Udenfor Danmarks Grænser

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af T4L, 8/6/20.

  1. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Nogle lande i Europa har allerede åbnet deres grænser igen og flere er på vej. Der er forskellige holdninger til, om hvor vidt det er forsvarligt at forlade Danmark under de nuværende omstændigheder. Mit gæt er at der er en del på forummet her som godt kunne tænke sig at komme afsted snart. Så kunne det måske være en god ide med en tråd om oplevelserne i coronatiderne udenfor Danmark. Hvilke tiltag er der i andre lande og hvordan påvirker det rejsen? Er det overhovedet sjovt at rejse? Jeg er lige nu på en kombineret familiebesøg/forretningsrejse til Tyskland og Italien og vil forsøge at beskrive lidt, hvad jeg har oplevet indtil videre.

    Turen startede i bil fra København til Hamborg. Coronareglerne er ikke helt ens i alle Bundesländer. Men generelt er afstandskravet på mindst 1,5 m og der er maskepligt når man bruger offentlig transport, går ind i butikker eller på restauranter når man ikke sidder ved sit bord. Der er ikke specielle krav til hvad man bruger, bare mund og næse er dækket. Det kan altså også være et halstørklæde eller lignende. Personalet i butikker og på restauranter skal hele tiden have maske på. Her er lidt til det tyske ordforråd. Dette kaldes Mund-Nasen-Schutz:
    IMG-5860.jpg

    Dette derimod kaldes Mund-Nasen-Bekleidung:
    IMG-5861.jpg

    På Park Hyatt hotellet var der ikke maskepligt for gæsterne, kun for personalet. Receptionen havde en plexiglas skærm. Bag skærmen var det tilladt for personalet at tage masken af, hvilket de var meget lettet over. Der måtte højst være to personer i elevatoren. Det er alligevel meget sundere at tage trappen. :) Hotellets bar var lukket. Svømmepølen og spa var lukket. Der var ingen buffet til morgenmaden, man kunne vælge mellem tre forskellige serveringer, den kontinentale, den søde og den sunde. De var anrettet på forhånd og blev bragt til bordet af personalet. Hotellets personale gjorde sig meget umage med hele tiden at opfylde de forskellige krav og samtidig yde god service. Men på en eller anden måde virkede det alt it alt lidt sterilt og var bare ikke specielt hyggeligt.

    Turen gik videre til Mainz. På Autobahn var alt som det plejer, 2 timer i Stau mellem Hamborg og Hannover, ellers biler der bare suser forbi en når man selv kører 180 km i timen. Mainz ligger i Rheinland-Pfalz og reglerne virker en anelse strengere end i Hamborg. Hotelpersonalet på Hyatt Regency havde hele tiden maske på, også bag plexiglas skærmen. På restauranten måtte der højst være 4 personer ved et bord. Alle borde havde et sidebord med skiltet "Service" på. Alle retter blev serveret på en bakke som blev sat på dette sidebord. Gæsterne skulle så selv tage deres tallerkner. Når man havde spist satte man tallerkner og bestik tilbage på bakken. Tanken er at personalet ikke skal komme for tæt på gæsterne. Heller ikke her var der en morgenmadsbuffet. I stedet fik man tilbudt deres sædvanlige Hyatt morgenmad foranrettet på flere tallerkner som alle blev bragt til bordet. Det var lækkert, men sikke noget spild. Jeg kunne i hvert fald ikke spise halvdelen af hvad der blev serveret.

    Begge Hyatt hoteller havde ved check-in informeret om, at der kun bliver gjort rent på værelset hver tredie dag. Dette for at mindske kontakten mellem personalet og gæsterne. Den er jeg altså ikke helt med på. Man plejer da ikke at være på værelset, når der bliver gjort rent og skiftet håndklæder osv. Derudover er det ikke tanken at alt skal være så rent som muligt hele tiden? Jeg mistænker det lidt for at være et træk for at spare på omkostninger. Hvad tænker I?

    Næste stop var Bamberg, en by i Bayern med ca. 80.000 indbyggere. Best Western hotellet er det eneste der har været åbent gennem hele krisen (for forretningsrejsende). I Bayern har turister først fra 30. maj fået lov at overnatte på hotel igen. Siden den dag har de næsten været udsolgt, fortalte receptionisten glædestrålende. Hun havde maske på hele tiden bag plexiglas skærmen. Hvorfor har jeg dog ikke købt nogen plexiglas aktier! På dette hotel måtte man kun være 1 person i elevatoren. Man skulle booke en tid til at spise morgenmad, sa der ikke var for mange mennesker på samme tidspunkt (de andre hoteller havde ikke dette problem, der var nemlig næsten ingen gæster). Til morgenmad var der (næsten) den sædvanlige buffet. Dog fik man ikke lov selv at tage. Man kunne udpege hvad man gerne vil have, som så blev lagt op på en tallerken. Efter min mening var det en meget bedre måde for at undgå alt for meget madspild.

