Vietnam - Ho Chi Mihn

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af MaleneChristensen, 24/6/19.

1. MaleneChristensen

MaleneChristensen VIP medlem

Beskeder:
    414
    "Synes godt om" modtaget:
    1,362
    Point:
    93
    Hey IF’ere.

Jeg faldt lige over en rigtig fin billet hos Thai igår. 2x economy til Ho Chi Minh via BKK med Thai for 3700 pr. Person t/r. (Håber bare min *A upgrade går igennem nu ;))

Så! Turen går til Vietnam i oktober. Vi er afsted 12 dage i alt. (Vi flyver til/fra Ho Chi Minh)
    Hvad skal man se, opleve, hvor skal man spise, shoppe osv osv osv. Nogen der har erfaringer, tips og tricks? Så hit me up!:)

Senest redigeret: 25/6/19
    THammer, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  2. Convict

Convict Medlem

Beskeder:
    36
    74
    Point:
    18
    Jeg var tre uger i VIetnam for et par måneder siden som led i en backpacker tur på egen hånd. Chu Chi tunnellerne er vel et must, hvis man er til historie. Jeg vil dog foreslå IKKE at tage ud til de "turistede" tunneller, men at besøge Ben Duoc i stedet. Jeg tog selv offentlig transport derud, som forløb gnidningsfrit, men mon ikke man kan finde en private transfer også. Vi var 5 personer på en rundvisning, hvilket er helt uhørt ellers. :)
    Deres krigsmuseum er også rigtig fint, hvis man er til sådan noget.
    Og så er Banh Mi et must, i min optik. Jeg spiste hos samtlige kendte Banh Mi steder, og Huynh Hoa Bakery var vist et af de bedre. Typisk pris er omkring 1 USD pr. stk. :)
    Shopping er ikke min spidskompetence, men hvis jeg kommer på mere, skal jeg nok skrive igen, kan evt. lige tjekke mine billeder igennem :p

THammer, PENSIONISTEN og MaleneChristensen "Synes godt om dette"
  3. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    1,729
    4,010
    Point:
    113
    Har I tiden til det, så tag til Nordvietnam, Hanoi og områderne op mod Kina. F.eks. med udgangspunkt i Sa Pa, en by der bærer meget præg af, at det var her franskmændene tog op når de ville væk fra storbyen. Fra Sa Pa er der mange muligheder for ture til de omkringliggende landsbyer med hvert sit etniske præg.

En af vore venner boede og arbejdede 7-8 år i Viet Nam, og hendes korte beskrivelse var: Hanoi er en stor landsby med meget af det oprindelige bevaret (dog med et fransk islæt). Ho Chi Min City er amerikansk storby-wannabe.

Henry og MaleneChristensen "Synes godt om" dette.
  4. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    1,729
    4,010
    Point:
    113
    Et eksempel:
    I Ho Chi Min City blev hun forsøgt frarøvet en taske ved højlys dag. Tilfældigvis var hun sammen med bl.a. en minister, så det var ikke det smarteste en tyv kunne forsøge sig med.:cool:

Hun havde lejet et hus midt inde i Hanoi og var aldrig utryg ved at gå gennem byen, heller ikke om aftenen. Det var også vores oplevelse. Naturligvis er vi i deres øjne snyderige, så de vil gerne sælge hvad-som-helst, men på ingen måde aggressivt.

En soldat på et marked bød på en smagsprøve, da vi nysgerrigt så, han købte noget ved en bod. Vi takkede dog pænt nej til de friterede silkeormelarver. :p

MaleneChristensen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  5. isolCBflyer

isolCBflyer VIP medlem

Beskeder:
    1,303
    5,375
    Point:
    113
    12 dage i Ho Chi Minh er mere end rigeligt vil jeg mene. :) Så overvej at luske væk, ud til kysten f.ek.s ved Phan Thiet Mui Né, en dagsrejse enten med bus eller tog (som er at foretrække), koster ikke meget.
    Der er billige bungalows på stranden og små hyggelige restauranter. Dog vil vejret jo være noget bestemmende for sådan en oplevelse. Jeg var der i begyndelsen af november i sin tid (nogle år tilbage) og der var varmt og lummert, som der jo er på de breddegrader, men med nogle potente regnskyld oven i.

Hele følget boede på Rex Hotel i Ho Chi Minh, som er til den pricy side, og rummene står ikke mål med prisen. MEN, til gengæld har hotellet en god historie bag sig. Det var på det hotel den vestlige presse fik daglige briefinger fra den amerikanske hær under Vietnam krigen. Blev døbt Five o clock follies pga. amerikanernes ukuelige tro på en sejr selvom det ikke helt gik så godt.
    De har en rigtig fin rooftop bar, med skønne drinks og lette café retter som er til at betale, så en frokost eller before dinner drink kan være en fin måde at smage på historiens vingesus.:)

Go tur, det er et spændende land.

MaleneChristensen, THammer, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. MaleneChristensen

MaleneChristensen VIP medlem

Beskeder:
    414
    1,362
    Point:
    93
    Planen var også at vi ville tage 7 dage ca. I Ho chi Mihn og så derefter tage lidt væk fra byen :)

Så super fedt med lidt tips til at tage ud til kysten :D

Henry og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  7. Hansen

Hansen Nyt medlem

Beskeder:
    1
    13
    Point:
    3
    Jeg var sidste år en uges tid i Sydvietnam. Besøgte Ho chi Minh, Da Lat og Muine.

Jeg vil sige 3-4 dage i Ho chi Minh er rigeligt. Jeg så omkring 10 steder på gåben den ene hele dag jeg var i Ho Chi Minh.

Jeg så følgende

- Genforeningspaladset (bemærk det holder middagspause, så jeg så ikke det lille museum mod syd som koster ekstra). Jeg brugte ved ca. 2-2,5 time her.

- Ho chi Minh City museum (udefra, kan ikke huske om det var her der var lidt militærkram udenfor, skal tjekke fotos for at blive klogere).

- Ho chi Minh City Hall (skal både ses i dagslys og aftenbelysning)

- Ho chi Minh Square (ligger ud for City Hall, se den dag og i mørke, Ho chi Minh statuen var under renovering i november)

- Saigon Opera House (udefra)

- Saigon Central Post Office (indefra og udefra)

- Notre Dame Katedral (udefra, ligger opad postkontoret. Her er også et kunsværk)

- herefter et par kilometers vandring til krigmuseet, der ligger nord for Genforeningspaladset. Der er ikke mulighed for at købe mad og drikke på den strækning, ingen street-food. Heller ikke rigtig mad ved krigsmuseet.

Man bør også besøge Ben Thanh marked.

Jeg tog den lokale bus fra lufthavnen til Ho chi Minh. Mener den kostede 5000 Dong (1,4 kr) per person/kuffert. Bussen holder til venstre for enden af terminalen. Busnummer (vil gætte på nummer 109 eller 152)/pris kan jeg google ved interesse. Det afhænger jo af hvilket hotel man vælger. Bussen passerer bla. Ben Thanh marked.

Jeg tog en natbus med Futa bus til Da lat. Ankomst kl ca. 5-6 om morgenen. Efter lidt ventetid (måske 30 minutter med lidt forvirting, de lokale havde nok fortrinsret men vis dem bare hotelreservationen, ikke sikkert de kan engelsk), var der gratis transport til hotellet i Da Lat. I Da Lat var jeg på på en dagstur udenfor byen. Turen sluttede ved Craisy House.

Fra Da Lat tog jeg bussen til Muine. En dagsbus med pickup ved hotellet. Ingen luksusbus med en flot køretur i begyndelsen ud af bjergene. Senere punkterede bussen, så ankom en time forsinket. Pga forsinkelsen stoppede bussen ved endepunktet fremfor at køre ad kystvejen hvor alle hoteller ligger. Så måtte tage en taxa 5 kilometer. Koster ikke alverden.

I Muine er der 2 ørkener at se. En rød og hvid. Ved den hvide kan man købe ture på Quad-bikes. Så når man længere rundt. Jeg købte en tur som indeholdt et udsigtspunkt over en fiskerlandsby, de to ørkener (solnedgang ved den røde (som er meget fredelig, ingen Quad-bikes). Turen starter ved besøg af Fairy Stream (man får kun kort tid her, så jeg gik hele Fairy Stream næste dag, det bør man bruge en formiddag på, lidt spild at betale entre på den arrangerede tur, er dog ikke så dyrt). Den strand jeg besøgte var ikke specielt god, og nogle dage efter havde jeg også diverse bid på kroppen). Byen er præget af mange russiske turister. Byen har også et marked.

Tilbage til Ho chi Minh tog jeg igen Futa bus, som lå i gåafstand fra mit hotel (bestilte billet på busstationen kort efter ankomst til Muine, kan ikke købes i Ho chi Minh). Tilbage i Ho chi Minh gik jeg til mit tidligere hostel med bagagen, så jeg kunne besøge Ben Thanh marked. Et par timer senere hentede jeg kufferten igen (ingen beregning for dette fra den venlige vært) og gik til busstoppestedet hvor bussen kørte til lufthavnen til mit aftenfly til Bangkok.

Jeg boede følgende steder:

Sakura hostel Saigon - meget billigt og meget simpelt, så købte 2 nætter, selvom jeg kun skulle bo der en enkelt, så kunne jeg tage et bad efter byrundturen iden en nat i bus). Ligger i en blind gyde (må det næsten hedde). På hjørnet ligger det bedste sted jeg fandt med Banh Mi hos et gadekøkken. Så jeg tog nogle med til Da Lat.

Da Lat: Starhill Hotel. Fint hotel. Havde først et værelse uden reel udsigt. Fik senere et værelse med udsigt. Personalet flyttede alle ting mens jeg var ude. Ligger tæt ved natmarkedet. Et rigtigt supermarked ligger nogle kilometer væk. Mener det er et Big C.
    -
    Muine: Ca Tien Guesthoust. Forholdsvis simpelt Guesthouse. Men der er hvad man skal bruge. Den unge værtinde er virkelig sød og nysgerrig efter at vide noget om verdenen (selvom hun aldrig får råd til at se den). Hun taler fint engelsk. Dette Guesthouse ligger lige op ad Fairy Stream.

Ho chi Minh er meget vestlig orienteret, mens Hanoi er mere kommunistisk. Dette oplever man allerede i byernes lufthavne. Besøges Sapa, så er man næsten nød til også at besøge Fansipan (indokinas højeste bjerg). Man kan tage en 2-dages tur på gåben. Jeg valgte et leje en motorcykel med fører. Først til Love Waterfall (tror det tager 30 minutter at gå ind til vandfaldet, derefter Silver Waterfall, inden jeg blev kørt til kabelbanen som fører næsten op til toppen. Kabelbanen kan nok ikke betegnes som billig men flot tur med den. Sørg for at få en vogn alene. På toppen røg jeg så ind i storm og skyer så kunne ikke se det store. På vejen ned passerede jeg forskellige templer inden dedkabelbanen store kabelbane bragte mig ud af skyerne.den Herfra gik jeg 3 kilometer tilbage til Sapa. Aftalte med motorcykelføreren at han kunne køre tilbage til Sapa og tjene penge, mens jeg ikke var under tidspres på bjerget. Havde så også fået pruttet mig til en god pris. Ved ankomst med bus til Sapa så sørg for at få at vide hvorfra bussen afgår til Hanoi igen. Mit selskab ankom et sted men afgik nogle 100 meter væk. Så jeg røg ind i lidt panik, da jeg ikke kunne finde hvorfra den afgik. Måtte betale mig til lidt hjælp. Så nu er jeg altid meget påpasselig med at vide hvor og hvornår fx. busser afgår.

Hanoi, Halong bay og Tam Coc er også værd at besøge i Nordvietnam. Jeg synes turen til Tam Coc er bedre end Halong Bay.

Jeg nåede så ikke at besøge gangene i Ho chi Minh og mangler også stadig det centrale Vietnam.

Ønskes yderligere information eller billeder så skriv bare.

asf, THammer, Martin81 og 10 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side