SAS skærer i servicen på langruter i GO

SAS A330-300

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

For kort tid siden opdagede vi her på Bonusfeber.dk, at SAS havde ændret teksten på deres hjemmeside om hvad de forskellige serviceklasser inkluderer. Bl.a. stod der at alkohol ikke længere var inkluderet på SAS Go (økonomiklasse) på langruterne.

Det skabte en del debat blandt frekvente rejsende på vores – og andre fora.

Efterfølgende fjernede SAS igen teksten og alt så ud som før.

Men nu kan Bonusfeber.dk afsløre, at SAS faktisk kommer til at gennemføre disse ændringer – selvom de ikke officielt har meldt noget ud om det.

Pr. 1. marts 2014 vil der nemlig kun være inkluderet en ikke-alkoholisk drik til maden. Resten skal der betales for.

På SAS Plus skal der iflg. vores kilder ikke ske nogle ændringer p.t. Dog rygtes det at der senere på året skal genindføres uddeling af amenity kit til passagerer på SAS Plus.

Ifølge vores oplysninger vil der på SAS Business blive genindført champagne før take off. Noget SAS sidste år fjernede fra servicekonceptet på den bedste klasse.

Efter sigende skal “madpræsentationen” og menuerne forbedres på alle tre klasser. Hvad det reelt betyder ser vi frem til at se. Specielt på GO og Plus er dette ihvertfald tiltrængt. Men på den anden side, så har vi ofte set “forbedringer” der reelt bare er spareøvelser og tværtimod giver et dårlige produkt. Tiden må vise hvad der reelt er tale om i dette tilfælde.

At SAS vælger at skære så meget ned på servicekonceptet på GO undrer os her på Bonusfeber.dk ganske meget. Udover de rendyrkede lavserviceselskaber har ingen andre et så skrabet serviceniveau på økonomiklasse. Vil SAS virkelig sætte sig selv i bås med selskaber som Norwegian på langruterne?

De amerikanske selskaber har – som minimum – gratis ikke-alkoholiske drikke ad libitum, mens de europæiske alle har både alkohol og sodavand gratis. Selv flere amerikanske selskaber er nu begyndt at gå den anden vej og genindføre gratis alkohol ombord.

SAS kommer aldrig til at kunne konkurrere med lavserviceselskaber på pris, men produktet kommer til at minde mere og mere om det. Tidligere da selv gratis kaffe blev fjernet på kortruterne måtte SAS erkende at kunderne ikke ønskede så skrabet et produkt og ændre kurs. Nu ændrer man så servicekonceptet på langruterne i samme dur – og set udefra ser det ud til at man intet har lært fra tidligere fejltagelser og absolut ikke har nogen idé om hvad konkurrenterne tilbyder – ofte til lavere priser end SAS.

Den kommende ændring gør det meget svært at se hvad SAS egentligt ønsker at profilere sig som. På den ene side vil man fremstå som det enkle selskab man skal vælge hvis man gerne vil have en let og smidig rejse og have alt inkluderet. Og på den anden side, så nærmer produktet sig mere og mere lavserviceselskaberne, som man langt fra kan konkurrere med på pris.

Hvad synes du om de kommende ændringer? Deltag i debatten på vores forum:

http://forum.bonusfeberdk.wpengine.com/threads/betaling-for-vin-øl-drinks-på-sas-go-longhaul.216/

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Kristian siger

    SAS Service er så “skrabet” alligevel, at det er helt til hest. Men ligefrem, at også skulle betale for ikke-alkoholiske drikke, det virker for dumt…- ok, kan se Excelsheetet foran mig, et fyldt fly med 200 passagerer der køber for 50kr hver, giver 10.000kr extra i omsætning på en tur. Problemet for SAS er, at de i forvejen jo ikke er de billigste på ruterne samt at konkurrenterne (I Staralliance, der skal man som regel ikke betale..). Det er et skridt i den forkerte retning…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *