Vilnius

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af T4L, 2/9/17.

  1. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Min næste tur går til Vilnius. Kom nu med jeres tips og tricks og anbefalinger! :)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Vilnius - må lige i arkivet efter det - tilgår i løbet af ugen med noget.

    Er det alt fra hotel til restaurant og turist ting?
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  3. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Tak! Jeg har allerede booket hotel, men det kunne da være sjovt at høre om dine erfaringer og måske er der også andre, der kan få glæde af det.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    T4L, clager og Henry "Synes godt om dette"
  5. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Jeg har prøvet Bistro 18 og det var ganske godt. Priserne er fine og maden var af god kvalitet, da jeg var forbi.
    Ellers findes der omkring centrum ganske mange gode restauranter og priserne er som sagt i et fint niveau.
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @T4L - desværre ikke, kender kun Gaspars Restoranas! Så vi må høre om de andre, så vi kan få lidt flere valgmuligheder...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Jeg ved godt I har ventet på den med spænding og nu kommer den så, min beretning om restauranterne i Vilnius. :) Helt overordnet vil jeg sige at Vilnius er en rigtig dejlig by. Jeg kan godt lide at den er så overskuelig og det er simpelthen bare fantastisk hyggeligt i den gamle by. Restauranterne har generelt været en overraskelse. De er ikke superfancy, men det står tydeligt for mig at der arbejdes meget hårdt på at lave ordentlig kvalitetsmad, og det til nogle helt andre priser end hvad vi er vant til herhjemme eller i resten af de nordiske lande.

    I Vilnius var jeg sammen med en lille gruppe. Første aften stod jeg ikke for restaurantreservationen og vi endte på en restaurant som ikke stod på min liste: Restaurant Ti'ana https://www.facebook.com/Tiana-restoranas-1631233670422598/ . Betjeningen var enormt venlig og servicemindet. Tjeneren overhørte at jeg havde spist noget dårligt dagen før og ikke havde det så godt. Han foreslå med det samme at køkkenet bare kunne lave en bouillon til mig og den havde jeg det rigtig godt med! Maden i øvrigt var mediterransk/italiensk med ikke den helt store variation. Gruppen var tilfreds, men ikke euforisk. Priserne var en del højere end hvad man betaler på andre gode steder i Vilnius.

    Næste aften stod så på Bistro 18 http://www.bistro18.lt/ . Det er et rigtigt hyggeligt sted, hvor man også kan spise midt på eftermiddagen og det er der faktisk en del der gør. Der er gang i den hele dagen. Maden er af en rigtig god kvalitet. Hvis man godt kan lide fransk løgsuppe, sa er det her man skal spise den. Sjovt nok har de også en indisk karryret på menuen. Der var en inder i vores gruppe. Han foreslog dem at åbne en restaurant i Indien, så god synes han den var.

    Det var lidt svært at reservere bord på Gaspars https://www.facebook.com/gasparsrestoranas/Det er et ganske lille sted med plads til ca. 30 gæster. Men til frokost kunne vi bare komme forbi. Fantastisk! Maden her beskrives som indisk fusionsmad. Kokken er stadigvæk ung. Han er født i Goa i Indien og voksede op i Portugal. Når han har et par ledige minutter kommer han ud fra sit køkken og hilser på gæsterne. Hans entusiasme er tydelig og det kan mærkes på maden.

    Frokostmenuen er lille og skifter hver dag.
    IMG_2072.JPG
    Jeg valgte gulerodssuppen som havde et hav af små chorizostykker i bunden til 3!!!!!EUR. Den smagte himmelsk!
    IMG_2070.JPG
    Min kæreste derimod valgte couscoussalaten som han også var meget tilfreds med.
    IMG_2068.JPG

    Middagen den dag var på restauranten Kitchen https://www.facebook.com/kitchenvilnius. Det er et populært sted og maden er også helt i orden. Men jeg kunne bare ikke begejstre mig for stedet. Akustikken var rigtig dårlig og der manglede lidt sjæl i det hele. Jeg husker ikke en gang hvad vi spiste den aften.

