USA - Californien

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af MaleneChristensen, 5/7/22.

  1. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Hej alle,

    Jeg står og er ved at planlægge en tur til Californien i efteråret. (Vi flyver til/fra LAX med SAS, så lad os håbe de kommer tilbage på vingerne :)).
    Vi har 17 dage og vil selvfølgelig gerne ud og opleve en masse.
    Planen er at leje en bil hele perioden, men hvor skal man bo, spise og hvad skal man se?

    Vi ville gerne et smut til San Fran og se NFL, men ellers har vi intet på listen.
    Nogen der har nogen gode tips og idéer?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,575
    Point:
    93
    Jeg er kæmpe fan af SF efter at have boet der en kort periode Vil anbefale Alcatraz, som er turistet, men et must i min bog. Cykle over Golden Gate, og over til Battery Spencer - og gerne helt op til Hawk Hill, hvor udsigten er endnu bedre. Og så er jeg ret stor fan af Yosemite - har været der to gange, og vil gerne tilbage. Der er virkelig flot, og en del gode vandreruter.

    Ift. mad er jeg en sucker for amerikansk fast food, og en af favoritterne, som kun findes i den vestlige del af USA er In&Out burgers. I kan med fordel vælge den der ligger ved LAX, hvor flyene flyver ret tæt indover - og i LAX har man jo fornøjelsen af mange forskellige fly og selskaber.

    Ellers er der måske lidt at hente i disse tråde:
    https://insideflyer.dk/forums/threads/rejsetips-la-og-sf.5125/
    https://insideflyer.dk/forums/threads/l-a-og-vegas.835/

    Og ellers findes der vel et utal af 3-ugers road trip itineraries på nettet.
     
    MaleneChristensen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Tag jer god tid til San Francisco; en fantastisk og smuk by. Hov, jeg opdager lige, at jeg er på vej på cykel over Golden Gate på mit profilbillede. Prøv det!
     
    Bekgaard, MaleneChristensen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Man kan godt læse, at I falder hurtigt til derovre.
    Man kan sagtens gå (altså på benene) over broen, selv med små børn :).
    Og Alcatraz er et must. Og brug lidt tid på at gå i midtbyen og nyd stemningen. Og nede ved havnen er der noget “tivoli/gøgl” og et sted, hvor der ligger søløver og soler sig (altså rigtige søløver og ikke amerikanere, selvom det kan være svært at se forskel :p)
     
    MaleneChristensen, jespersm, Peter F. og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Enig i Alcatraz og cykeltur over Golden Gate - evt færge tilbage. Cable cars selvfølgelig (husk museet også), Little Tokyo, middag på Stinking Rose. 3 dage oder so i Big Sur. Mindst et helt døgn i Santa Barbara. Ellers ind i bagved i bjergene - der er flere muligheder.

    Personligt synes jeg LA er et hul i jorden - men *A lounge i LAX er “kjempe fin”.
     
  6. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    I SFO vil jeg også anbefale Alcatraz (tog selv en aften tur derud), Mikkeller (hvis man er til den slags), The Walt Disney Family Museum, Lombard Street (så kan den krydses af fra listen), Pier 39 (der hvor søløverne slænger sig), Pier 45 hvor der (plejer!?!) at være en ældre ubåd og et ældre krigsskib oplagt, som man kan komme ombord i/på og så ellers en gå tur gennem den bakkede del af SFO.
     
    Nicki Lolk Sørensen, MaleneChristensen og Henry "Synes godt om dette"
  7. Steen Madsen

    Steen Madsen Medlem

    Beskeder:
    21
    "Synes godt om" modtaget:
    46
    Point:
    13
    MaleneChristensen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Lej rulleskøjter i Golden Gate Park, hvor man også kan drikke te i Japanese Tea Garden. Kravl op på toppen af Buena Vista Park (175m) eller Twin Peaks (281m) og nyd udsigten, og snup en tur gennem Castro-kvarteret for at kigge på alle "regnbueaktiviteterne". En hurtig smut forbi cabel car-museet og så lidt lækkert at spise i Ferry Building. .... åh, hvem der dog skulle derover!
     
    MaleneChristensen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Personligt elsker jeg Santa Barbara - det er virkelig en fed lille by, og et godt stop mellem SF og LA.
     
