Visum til Iran - problemer med fornyelse af ESTA?

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Schwert, 14/8/17.

  1. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Hej i gæve IF'ere

    Jeg er ved at opstarte en Iransk distributør, hidtil er kommunikationen foregået på WebEx, men nu er der ikke nogen vej uden om, DSGM må nok flytte sin krop til Teheran.

    Jeg ved man ikke kan få en ESTA hvis man har været i Iran/Yemen/Sudan men hvad med en allerede eksisterende ESTA vil det give problemer med et besøg i Iran ved fornyelse? Hvad gør i?? Skal jeg ansøge om et "ekstra pas"???

    Mvh
    Schwert
     
    PENSIONISTEN, Beaglen, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    På ingen måde ekspert på området. Men som jeg har forstået det kan du ikke kvalificere dig til ESTA, men skal have et non-immigrant visa. Og du skal til interview på den amerikanske ambassade, før du rejser til USA igen.

    Det er selvfølgeligt muligt, at køre Iran-turen over på et andet pas. Men jeg tror ikke det er risikoen værd, ved besøg i USA.
     
    Henry og tbh "Synes godt om" dette.
  3. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Hej - det eneste jeg kan supplere med er dette link: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/usa-pas-og-visum/

    Ellers må du hive fat I dem og høre hvordan du skal forholde dig :)
     
    Beaglen, Henry og tbh "Synes godt om dette"
  4. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Ja, få dig et ekstra pas, vær obs på det kun har en gyldighed på 2 år, og koster som et nyt pas, mener det er ca 600kr.

    Har flere kollegaer som rejser i så'n lidt 'krøllede' steder, og bruger forskellige pas til visse mellemøst lande og det andet til USA.
     
    Henry, tbh og Beaglen "Synes godt om dette"
  5. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Jeg har været i Iran og tør derfor ikke rejse til USA uden en visum, da de jo kan have efterretninger om at jeg har besøgt Iran eller et af de andre slemme lande, selv om det ikke står i mit pas. Så jeg søgte visum i februar 2016 og lavede nedenstående sammenfatning:

    Den 21. januar i år indførte USA nye regler for indrejse, hvis man har været i enten Iran, Irak, Syrien eller Sudan efter 1. marts 2011. Hidtil har man med et dansk pas kunnet rejse til USA uden visum, mod at lave en elektronisk registrering i det såkaldte ESTA system. Det koster 14 USD og en tilladelse gælder i to år.

    Da jeg skal til USA i marts og har været i tre af de ”farlige lande”, måtte jeg i gang med at lave en ansøgning om et visum. Første del består at en elektronisk ansøgning på den amerikanske ambassade i Københavns hjemmeside. Her skal man først vælge visatype og her valgte jeg både B1 og B2, hvilket betyder business og pleasure. Herefter skal man igennem en lang række spørgsmål og blandt andet angive hvilke lande man har besøgt siden marts 2011. Heldigvis har jeg ikke besøgt Syrien eller Irak i den periode. Da jeg har besøgt 50 lande i den relevante periode tog det temmelig lang tid da jeg skulle vente før et nyt land poppede op på listen. Alt i alt tog det halvanden time at udfylde den elektroniske ansøgning. Undervejs skal man også uploade et pasfoto til ansøgningen. Da denne del var færdig kom man frem til betalingssiden, hvor man blev bedt om at indbetale 1100 kr for behandling af ansøgningen.

    Efter tre dage modtog jeg en kvittering og blev bedt om at reservere en tid på den Amerikanske ambassade for et interview. Heldigvis var der en tid nogle få dage senere, så jeg troppede op til den aftalte tid kl. 10.15, medbringende mine kvitteringer for betaling og modtagelse af ansøgning, pas, og et pasfoto i størrelsen 2 tommer gange 2 tommer (5x5cm), hvilket er væsentlig større end et europæisk pasfoto. Udenfor fik jeg lov til at vente i et kvarter inden jeg kunne gå igennem security ligesom i en lufthavn. Eneste forskel var at jeg skulle slukke min mobil inden jeg gik ind og aflevere den ved indgangen. Jeg så en anden ansøger, som medbragte en laptop i en rygsæk. Han fik slet ikke lov at komme ind, men måtte tage ind på Hovedbanegården og aflevere sin rygsæk i en bagageboks.

