Hej alle Er blevet letter forvirret i søgen efter svar på, hvorvidt vi vil være omfattet af Kinas visa-excemptions regler på følgende rejse: CPH-PEK-CPH med SAS / PEK-SIN-AKL-SIN-PEK med Singapore Air. SAS og Singapore Air er separate billetter. Vi lander i PEK den 17. december, men rejser den 18. december om morgenen videre til Singapore. Vores ophold i Beijing er altså kun den 17-18 december på lufthavnshotel i 18 timer. Derefter er vi på rundrejse i Asien og New Zealand, og returnerer først til PEK den 14. januar, hvorfor vi straks rejser retur til CPH samme dag. Layover i Bejing cirka 7 timer. Kan vi rejse inden for rammerne af Visa Excemption, selv om vi er på separate bookinger? SAS's GOLD-support siger ja, men jeg frygter lidt, at de kan være af en anden holdning på dagen, og da vi rejser med små børn vil vi helst ikke gamble for meget. (Der er tale om en bonus-rejse, og vi må derfor over Kina for at kunne få billetter på rette klasse til hele familien). Alternativt må vi søge om visum, men sure penge hvis det ikke er nødvendigt. Tak på forhånd
Ja det er ikke noget problem. I skal hoppe over i transit visum køen når I lander (det kan godt tage lang tid hvis køen er lang). Bedst at have et good old udprintet enten boardingkort eller rejseplan med booking nr, e-ticket numre osv. De tjekker systemerne og giver jer et 144/24 timers transit visum. Ikke noget problem med to forskellige bookinger. Gjorde præcis det i januar (den modsatte vej dog) Hvis I ikke har booket hotel, kan jeg anbefale Hilton 5 minutter derfra, rigtig fint og med shuttelbus til/fra lufthanven. God tur, det lyder som en rigtig fin rute!
Fremragende - tak for hurtigt svar! Det giver noget mere ro i maven. Printer både billetter, hotel og svar fra SAS, så burde det vel gå fint i lufthavnen. Og super med Hilton-tip - det er hermed booket
Lyder godt, selv tak. SAS vil ved check-in også spørge efter visum, og der siger du jo blot transit og viser dem billetten videre, og igen ved boarding v. gaten vil de gerne se den videre billet. SAS får kæmpe bøde pr passager som ikke har papirerne i orden ved ankomst til Kina, så de er meget opmærksomme på at tjekke om man har videre forbindelse.
Perfekt - virkelig brugbart Vi skal nok få lidt sved på panden alligevel, når de spørger ind til visum ved check-in, men føler mig på sikker grund nu og printer alt. Så den kinesiske stat må undvære vores bidrag til visum-kassen
Er havnet i en lidt uventet situation. Har til sommer en tur til Japan med Air China. Udturen er CPH-FRA-PEK-(DLC)-FUK - og hjemturen er HND-PEK-FRA-CPH. Udturen giver lidt knas. FRA-PEK er ligetil - derefter skal vi samme dag videre med CA953 PEK-FUK, men som har en mellemlanding i DLC (Dalian) - men samme flynummer. Jeg har hidtil ment at vi var fritaget for visa - idet vi blot er i transit i mindre end 24 timer. Jvf http://ee.china-embassy.org/eng/tzygg/t1460983.htm Hvor der eksplit står "Those who transfer in more than one city of China within 24 hours can also enjoy this policy. For instance, if one's trip is Moscow – Lanzhou – Guangzhou – Bangkok and the total time in China is less than 24 hours, the passenger can still enjoy the 24-hour direct transit. But the passenger needs to apply for the temporary entry permit upon his arrival." og https://www.travelchinaguide.com/tour/visa/free-transit-144-hours.htm Hvor både Beijing og Dalian står på listen. Blot for at være sikker kontakter jeg både Air China i København og visa kontoret i Købehavn - og de anbefaler begge at vi skal have visa! Lidt overrasket - og vi er nok nødt til at gå den tunge vej for en sikkerheds skyld. Selv om jeg føler mig overbevist om at reglerne siger noget andet - så har jeg ikke lyst til at stå at diskutere med en Air China agent i FRA. Nogle gode ideer?
Eller værre: Diskutere med en-eller-anden regeringsansat, ikke-engelsktalende skrankepave i DLC, hvis I grundet forsinkelser eller andet er nødt til at tilbringe en dag der? Så sjov er den lufthavn nok ikke.. Man skal vælge sine kampe.. Med andre ord - da der er tid nok - jeg ville nok sørge for at have de nødvendige og unødvendige papirer med.
Jeg ville forsøge at tjekke timatic hvis det var mig. I 2013 fløj jeg GMP-PEK-(CAN-)PNH uden visum, hvor PEK-PNH var "direkte" med et teknisk stop... Det gik problemfrit, men er mange år siden. Har ikke turde satse på det sidenhen.
Tak @SebastianBruun . Det er også min umiddelbar tanke. Det er nu et flynummer på PEK-(DLC)-FUK, så risikoen for at strande i Dailan er nok begrænset. Det må blive den tunge gang til visumkontoret - sure penge. @tbh Har ikke adgang til timatic, så ...
KLM tilbyder en tilsvarende service gratis på deres hjemmeside, men er ikke sikker på, den kan klare lige præcis denne krølle: https://www.klm.com/travel/dk_da/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/index.htm
Tak Den siger fuldstændigt det samme som jeg selv forventede. Men når både Air China og visakonteret siget noget andet så bliver jeg bekymret - selv om det sikkert er det sædvanlige hierarkiske elementer der spiller inde (vi ved dette ikke, så vi siger nej"