    Henry og MaleneChristensen "Synes godt om" dette.
  10. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,818
    Point:
    93
    Hvis du er til NFL, så vil jeg UDEN betænkningstid vælge at se en af kampene i Los Angeles istedet for San Fransisco ;)

    SoFi Stadium hvor både LA Rams og LA Chargers holder til, skulle være en VIRKELIG fed oplevelse, og har jo næsten kun to sæsoner på benene indtil videre :D
     
    Henry og MaleneChristensen "Synes godt om" dette.
  11. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Hvor er det fedt med alle disse input!! :D
    @Thorbjoern alle holdene spiller ude i den periode vi er afsted - minus 49 der spiller hjemme… min kæreste holder ellers med LA Chargers :(
     
    Thorbjoern og Henry "Synes godt om" dette.
  12. SimonS

    SimonS Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    41
    Point:
    13
    Jeg har selv boede i LA og vi har ikke så længe siden taget samme tur med en uge i LA (Long Beach) og derefter en road trip til SF (hvorfra vi fløj hjem).
    Long Beach er helt fantastisk i 'walkability' med masser af liv (særligt omkring 2nd street - ved Belmont Shore). Kysterne er også helt fantastisk helt fra Malibu ned til OC (det er også værd at tage en tur sydpå - eller bare en tur på rulleskøjter/cykel langs stranden).
    Santa Monica (3rd Street samt pier) er endnu et dejligt sted og I kan opleve Venice. Det mest turistede er der masser info om på nettet, men hvis I vælger at køre ind i "downtown LA" så gør det ikke i myldretiden (major traffic) og undgå skid row med mindre I er forberedte på forholdene.
    På vejen mod nord så skal man undgå rute 5 og holde sig til highway 101 (hvis blot transport) og 1 (hvis sightseeing).
    Der er som også tidligere nævnt mange gode steder at gøre ophold undervejs: Santa Barbara, Solvang, San Luis Obispo (og Pismo Beach - hvor man kan køre fx ATV på klitterne), Morro Bay, Hearst Castle, Big Sur, Monterey og Santa Cruz.
    Husk vejret bliver noget koldere/regnfuld op nord og særligt i SF er der ofte tåget.
    Angående mad så spis mexicansk - det man får i DK er ikke helt det samme! Benihanas er også sjovt at prøve. Og selvfølgelig en stor cheeseburger og milkshake på stranden (fx på Manhattan Beach eller på en Shaje Shack). Vi fandt også Paradise Cove Beach Cafe sidste gang og spiste en dejlig morgenmad med tæerne i sandet og et kæmpe strand helt for os selv.
    Jeg tror lige jeg fik ridset overfladen der men det er også noget af et spørgsmål du kommer med, som man nok kunne skrive en hel blog om
    God tur når det kommer til stykket
     
    Henry og Jeblin "Synes godt om" dette.
  13. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    33
    SF:
    Alcatraz - tag nighttour - så får du også skyline at night med :)
    Smut over Golden Gate og besøg Sausalito. Rigtigt hyggelig lille by hvor i kan nappe morgenmad eller frokost med udsigt til SF
    Muir Woods - Mini udgave a Sequia National Park
    NFL: Selvom kæresten ikke holder med 49ers, så vil jeg stadig anbefale at overvære en kamp. Fantastisk stemning. Hvis i kan så forsøg at komme med til tailgaiting. Det er et helt kapitel for sig :)
    Winery: Kan anbefale https://byington.com/ - det er ejet af en dansker og har en fantastisk beliggenhed. Alternativt https://www.ridgewine.com/ der ligeledes har en fantastisk beliggenhed
    Alices - Lille restaurant på Skyline Blvd. Selve turen er ret fantastisk og man kan køre forskellige ruter, eks til/fra Highway 1. Der er som regel en masse flotte biler og motorcykler, specielt i weekenden (hvis i er til sådan noget :))
    Yosemite: Kan varmt anbefales. Fantastisk natur og mange muligheder for at vandre osv. Hvis pengene brænder i lommen så tag en overnatning på Ahwahnee Hotel. Midt i parken med masser af historie og god mad og drinks https://www.travelyosemite.com/lodg...&utm_medium=places&utm_campaign=google_places
     
    MaleneChristensen, Jeblin og Henry "Synes godt om dette"
  14. tgj

    tgj Medlem

    Beskeder:
    22
    "Synes godt om" modtaget:
    39
    Point:
    13
    Husk at booke Alcatraz på forhånd.....
     