    Da jeg kom ind i venteværelset skulle jeg trække et nummer ligesom på posthuset. Efter halvanden time blev jeg endelig kaldt op til skranken og kunne aflevere mine papirer og pas. Herefter blev jeg bedt om igen at vente. Jeg havde ikke medbragt noget at læse i, da jeg regnede med at jeg kunne komme til et interview den aftalte tid. Normalt i en sådan situation ville jeg kunne tjekke email på min mobil, men det var også udelukket. Flere gange overvejede jeg hvor relevant det egentlig var at rejse til en konference i Californien. Efter yderligere halvanden times venten blev jeg endelig kaldt op til skranken igen.

    Her spurgte intervieweren om jeg var professor på DTU. Her har NSA ikke gjort deres arbejde ordentligt, da jeg ikke har været ansat på DTU siden 2002. Dernæst spurgte han, hvad jeg havde lavet i Iran. Jeg svarede at jeg havde været på en turistrejse (DBK-tur). Inden jeg kunne nå at finde rejseplanen frem sagde han blot ”Visa granted for 10 years”. Og så kunne jeg gå hjem igen. Nogle få dage senere modtog jeg mit pas med posten. Selv når mit pas udløber, så gælder visummet stadigvæk, da jeg blot skal medbringe det gamle pas med mit visum.

    Mit pasfoto i US-format fik jeg ikke brug for, da de brugte det foto jeg uploadede.

    Læs mere om reglerne her.

    http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/usa-pas-og-visum/

    http://denmark.usembassy.gov/visa/howtoapply.html


    Husk det er vigtig at tjekke visum reglerne inden man tager afsted. Canada har lige indført et ESTA lignende system og Mongoliet har genindført visumpligt, se http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum
     
    SophieHendriksen, Peter F., Schwert og 12 andre "Synes godt om" dette.
  6. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Du bliver spurgt i ESTA ansøgningen om du har rejst til Iran, så der hjælper 2 pas ikke, det ekstra PAS giver kun mening hvis du skal rejse et sted hen hvor de ikke vil lukke dig ind fordi du har et visum fra Iran eller USA, der er eks. Nogle muslimske lande der ikke lukker dig ind hvis du har et Israelsk stempel eller visum i pas.

    Som @Perdan skriver få et visum til USA, det gælder op til 10 år og læs lige reglerne om at blive lukket ind på ambassaden for kæresten der også har visum til USA oplevede også en der blev afvist i døren fordi denne ikke mente deres regler gjaldt for hende.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg ville nok stille spørgsmålet til CBP: https://help.cbp.gov/app/ask
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    TAKKER for den grundige gennemgang @Perdan !!

    Jeg frygtede netop at det ville give "bøvl ad h... til" hvilket DSGM jo ikke er meget for!! Nu vil jeg forsigtigt forsøge at foreslå min kunde at vi kan mødes i DXB, da dette ville kunne passe sammen på en anden rejse.......

    Elles må jeg jo hellere søge et US visum, så kan vi jo lave en IF meet up den dag, så er turen til hovedstaden jo ikke "helt spildt" :)
     
    SophieHendriksen, Henry, Perdan og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Ej, ej Schwert, skal du nu til THR, dèr er jeg jo opvokset ...
     
    Schwert og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Jeg har ihvertfald et firma i Teheran der brænder for at handle med mig (hvilket jeg jo så udmærket forstår :rolleyes::rolleyes::rolleyes:)
     
    PENSIONISTEN, Nj4220, obs og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    @Perdan - super gennemgang, mange tak også fra mig! Min mand har haft planer om en skitur med en ven i Iran, men jeg har ikke rigtigt kunnet gennemskue konsekvenserne af en sådan tur i forhold til vi rejser rigtig meget til USA.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.

Del denne side