsen, obs og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    I betragtning af, at SAS sælger point for 20 øre, tror jeg ikke, du skal satse på at få 38 øre. Og mon SAS ikke møder op i retten næste gang?
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,095
    "Synes godt om" modtaget:
    4,310
    Point:
    113
    Der er vel nu dannet præcedens, men derfor er det vigtigt at se dommens præmisser.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  7. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    20 øre er også noget bedre end de 3 øre de selv foreslog.
    Tror du har ret - der er nok nogle der har tilpas røde ører nu til at det ikke sker igen
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Som jeg skriver i artiklen vil SAS nok finde et højere tal end 3 øre. Men nok heller ikke 38 øre. Så tror bestemt at retssagen vil være et godt udgangspunkt da SAS valgte at udbetale og ikke anke sagen.

    Jeg tænker ikke SAS kan undgå at være underlagt blot fordi de fjerner teksten i deres betingelser.
    Har hørt fra et par stykker som nok prøver at kontakte SAS for det. Det kunne være interessant at høre hvad de kommer retur med.
     
    Beaglen, Michael Wahl, Nielspg og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,095
    "Synes godt om" modtaget:
    4,310
    Point:
    113
    Jeg mener også at i og med at SAS valgte at betale har de anerkendt dommens præmisser.
     
    Beaglen, obs, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Meget spændende. Hvis du kan overtale dem til at dele deres erfaringer her på forum, ville det være stort
     
    Henrik Olsen, Nielspg og Henry "Synes godt om dette"
  11. Thomas von Moos

    Thomas von Moos TVMO

    Beskeder:
    116
    "Synes godt om" modtaget:
    341
    Point:
    63
    Er der nogen der ved hvilken email der er skrevet med? er det bare deres kundeservice?
    Vil da gerne tage dette op med SAS, jeg er selv premium så ud fra deres regnestykke vil det sige at pointene er omkring 55øre værd med premium. :D
     
    Henrik Olsen, MortenS og Henry "Synes godt om dette"
  12. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,095
    "Synes godt om" modtaget:
    4,310
    Point:
    113
    Har forhørt mig hos Diamond og her er svaret at det ikke længere er muligt at omdanne points til cash, dette skulle være vedtaget den 29 juni.

    Ikke noget jeg har set nogen mail eller update fra SAS om, en forringelse igen af EB programmet som de holder skjult.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Som vi skriver i artiklen, så skete det netop uden warning til medlemmerne. Men spørgsmålet er om det er lovligt at ikke kunne konvertere point til kontanter jvf. betalingsloven (som der også henvises til i artiklen).
     
    MortenS, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  14. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det er i første omgang via kundeservice og så kan du efterfølgende skulle eskalere det til andre.
     
    MortenS, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  15. Bess

    Bess Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    40
    Point:
    13
    Mon der er godt eller skidt nyt her....
    Har desværre ikke EB plus så kan ikke selv læse artiklen

    Godt nyt: Veksl flyselskabers point og vouchers til penge
    Gode nyheder til de tusindvis af danskere, der under coronakrisen er brændt inde med vouchers og bonuspoint fra flyselskaber

    ekstrabladet dk/forbrug/dinepenge/godt-nyt-veksl-flyselskabers-point-og-vouchers-til-penge/8418950
     
    PENSIONISTEN, NielsC, Beaglen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Har heller ikke EB plus, men hvis det lykkes nogle at få +20 øre/point må i meget gerne fortælle fremgangsmåden, for så skal mine point med det samme omsættes til rede penge :)
     
    PENSIONISTEN, NielsC og Beaglen "Synes godt om dette"
  17. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Nu har jeg ikke læst dommens præmisser endnu (@Henrik Olsen har du mon dommen til rådighed?), men som jeg tolker det, kan SAS ikke snige sig uden om betalingsloven, uagtet at SAS har ændret i sine betingelser. Derfor skal point udbetales til den pålydende værdi, jf. Betalingsloven § 96, stk. 2, samt iht. den afsagte dom. Så bliver spørgsmålet så, hvordan "den pålydende værdi" skal fortolkes? Den pålydende værdi må som udgangspunkt følge af den status, som Eurobonusmedlemmet har på tidspunktet for anmodning af udbetalingen. Jeg har kigget i noterne til Betalingslovens § 96, stk. 2 og her står der følgende, selvom eksemplet er lavet med et gavekort:

    Indløsning af en eventuel restværdi på et elektronisk gavekort skal ske til pålydende værdi, dvs. den værdi, der er angivet på det pågældende gavekort, uanset om betaleren har betalt et mindre beløb for gavekortet, jf. Forbrugerombudsmandens sag nr. 18/17313. Ved salg af et gavekort med en værdi på 500 kr. til en pris på 400 kr. skal indløsning ske til den pålydende værdi, dvs. 500 kr.
     
    Michael Wahl, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,538
    "Synes godt om" modtaget:
    4,449
    Point:
    113
    Kilde www.eb.dk +
    “Siden flyselskaberne i begyndelsen af coronakrisen for snart et år siden begyndte at aflyse flyrejser i titusindvis, har landets forbrugerorganisationer været i vildrede:

    Kan selskaber som SAS og Norwegian virkelig komme godt afsted med at kompensere forbrugerne med alverdens 'vouchers' - altså en slags gavekort eller tilgodebeviser - som folk så kunne få lov at bruge til eventuelle fremtidige flyveture?

    Frygtede de var tabt
    Og hvad med CashPoint, Eurobonus points, miles og hvad luftfartsindustrien ellers kalder de midler, som folk opsparer som kunder tilknyttet de mange loyalitetsprogrammer?

    Jo, hidtil har frustrerede forbrugere og organisationer frygtet, at 'pengene' er tabt. Også fordi at gyldigheden af mange vouchers og point i mange tilfælde udløber allerede inden, flyene kommer på vingerne igen.
    Værdien kan indløses
    Men nu har Forbrugerombudsmanden - den myndighed, som fører tilsyn med, at virksomheder opfører sig lovligt i forhold til danske forbrugere - taget stilling. I forbrugernes favør.

    - Ifølge Lov om betalinger kan indehavere af elektroniske gavekort anmode om, at restværdien indløses til pålydende værdi, fortæller Laurine Støve Larsen, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden, til Ekstra Bladet.

    Svarer til gavekort
    Hun slår fast, at vouchers, bonuspoint, CashPoint og lignende som udgangspunkt af Forbrugerombudsmanden regnes for såkaldte 'ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester' - det samme som 'elektroniske gavekort'. Og sådanne gavekort har man ret til at indløse.

    Eller sagt med andre ord: Forbrugerne kan ifølge Forbrugerombudsmanden kræve værdien af vouchers og alverdens point udbetalt til deres bankkonti som rigtige penge.

    - Det har ingen betydning for retten til at få udbetalt værdien, om virksomheden kalder en elektronisk tjeneste for et ’tilgodebevis’, ’bonuspoint’, ’CashPoint’, ’vouchers’ eller bare ’gavekort’ - hvis ovenstående kriterier er opfyldt, har indehaveren af tjenesten ret til at få udbetalt værdien, understreger Laurine Støve Larsen.

    Første klage
    Forbrugerombudsmanden har allerede fået den første klage.

    - Sagen handler om en forbruger, der har fået udstedt en voucher hos et flyselskab, som ikke har imødekommet forbrugerens ønske om at indløse voucherens værdi, fortæller juristen.

    Men ...
    Men der er et 'men'.

    Er flyselskabet ikke etableret i Danmark, behøver selskabet ikke nødvendigvis overholde den danske betalingslov, som dikterer, at folk kan få vouchers og point indløst til rigtige penge.

    Men både SAS og Norwegian, hvor flest danskere har penge i klemme, er etableret i Danmark med danske CVR-numre.

    Der er dog risiko for, at Norwegian vil hævde, at danskere har handlet med et norsk selskab, men på de rejsekvitteringer, som ledsager de flybilletter, som selskabet udsteder til danskere, fremgår et dansk CVR-nummer for selskabet 'Norwegian Danmark'.

    Konkret vurdering
    - Hvis et udenlandsk flyselskab som eksempelvis Norwegian har en filial i Danmark og et CVR-nummer, må det bero på en konkret vurdering om reglen gælder, forklarer Laurine Støve Larsen.

    - Man kan som forbruger henvende sig til flyselskabet og anmode om at få værdien udbetalt. Hvis flyselskabet afviser det krav, kan forbrugeren klage til Forbrugerombudsmanden, lyder rådet fra netop Forbrugerombudsmanden.

    Endnu et men ...
    Og for så vidt angår Norwegian, kan der være endnu et 'men': Norwegian er med en gæld på 30 milliarder kroner i dyb krise og er under såkaldt rekonstruktion. Det betyder blandt andet, at selskabet kan afvise krav, der er fremsat før 18. november 2020, hvor man begyndte rekonstruktionen.

    Ekstra Bladet har spurgt Norwegian, om selskabet vil ryste op med penge, men der er endnu ikke kommet svar. Og netop tavshed fra selskaberne kender mange kunder til. Størsteparten af klodens flyselskaber ligger underdrejede i disse måneder. Under coronakrisen har SAS eksempelvis aflyst 100.000 flyafgange.
    Matadorpenge
    Tilbage står så tusindvis af kunder, som ikke alene har misset en dejlig ferie eller en vigtigt forretningsrejse. Mange har selv afbestilt deres billetter og til gengæld modtaget vouchers.

    Samtidigt med, at folk ved selv at aflyse dermed mistede deres rettigheder til fuld kontant kompensation, fik de, hvad der lignede Matador-penge på hånden: Vouchers, point og så videre.

    Men Forbrugerombudsmandens udmelding giver håb - også selv om gyldigheden på disse 'tilgodebeviser' er udløbet eller snart udløber.

    Udløbne vouchers kan indløses
    - Ifølge betalingsloven har man krav på at få værdien indløst gebyrfrit i et år fra den dato, gyldighedsperioden er udløbet, siger Laurine Støve Larsen.

    - Beder man derimod om at få værdien indløst, mens eksempelvis voucheren stadig er gyldig, må virksomheden faktisk godt opkræve et gebyr for indløsningen. Gebyret skal svare til de faktiske omkostninger, som virksomheden har ved at udbetale værdien, forklarer hun.

    Desværre kan der blive problemer med at få selskaberne til at punge ud.

    Senest har Trafikstyrelsen politianmeldt ti flyselskaber, der ikke har betalt kunder penge tilbage for aflyste flyrejser, så myndighederne forsøger altså at tvinge dem til at betale.“
     
    Nielspg, PENSIONISTEN, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  19. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Ja - jeg har direkte sagen og skriver en artikel om det der kommer fredag. Den person som EB skriver om er en jeg har direkte kontakt med og som har fået et accept fra fra SAS om at de udbetaler beløbet på voucheren. Men flere detaljer på fredag :)
     
    Henry, Michael Wahl, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,558
    "Synes godt om" modtaget:
    6,712
    Point:
    113
    - Hm, spændende.
    - Måske man skulle forsøge at lave en handel :
    - Jeg kræver ikke at SAS skal købe mine point 130.000 + , såfremt SAS forlænger min EBD status.
     
    Beaglen, NielsC, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side