    Sidste stop inden Italien var München med en overnatning på Hilton hotellet lige ved lufthavnen, siden flyet til Rom afgik meget tidlig næste morgen. Bilen blev parkeret i P7 (det skulle bookes online i forvejen, man kan ikke bare dukke op der). Derfra er der ca. 7 minutters gang til hotellet gennem lufthavnen. Det var hen mod aftenen på en lørdag og stedet lignede en spøgelsesby. Alt var lukket. Det samme på hotellet, uhyggeligt stille. På receptionsdisken lå der en lille kuvert med værelsesnøgler bag den velkendte plexiglas skærm. Receptionisten bad om mit navn og med det samme gav mig kuverten. På en eller anden måde tror jeg ikke de forventede andre gæster .....Baren var lukket, restauranten var lukket, executive lounge var lukket, men der var room service. Hilton Diamond og Gold medlemmer fik lov at vælge gratis fra room service menuen. Minibaren var også fri, den var faktisk godt fyldt med forskellige drikkevarer og små snacks. Det blev til en middag på værelset. Den blev serveret på en typisk hotelserveringsvogn. Men tjeneren kom ikke ind i værelset, fordi han ikke måtte komme for tæt på gæsterne. Så man skulle selv hente vognen ind fra gangen. Ikke at det var et problem. Flyet afgik for tidligt for at spise morgenmad. Men som info, siden restauranten var lukket blev den også tilbudt som room service. Det var dermed fire hoteller der havde fundet på fire forskellige måder at tilbyde deres gæster morgenmad på.

    Så langt så godt. Jeg vil skrive lidt om oplevelsen i München lufthavn, under flyveturen og i Italien, når jeg har lidt mere tid igen.
     
    MaleneChristensen, Beaglen, asf og 19 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Mange tak for den fine beskrivelse.
     
    Henrik Olsen og T4L "Synes godt om" dette.
  3. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,182
    "Synes godt om" modtaget:
    6,443
    Point:
    113
    Mange tak, meget interessant at høre, hvor forskelligt de forskellige hoteller håndterer situationen.

    Mht. øget rengøring er det vel for at forhindre smitte til andre mennesker, og du smitter jo ikke dig selv, hvis du allerede er smittet :) Ud fra det ræsonnement ingen grund til øget rengøring når det er de samme gæster på værelset. Til gengæld er der mulighed for, at smitte gennem overflader, som gæsten har berørt, også efter gæsten har forladt værelset. Så der måske lidt, som taler for at nedsætte antallet af rengøringer på hotelværelser når der er de samme gæster, men øge rengøringen når der flytter nye gæster ind.
     
    Beaglen, GertrudSand, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Til de ikke så Mellemøstkyndige kan jeg oplyse at UAE er opdelt i flere emirater som fungerer en lille smule som staterne i USA. De har en leder og kan have lidt forskellige regler. Herunder Corona har det været en af de "store ting" - hvad må de andre og hvad må vi!

    Dubai havde en meget hård nedlukning med decideret udgangsforbud medmindre man havde søgt tilladelse hos politiet til at køre på apoteket eller i supermarkedet. Samtidigt løb de rundt og spillede golf uden masker nede i Abu Dhabi.

    Da vi endelig måtte forlade matriklen igen, men stadigvæk var underlagt tunge begrænsninger var det oplagt at se på en staycation i de andre emirater. For man må nemlig gerne færdes frit mellem emiraterne. I emiraterne Ajman, Sharjah og Fujairah var hotellerne begyndt at åbne og - trommehvirvel - det gjaldt også pool og strand! Dog med krav om maske :eek:

    Af en eller anden årsag ville Oberoi i Ajman gerne indrømme, at man som gæst ikke behøvede at have maske på indenfor hotellets område. Jeg skyndte mig at booke tre nætter. De var meget imødekommende og spurgte selv om vi ville komme før indcheckningstiden og evt. bruge pool og strand selvom værelset ikke var klar.

