(kilde: airlive.net) The flight #UA328 was forced to return to Denver after the right hand engine suffered an incident. An United Airlines Boeing 777-200 experienced a serious failure of engine #2 after take-off from Denver Intl Airport (KDEN). The flight #UA328 to Honolulu took off at 20.05UTC from Denver and was forced to return for an emergency landing. Video fra flyet: Link: https://www.airlive.net/breaking-la...-fell-after-takeoff-from-denver-intl-airport/
https://twitter.com/tamaskls/status/1363242280727900162?s=20 Ting der falder ned fra himlen: https://twitter.com/BAREESTHETICSCO/status/1363234729680465920?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1363234729680465920|twgr^|twcon^s1_c10&ref_url=https://www.airlive.net/breaking-large-part-of-boeing-777s-engine-fell-after-takeoff-from-denver-intl-airport/
Her er ATC kommunikationen fra det ramte United fly med Mayday: Det viser hvor dygtige og disciplineret kommunikation der var i situationen.
Der er en lille ekstra tvist til hele historien. Det var N772UA der var involveret i hændelsen i går. Pax blev sat på en replacement afgang UA3025 der blev fløjet af N773UA. Det interessante er, at netop N773UA for næsten præcis tre år siden havde en uncontained engine failure - meget sammenlignenligt med episoden i går... Ja mine Damer og Herrer, så har vi fundet et replacement fly til Jer. Dette fly er helt sikkert, da det havde samme fejl for tre år siden mid-air. Sandsynligheden for det sker igen er meget lille, så velkommen ombord! Godt det hele endte godt. Baggrunden for N773UA episoden: https://aviation-safety.net/wikibase/206147
128 fly. https://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_328#Reactions : On February 22, 2021 Boeing confirmed that it has grounded worldwide all 128 of its Boeing 777 aircraft equipped with Pratt & Whitney engines, after the UA328 accident. Hvad jeg kan læse mig frem til, er det "kun" United, Japan Airlines og ANA, der har fly med de pågældende motorer, men enkelte andre flyselskaber (bla. Asiana) tilsyneladende har groundet deres 777 generelt.
Man kan ikke fortænke Boeing folkene i at hungre efter nogle succeshistorier og positivt presseomtale af deres civile aktiviteter. Det lader ikke til at kortsigtet P&L optimering er vejen frem. Der er nok ikke så mange McDonnel Douglas folk tilbage til at fortælle deres historie og hvorfor det gik galt.
Det spreder sig. UK er nu med på listen over lande som sige at flytypen med denne motor model er grounded.