    Men så kunne vi endelig få en middagsreservation på Gaspars. Her er aftenkortet:
    IMG_2065.JPG IMG_2066.JPG
    Hvis du kun fik lov at vælge en eneste ting pa dette kort, så ville mit råd være: gå efter onion bhaji! De var altså bare helt utrolig gode, jeg har aldrig fået dem bedre.
    IMG_2073.JPG
    Lidt flere billeder. Hellefisken:
    IMG_2074.JPG
    Ceviche:
    IMG_2075.JPG
    Kalvekoteletten var så kæmpestor at der kun blev spist halvdelen af den. Her er resten:
    IMG_2076.JPG

    Alt i alt en helt fantastisk oplevelse. Så skynd dig til Vilnius. Måske kommer den snart med i en Now or Never en gang. ;)
     

    Attached Files:

    Kenneth K, KimWinther, Flyvefisken og 11 andre "Synes godt om" dette.
  9. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Jeg har en tur til Vilnius med kæresten her i maj.
    Hvor i byen og evt. hotel vil I anbefale at bo? :)
    (Ingen hotelprogrammer udover hotels.com)
     
    DanielBahn, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  10. pmv

    pmv Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    27
    Point:
    13
    Du har måske allerede været afsted, men jeg vil anbefale Trakai Slottet. Du skal med en bus og så gå lidt, men det er rigtig flot.

    Jeg var afsted i februar eller marts 2017, og søen rundt om var frosset til, så man kunne gå på den.

    Super ved oplevelse:)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Ja, maj er lidt tid siden ;)

    Men fint med lidt input til tråden så andre kan få glæde heraf :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Martin81

    Martin81 Medlem

    Beskeder:
    26
    "Synes godt om" modtaget:
    61
    Point:
    13
    Jeg tager til Vilnius i jan, så jeg er glad for gode råd til hvad der skal laves.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Det var efterhånden blevet 4 år siden at jeg sidst var i Vilnius. På tide at komme afsted igen! Vil tingene stadigvæk være det samme?

    Selvfølgelig skulle vi prøve at spise på Gaspars igen (se post #8). Gulerodssuppen koster nu 4 EUR i stedet for 3 EUR. Onion Baji er stadigvæk glimrende. Nogle retter er forsvundet fra kortet og nogle nye kommet til. Som denne Orzo med alt godt fra havet, superlækkert! IMG-8173.jpg

    Løgsuppen på bistro18 var stadigvæk en livredder på en regnfuld efterårsdag.
    IMG-8170.jpg

    Vilnius er ikke en særlig stor by. Når man begynder at gå en lang tur, så er man hurtig ud af den indre by. Går man nord fra den gamle by, så kommer man forbi nogle moderne bygninger, kontorer og hoteller, som så lige pludselig skifter med nogle gamle oprindelige boliger, hver med sin lille have foran huset, meget hyggeligt. På et eller andet tidspunkt når man så en outlet mall som hedder Outlet Park. I et af hjørnerne af denne mall ligger en lille fiskebiks som hedder Season. Når man er heldig og solen skinner kan man spise sin mad udenfor og drømme om at få sådan en bruser i sit eget hjem.
    IMG-8168.jpg

    Der er kun fisk på menuen, bl.a. 2 fiskesupper, en litauisk fiskesuppe og en "seafood" suppe. Jeg spurgte hvad forskellen var. Svaret: "Seafood" suppen er med fløde. Det fik mig til at bestille den litauiske variant.
    IMG-8166.jpg
    Hvad var så i den lille kop? Vodka! Den skal man hælde ind i suppen og så har man en traditionel litauisk fiskesuppe!

    Der er kommet et nyt område inde i den gamle by med en meget charmerende
    gårdhave omgivet af restauranter, barer, caféer og butikker. Initiativtageren var en dansker som har boet i Vilnius i mange år. Ikke overraskende ligger der en butik i et af hjørnerne som hedder Hygge.
    IMG-8158.jpg

    Stedet skal nydes med bobler, besluttede vi.
    IMG-8156.jpg

    Hvad gør man så, hvis man ikke kan beslutte sig til hvad man vil smage? Ja, præcist!
    IMG-8155.jpg

    Restauranten Nineteen18 har også til huse her. Den er kun åben om fredagen og lørdagen og der er ingen a la carte, kun fast menu. Til gengæld er det en meget fin oplevelse i nordisk stil. Et rigtig godt sted, hvis det skal være noget specielt.
     
    THammer, klausbm, asf og 4 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side