    Nå, hvordan var oplevelsen så: Der var ingen valet parking, men de tog stadigvæk bagagen. Ved indgang til reception var der en lille "bod" med sprit, masker, handsker og temperaturkontrol. Indcheckning var siddende med et bord mellem mig og medarbejder med meget afstand - vi var faktisk nødt til at råbe lidt for at kunne høre hinanden. Jeg beholdt masken på af høflighed. Alle medarbejdere bar maske og handsker konstant. Der var opsat sprit over det hele.

    Der var rent som på en operationsstue på værelset, men jeg havde nu forventet dette af Oberoi selv i normale tider. Værelserne er super lækre og store, vi havde udsigt fra balkonen over pool og ejendomsmægler-kik over stranden fra 2. sal.

    På restauranten kunne man godt se der nok plejede at være lidt flere borde. Men det var ikke mærkbart. Der blev gjort meget rent hele tiden men ellers føltes det som en helt normal oplevelse. Morgenmaden blev bordserveret i stedet for buffet, men man kunne få lige det man ville have. Så det var super lækkert og måske en endnu bedre oplevelse end hvis der havde været buffet. Menukortene var printet papir, jeg gætter på de smed dem ud efter hver gæst. Om aftenen skulle man reservere til enten kl. 19 eller 21. Det blev så overhovedet ikke overholdt og der var tydeligvis et par selskaber, som bestod af flere familier der var taget på tur sammen selvom det ikke var helt efter bogen.

    Det føltes også helt normalt ved poolen. Men tydeligt at man heller ikke plejede at være stuvet sammen alligevel. Fordi det var Ramadan var der desværre ikke fuld mad- og drikkeservice ved pool og strand. Complimentary kold vand selvfølgelig og så kunne man købe kaffe og smoothies.

    Reelt mærkede vi virkelig ikke meget til nogen restriktioner. Men jeg havde virkelig ondt af personalet der var tvunget i fuld uniform, maske og plastichandsker dagen lang. Det var allerede gode 35-40 grader i skyggen.

    Vi er blevet totalt Oberoi-fans og kan varmt anbefale Oberoi Al Zorah til luksus badeferie. Der er ca. 30 min. fra DXB. Jeg boede på Oberoi i Dubai i efteråret som også kan anbefales til mere forretningsmæssig karakter.

    2020-05-20 11.30.07.jpg 2020-05-19 16.01.32.jpg 2020-05-19 16.02.14.jpg 2020-05-19 16.03.11.jpg 2020-05-22 09.21.22-1.jpg 2020-05-19 15.25.56.jpg 2020-05-19 15.26.09.jpg

    Hvad er der sket siden:
    Hoteller og strande er genåbnet også i Dubai. Af uransagelige årsager ingen pools! Restauranter og malls er genåbnet til 100 % lige nu, men der er maskekrav. Nogle butikker har også handskekrav. Ingen børn under 12 i malls/restauranter/aktiviteter.
    Rimelig solide rygter siger at der bliver åbnet for turister fra 1/7.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, asf og 11 andre "Synes godt om" dette.
  5. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Godt at høre med Oberoi. Jeg skulle have været til en konference på det hotel i april, men den er skubbet 1 år, så forhåbentlig april 2021 kan jeg prøve Oberoi Dubai.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Det skal du virkelig glæde dig til. Restauranterne er også sublime hvis man ikke gider ud.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    174
    "Synes godt om" modtaget:
    516
    Point:
    93
    Her i USA (FL) er det, som i nok har hørt, meget forskelligt fra stat til stat hvordan man håndterer krisen. Her til aften var vi en tur på stranden, hvor der var de sædvanlige gadeartister, og det samlede gerne 100+ folk for at se nogle jonglere med pinde med ild i mens de står på en et-hjulet cykel. Samtidig er der store skilte med at man skal holde 6 ft afstand og maks 10 mennesker. Det er helt gak-gak...

    Jeg har min første rejse for at mødes med et par kolleger, og en forretningsforbindelse, tirsdag i næste uge (16. Juni). En tur til PHL, og jeg vælger at se bort fra "loyalty", og fokuserer på en direkte forbindelse (denne gang bliver det Frontier :eek:), da jeg tror at den største smitterisiko er i lufthavnene, hvor der er en stor udskiftning af mennesker. Der er krav om maske/mundbind. Jeg vælger ikke at bruge Uber/taxa, og lejer derfor en bil. Har 500 ml 70% sprit med, og har vinyl-handsker på (evt. med bomuldshansker under). Handsker hjælper også med at huske på ikke at røre sig selv i ansigtet/bide negle/pille bussemænd eller hvad der ellers er med til et smitte. Handsker er også nemmere at desinficere med sprit end egne hænder, da de er lidt koldere, og spritten har længere tid til at virke før den fordamper.

