Udenlandsk kreditkort - erfaringer?

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af danielbirch, 7/8/15.

  1. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    472
    "Synes godt om" modtaget:
    1,029
    Point:
    93
    Affødt af et par andre diskussioner blev jeg nysgerrig for at høre, om der er nogen af jer, der har erfaring med at oprette et udenlandsk kreditkort som bosiddende i DK?

    Der er jo en lang række forskellige kort hos udenlandske udbydere, som kunne være interessante pga. bonusoptjening. Men selvfølgelig skal gebyrer og vilkår give mening, og jeg er med på, at det næppe nogensinde vil kunne svare sig at bruge et sådant kort herhjemme - men måske når man er på rejse.

    Jeg husker, at @Flemming har et Amexkort fra Sverige, og jeg mener også @jakobv84 har snakket om amerikanske kort, men i begge tilfælde stammer det fra bopæl dér. Det hjælper jo ikke mig :) Så er der nogen, der har haft held med at komme igennem med en ansøgning til en udenlandsk bank herhjemmefra?
     
  2. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg lytter spændt på det.

    Bare husk at man skal have et meget specialt rejsemønster for en bosiddende dansker for at det kan betale sig. Et regne-eksempel på et udenlandsk udstedt MasterCard der bruges i Danmark til køb af 100DKK og er udstedt i EUR (fx AMEX ICC)

    1. Forretningen lægger 1% til i gebyr (dette er typisk højere for udenlandsk udstedte kreditkort og jeg har set forrretninger tage både 2% og 3%): 100 kr. * 1,01 = 101 kr.
    2. AMEX konverterer nu købet fra DKK til EUR og tager 2.5% gebyr for dette. Beløbet er nu på 101 kr. * 1,025 = 103,53 kr.

    Men vi er ikke færdige. Du skal jo også betale din kreditkort regning - som du får i EURO! Når du betaler det skal din bank i DK selvfølgelig tjene på at du veksler, og lad os bare sige at de er gavmilde og kun tager 1,5%. Så ender du med at betale 103,53 * 1,015 = 105,08 kr. Hvis man her en konto i EURO er det selvfølgelig ikke en issue.

    Altså du betaler 5% gebyr i sidste ende. Hvis vi antager at en mile er 0,10 kr. værd (passer ret godt for både EuroBonus og AVIOS) så skal man modtage 50 miles per 100 kr. bare for at være BREAK-EVEN.

    Så jeg tror desværre det er en død pølse. Vi skal skabe bedre betingelser for kreditkort i DK som er udstedt og faktureres i danske kroner.
     
    clager "Synes godt om" dette.
  3. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    472
    "Synes godt om" modtaget:
    1,029
    Point:
    93
    Enig. At bruge et sådant kort i Danmark vil være vanvid. Berettigelsen skulle derfor være at bruge fx et EUR-kort til betalinger i EUR - så er der kun kurstab ved betaling af kreditkortregningen, og dét vil kunne opnås til en fornuftig kurs.
     
    Frequie "Synes godt om" dette.
  4. Mads

    Mads Nyt medlem

    Beskeder:
    10
    "Synes godt om" modtaget:
    19
    Point:
    3
    Enig. Ovenstående er endda endnu mere risky, hvis man har kreditkort i dollar, hvor man udsætter sig for valutaudsving mellem hver kreditkortregning. Det kan jo være en spekulation i sig selv, men så er det sgu nok lettere bare at åbne en investeringskonto og håbe på det giver overskud nok til en flybillet.

    Den eneste måde det muligvis giver mening på, må være hvis man shopper efter store sign-on bonusser, kvitter kortet så snart som muligt og finder en ny sign-on bonus et andet sted. Men som skrevet så mange gange herinde, er det jo kun muligt hvis man har amerikansk social security nummer.
     
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Ifht USA, har jeg fået fortalt, at Citibank er en af de eneste, der giver mulighed for konto for folk uden ophold. Ofte kræver det i øvrigt en forholdsvis høj minimumsaldo for ikke at blive ramt af gebyrer. Tror som sådan ikke det er muligt med et branded kreditkort, hvis ikke man har ophold. I det hele taget kan det være vanskeligt at få kreditkort i USA, hvis ikke man har en 'credit history'. Det kan dog løses med et secured credit card, hvor man lægger et depositum tilsvarende ens kreditgrænse. Hermed opbygger man credit history.

    En helt anden ting er, at det ikke kan anbefales at bruge udenlandske kreditkort i DK med mindre man altså vil granskes af Skat, som jo er efter danskere med skjulte formuer i udlandet. Ikke, at det nødvendigvis er et problem, men det kan jo være bøvlet.
     
    jakobv84 "Synes godt om" dette.
  6. Seerup

    Seerup Nyt medlem

    Beskeder:
    8
    "Synes godt om" modtaget:
    4
    Point:
    3
    nogen der har prøvet et Hilton hæve kort udstedt af Citi group??

    man kan via hilton få helt op til 75000 i point ved at få en hævekort

    men er det, det værd??

    tit synes jeg at det kun er for US citizens..

    brian
     
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg kender ikke til et debit kort der tilbyder Hilton points, men der er afgjort Hilton kreditkort der gør. Jeg har selv haft adskillige. Det kræver som udgangspunkt amerikansk social security nummer, en credit score og amerikansk adresse.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    472
    "Synes godt om" modtaget:
    1,029
    Point:
    93
    Jeg kan ikke lige se nogen kort på Hiltons hjemmeside, som ikke kræver amerikansk social security number at oprette?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Ikke for at ændre fokus, men min kæreste flytter til UK her om 1 måned. Nogen der ved hvordan det foregår derovre? Kan se der er nogle forskellige AMEX kort, men er der noget kort der er at foretrække? og arbejder de også med Credit Score som i US?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Læs bloggen Head For Points
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Så kom der et fint (papir)brev fra mit hollandske AMEX at der er et positivt saldo, som de gerne ville gøre noget ved. Et godt tidspunkt til en længere samtale, pudsigt nok med Edwin.

    De positieve saldo (aflysning af efterårsferien med LH) bliver sendt tilbage til bankkontoen inden 10 dage. Mange tak.

    Da jeg nævnte, at jeg syntes, at kortet var ret dyrt ift. at de fleste fordele er rejserelateret og dermed ikke særlig anvendlige lige nu, kom der med det samme et tilbud om kreditering af 3 måneders medlemskab plus 5.000 gratis points. Mange tak.

    Nu har jeg både et classic og et flying blue AMEX, som helt tilfældigt har fået samme 4 slutcifre. Ret forvirrende når mange webshops kun nævne korttype AMEX og de sidste 4 cifre. Nogle heldigvis også udløbsdato, som er trods alt forskellige, men ikke altid. Gratis udskiftning af det ene kort med nyt nummer. Mange tak.

    Tank hvis der var flere kreditkort i Danmark og kunden altid har ret og alt kan lade sig gøre...
     
    danielstrandby, Offlyer, Nicki Lolk Sørensen og 4 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side