    MaleneChristensen og Henry "Synes godt om" dette.
  15. SteenC

    SteenC Nyt medlem

    Beskeder:
    9
    "Synes godt om" modtaget:
    24
    Point:
    3
    Jeg tilbragte et par uger i Califirnien (plus lidt mere) i februar marts på en grov rute der hed: LA - Santa Barbara - Monterey - Santa Cruz - SF - Napa - Yosemite - Sequoia NP - Mount Whitney - Zion NP - Las Vegas - San Diego - LA

    LA brugte jeg ikke meget tid på. Var nede os se stranden og Santa Monica Pier i fint vejr og på besøg på California Science center, som virkeligt er et besøg værd, hvis man er lidt aeronautisk interesseret. De har Endeavour rumfærgen udstillet, samt Blackbird og meget andet. Så vidt jeg husker endda næsten gratis at besøge.

    Santa Barbara kan kun anbefales. Meget afsalppet i sådan lidt spansk stil, og med fantastisk fisk og skaldyr på den store mole. Der er gode muligheder for at smage på vin også.

    HW1 er absolut værd at køre med rigtigt flotte udsigter.

    Monterey ramte jeg i weekenden, så der var enormt mange mennesker (det samme for Santa Cruz) Men rigtigt hyggeligt langs havnen. Jeg var dog ikke så imponeret som mange andre af akvariet.

    SF: Alcatraz klart og de stejle gader samt havnefroten med søløver osv. Ellers er jeg ikke lige så begejstret for byen som jeg kan læse mange andre er. Turen over Golden Gate er fin og udsigtspunkterne nord for broen om morgenen når den stikker op gennem tågen. En tur forbi Muir woods kan klart anbefales, og der er både korte og lange ture man kan gå.

    Napa nåede jeg slet ikke at bruge lang nok tid i. Men indtrykket var absolut positivt. Sjovt nok særligt i forhold til vin og mad. I højsæsonen er det vist dog ret dyrt.

    Yosemite er fantastisk. Igen var jeg der uden for sæsonen og skulle ikke med i et lotteri for at få lov til at tage ind og sove i telt derinde lige under half dome. Til gengæld måtte jeg ud og købe snesko, madcontainer (grundet bjørne) og lidt andet. Men der er nærmest konstant vanvittige udsigter. tror dog der er rigtigt mange mennesker på andre tider af året. Så man bør nok tænke i at komme meget tisligt eller lignende og være skarp på adgangsregler.

    Sequoia oplvede jeg i snevejr og måtte parkere 7-8 km nede ad bjerget, da jeg ikke havde 4WD og det var forbudt at køre videre. Det var en flot oplevelse, og de træer er virkeligt imponerende og overgår klart redwoods som i Muir, hvis man kun vil se på træer en gang.

    Mount Whitney er på den anden side af Sierra Nevada bjergene og kræver derfor en rimeligt lang køretur gennem ørkenen. Igen meget smuk natur. Men jeg ved der også er mange mennesker i sæsonen, og adgang kan være svært at få. Desuden mest for de mere bjerginteresserede.

    De næste steder er uden for CA, så vil ikke rigtigt berøre dem. Men bare sige at Zion NP og især Angel's Landing hiket (ikke så langt. Men ret langt ned:) ) er helt fantastisk.

    San Diego er klart nummer 1 på min liste over storbyer i CA. Pæn og ren, fantastisk udvalg af mad, isæ italiensk og mexicansk inspireret, hyggelige barer, lange hvide sandstrande på Coronado. Kan også anbefale at tage en tur i en RIB og se på hvaler, delfiner søløver osv. og så er Midway (hangarskib) museet nok det bedste museum jeg endnu har besøgt. Der er en kæmpe park (Balboa) Hvor der nok ligger 20-30 forskellige museer, flotte grønne områder og den store SD zoo der også er et besøg værd.

    Vedr. fast food er mine favoritter: Rallys og in-n-out :)
     
    Kenneth K, klausbm, isolCBflyer og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side