    Jeg kommer til at bo (og opholde mig) uden for downtown, for ikke at møde mange mennesker.

    Så mit corona-gear består af:
    - 70% ethanol (ikke til indtagelse)
    - N95 maske (jeg har et par i reserve også)
    - Vinyl handsker (jeg bryder mig ikke om latex)
    - Bomuldshansker (Google: Cotton inspection gloves) til under vinylhandsker for ikke at ødelægge huden på hænder med 6+ timers brug)
    - Beskyttelsesbriller med anti-dug (med maske på dugger alt ved udåndning)
    - Protein-barer (til den hurtige sult)

    Hvad har i andre af gear?

    Jeg skal nok lave en (kort) reportage om hvordan det går.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Beaglen og 8 andre "Synes godt om" dette.
  8. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Hvis det efterleves strikt må det se spøjst ud, men formentlig gælder det ikke så længe man sidder ved bordet? o_O :)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    657
    "Synes godt om" modtaget:
    1,963
    Point:
    93
    Var en smut i Berlin og kan også berette om pligt til at bære maske på restauranter, i butikker/centre og al offentligt trafik -inklusiv lufthavnene.

    Flyskifte i FRA og var en smut i Senatorloungen, som er åben 8-16, og hvor man kunne få saltkiks, Kitkat, vand og kaffe. Ingen blade/aviser, ingen bademuligheder. Temmelig trist ophold.

    Lufthansa havde fyldt maskinen til sidste sæde -selv jumpseat var optaget. Også her gjaldt maskepåbud, og eneste servering var en flaske vand. Selvom LH havde annonceret begrænset håndbagage og speciel boardingprocedure, foregik alt som det plejer, med masser af håndbagage og folk der masede for at komme ombord. Det eneste, de gik op i, var, om man havde maske på, og om man havde udfyldt en længere Corona-formular, som skulle afleveres til personalet ombord.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Beaglen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  10. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Hva' går den ud på, hvad skal man svare på?
     
    Senest redigeret: 11/6/20
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    657
    "Synes godt om" modtaget:
    1,963
    Point:
    93
    Formålet er at spore/stoppe smitte, så man skriver sit navn, flynummer, dato, sædenr, kontaktadresse i Tyskland samt navne på dem, man evt. rejser sammen med. En tilsvarende formular skulle jeg udfylde på en af restauranterne i Berlin.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Det svarer stort set til de oplysninger, som flyselskabet skal afleverer til sundhedsmyndighederne, for at opspore smittekæder. Hvis det er nødvendigt.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  13. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Det er jo alt sammen meget godt, men hvem kontrollerer rigtigheden af informationerne?
    Jeg siger ikke folk lyver, men man kan jo komme til at skrive forkert.
    Til gengæld er folk jo nemmere at tracke via deres mobile enheder.
    Så er jeg klar over at folk vil råbe 1984...men vi bruger jo allerede Google/Gmail/Outlook/Facebook/Twitter/DR/TV2 and you name it...
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  14. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Du har boet i ME for længe med den der overvågningsattitude :D:D:D
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, THammer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Tal for dig selv.. :cool:
     
  16. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Hahahaha Jeg har taget sølvpapirshatten af.
    Jeg har boet/bor steder hvor overvågning er en del af hverdagen.
    Dem som tror det ikke eksisterer de “andre” steder...godt for jer. Det bliver jo bare brugt/misbrugt på forskellige måder.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  17. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det har du sikkert ret i, men man kan jo yde sit eget lille bidrag til at forplumre det:
    • Ingen facebook profil.
    • Ingen gmail-konto bortset fra en, der udelukkende bruges som kontaktmail til diverse forum'er. Naturligvis ikke sammenknyttet med den primære mailadresse.
    • Google primært via beskyttet browser, hvor ingen cookies eller sessions gemmes.
    • Ingen twitter konto, ingen instagram, ingen hvad-det-nu-hedder.
    Og ja, man lever fint uden ;)
     
    Henrik Olsen, Kenneth K, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Min tur gennem Tyskland i OP fortsatte med en flyrejse fra München til Rom på Lufthansa. Det var tidlig om morgenen og ikke uventet var lufthavnen næsten tom, med så godt som alt lukket. Det ville sikkert ikke have været meget anderledes lidt senere om dagen. Se dagens afgange:
    IMG-5791.jpg

    Så kom overraskelsen ved check-in. Der var faktisk en ret lang kø ved economy check-in! Agenten ved Business/Star Alliance Gold check-in sagde, at hun havde nærmest fået et chock da hun mødte på arbejdet og så køen.

