Undersøgelse: Hvad er interessen for SAS American Express (AMEX)

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af Henry, 3/10/18.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    På et andet fora har et medlem startet en undersøgelse af interessen for SAS American Express i Danmark. Dette initiativ er nok også kommet som følge af de nye forbedringer på SAS EuroBonus.

    Spørgeskemaet ligger her: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd1VGEnGJogYJYMloqaSV7E8jHf-1WYW-qtM8l2GtRb92iXKA/viewform

    NB: Jeg tror på det gode i mennesker. Men husk: Det er et privat initiativ - ikke et officielt initiativ fra SAS eller AMEX. Derfor vil jeg heller ikke svare på alle spørgsmål (eksempelvis skrive mit EuroBonus Nummer eller give oplysninger om min indkomst)
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  2. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Bare nysgerrig, men hvorfor ikke oplysninger om din indkomst, når du ikke giver nogle persondata-oplysninger?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    I princippet er denne undersøgelse jo anonym. Men, jeg ved jo ikke. om der opsamles oplysninger om hvilken internet adresse svaret kommer fra? Desuden er der jo mulighed for at sammenholde EuroBonus nummer med oplysninger om indkomst. Og så begynder jeg at se spøgelser, når det er en privat person, der samler disse oplysninger.
     
    Kenneth K, DanielBahn og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    Jeg glemte i øvrigt at skrive, at svenskere (og normænd?) med AMEX årligt kan få 20.000 basispoint på EB kontoen. Det hjælper jo meget godt, når man gerne vil have status.
     
    Ulrik, Kenneth K, DanielBahn og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Husk at butikkerne stadigt gerne på opkræve gebyr for brug af AMEX
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Rigtige basispoint eller de særlige statuspoint som vi kender fra MC premium?

    Desuden: er der ikke noget med at AMEX ikke er omfattet af de nye regler om intet kreditkorttillæg? Altså at man stadig betaler tillæg på amex?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    De 20.000 er statuspoint, dog får de 20 point per 100 SEK på alt.... Og ja, der er stadig gebyr på AMEX-kort
     
    Ulrik, Henry og MortenS "Synes godt om dette"
  8. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Hvilket vel med valutakurs betyder det vel 25 point pr 100 danske kr. hvis man ellers kan lave den slutning
     
    RasmusH og Henry "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    ..ikke mindst når det ikke på nogen måde fremgår, hvem der har oprettet spørgeskemaet.
    Normalt dækker anonymitet respondenten og ikke dataindsamleren.:cool:
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    Enig i betragtningerne om gebyrer og omkostninger. Jeg ville nok bruge AMEX, som jeg bruger Diners: Som udgangspunkt, vil jeg ikke købe noget på det, men bruger det som reservekort. Og så naturligvis hente mine 20.000 statuspoint.
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Det vil man (med al sandsynlighed) ikke kunne. Skulle Amex lancere i DK vil det sikkert også blive 20 point/100 DKK som gælder.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Mig bekendt gælder det kun såfremt butikken har en direkte indløsningsaftale med Amex. Sker indløsning via en 3. part gælder de nye regler om gebyrfrihed også for Amex.

    Derimod gælder de nye regler ikke for corporate kort.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Grisefod

    Grisefod VIP medlem

    Beskeder:
    348
    "Synes godt om" modtaget:
    1,060
    Point:
    93
    I Norge kommer kortet her senere på året med næsten samme setup som svenskerne. For at gøre det endnu mere underholdende så går der også rygter om at DNB kommer med et Mastercard der også skal give 20.000 statuspoint. Bliver sjovt at se om vi heroppe kan købe os til SAS guld uden a flyve. :eek:
    I kan se lidt om de norske kort her:
    https://www.americanexpress.com/no/kundeservice/nye-amex-kort/
     
    Kenneth K, MaleneChristensen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. KasperK

    KasperK Nyt medlem

    Beskeder:
    3
    "Synes godt om" modtaget:
    11
    Point:
    3
    God pointe! Det var lidt tydeligere, da jeg oprettede opslaget på Facebook.
    Det er mig - Kasper Kristoffersen - som har oprettet spørgeskemaet.
    Jeg kan sagtens forstå, at folk er skeptiske - netop derfor er langt det meste valgfrit at udfylde.
    Jeg har opdateret arket, så der står, hvem jeg er, og hvordan jeg kan kontaktes.
     
    Kenneth K, SophieHendriksen, THammer og 5 andre "Synes godt om" dette.
  15. KasperK

    KasperK Nyt medlem

    Beskeder:
    3
    "Synes godt om" modtaget:
    11
    Point:
    3
    Det er også sådan, jeg har forstået det. Men stort set alle (hvis ikke alle?) danske AMEX-kort er netop corporate i dag - og derfor er der gebyr. Det burde blive anderledes, hvis AMEX/SAS udbyder kort til private.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    Mange tak for opdateringen. Jeg er glad for, at du har taget dette initiativ - og håber naturligvis, at du får mange svar, så vi også får mulighed for et SAS-AMEX kort i Danmark.
     
    THammer og KasperK "Synes godt om" dette.
  17. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Personligt kunne jeg ønske mig, at AMEX kom med deres almindelige privatkort til Danmark (når de nu alligevel laver et SAS kort :)). Det er noget rod, at skulle overføre penge til en hollandsk bankkonto hver måned først (eller at Danmark afskaffer kronen, whichever comes first o_O)
     
    Kenneth K, Henry, THammer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Jeg synes du skal fjerne passus'en om dataforordningen, for den holder ikke. Da EB-nummeret er individuelt og dermed kan bruges til at identificere respondenten, er kravene til dette de samme som hvis det var navnet.

    Og muligheden for at oplyse EB-nummer er vel egentlig overflødig? Der er et felt til at angive nuværende EB-status, og mere er der ikke brug for, hvis det skal tages som en undersøgelse, der skal dokumentere at der er et marked for et AMEX kort.
    Hvis SAS er interesseret i det enkelte medlems holdning, må de spørge dem direkte.:cool:
    Til gengæld kunne en mulighed for at angive forventet brug af kortet være interessant. Indkomsten er ligegyldig (for kortudsteder), hvis kortet ikke bliver brugt særlig meget - det er brugen der skal finansiere produktet.

    ..bare et par råd fra en der har arbejdet med brugerundersøgelser i mange år.:)
     
    Kenneth K, Daniel K, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  19. KasperK

    KasperK Nyt medlem

    Beskeder:
    3
    "Synes godt om" modtaget:
    11
    Point:
    3
    Tak for feedback :)
     
    SebastianBruun og Henry "Synes godt om" dette.
  20. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Ulrik, Thomas BL, MortenS og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side