    Der var til gengæld rigtig god plads gennem security og det tog kun ganske få minutter at komme igennem. Jeg havde læst mig frem til at Lufthansa havde åbnet en lounge i München igen og jeg var selvfølgelig meget spændt på, hvordan den oplevelse vil være. Ved registrering til loungebesøget sagde jeg noget i retning af, at det var dejligt at se der var lidt flere mennesker igen. Svaret fra den glade check-in dame: juhu!

    Der var ikke så mange mennesker i loungen. I princippet måtte man kun sidde på hvert andet sæde.
    IMG-5790.jpg

    På toiletområdet måtte der kun være 4 personer ad gangen.
    IMG-5792.jpg

    Der var ikke den sædvanlige store buffet, kun små snacks og vand. De der Kit Kat kunne jeg egentlig godt vænne mig til. :D
    IMG-5787.jpg

    Der var gang i kaffemaskinen, men man måtte ikke selv tage. En lounge assistent modtog bestillingen og trykte på knapperne mens man ventede. Hun opfordrede til ikke at smide affaldet ud når man forlod loungen, men lade det ligge ved siden af pladsen i stedet for. På den måde kunne personalet være sikkert på hvor der havde været gæster og desinficere det hele.
    IMG-5793.jpg

    Efter et par kopper kaffe og nogle Kit Kat blev det tid til at stige ombord. Hvis Corona har været godt for noget som helst, så må det være gruppe boarding. Den fungerede lige efter bogen. Der var ikke nogen der kunne snige sig igennem udenfor tur. Flyet var faktisk ret godt fyldt og der skulle selvfølgelig bæres maske.
    IMG-5795.jpg

    På bookingtidspunktet en uge inden afgang havde business class billetterne været billigere end economy. Så det blev naturligvis til en tur i business med kun tre passagerer. Det bød så på den næste overraskelse. Der blev faktisk serveret mad og den var ret lækker!
    IMG-5796.jpg
    I det hele taget har jeg aldrig følt mig så velkommen på en flyrejse før. Stewardessen var på sin første flyrejse efter 3 måneders pause og hun kunne næsten ikke få armene ned over endelig at være tilbage på jobbet igen. Hun kom forbi flere gange for at spørge om der var noget hun kunne gøre og vi fik nogle rigtig gode samtaler om hele coronavirus situationen. På den måde gik tiden meget hurtig og lige pludselig landede vi i Rom. Hvordan det så ud der, vil jeg prøve at skrive lidt om i morgen.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Beaglen og 9 andre "Synes godt om" dette.
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Men papbægre til kaffe i loungen, ser jeg.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  20. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Hvordan stod det så på i Italien? Det første jeg så ud af gaten:
    IMG-5798.jpg
    Der er stadigvæk sjov og ballade, selv med maske på. Lige som i Tyskland er der maskepligt på restauranter og når man bruger offentlig transport. Til dit italienske ordforråd, det her hedder mascherina (udtales maskerina):
    IMG-5896.jpg

    Forholdene i lufthavnen var næsten de samme som i München. Man måtte kun bruge hvert andet sæde
    IMG-5799.jpg

    og hvert andet vaskebassin
    IMG-5800.jpg

    Der var lidt flere afgange fra Rom den dag end fra München
    IMG-5802.jpg

    Kun en person var tilladt i elevatoren og den skulle holde mindst 1m afstand fra.......? :confused:
    IMG-5805.jpg

    På vej ind i bagageområdet var der noget scanningudstyr. Men jeg er faktisk ikke helt klar over, hvad der skete. Jeg så ikke nogen der blev stoppet. Derefter fulgte et bord med en politimand og en politikvinde, som kiggede lidt rundt, men mest talte med hinanden. Der var ingen check af pas på noget tidspunkt, så i princippet kunne enhver bare komme ind, lige som i de gamle Schengen dage.

    Italien åbnede grænserne den 3. juni. Hvor mange turister var der så i Rom weekenden lige efter? Se selv:
    Den spanske trappe
    IMG-5851.jpg
    Peterspladsen
    IMG-5877.JPG
    Colosseum
    1a13a35f-7d98-46df-9185-346b70f982f7.JPG
    Det er lille mig foran Colosseum, bare for at bevise at jeg virkelig var der. Ikke så mange andre og det var ret skræmmende at se, specielt i betragtning af hvor meget Italien er afhængig af turisme. Det gode budskab er dog: Carbonara'en i Rom er stadigvæk uovertruffen!
    IMG-5844.jpg
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Beaglen og 14 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side