Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har siden lanceringen af deres nye design oplevet store problemer med at få deres hjemmeside til at virker ordentligt. De har også fået stor kritik fra mange omkring selve brugen af siden. Nu kom der igen ændringer til hjemmesiden.
Især i Norge har der været stort fokus på den nuværende SAS hjemmeside, hvor blandt andet Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) flere gange har advaret SAS om tilsyn, hvis ikke SAS fik sat mere fart på at gøre siden mere brugervenlig for de forskellige kundegrupper.
Nu er der igen kommet ændringer til hjemmeside i det oprindelige design – det må snart konstanteres at de oprindelige design har været intet mindre end meget dårligt planlagt og gennemført.
De to umiddelbare ændringer som nu er kommet er:
- Flytning af sprogvalget fra toppen til bunden af siden
- “Mega” menuen fjernet
At sprogvalget er flyttet til nederst på siden er en mindre ting. Det er forsat der de fleste andre hjemmesider har valgt at placeret dette valg, da det heller ikke er noget du bruger tit og nok kun første gang du besøger siden. Så det at fjerne den fra fokus i toppen giver god mening.
Den største ændring til det oprindelige design er at “Mega” menuen nu er helt væk.
Den er blevet flyttet ind under de enkelte menupunkter som gør det så meget mere enkelt at finde hvad du søger,
SAS beskriver selv ændringer således:
Vores fantastiske design team har sammen med nogle endnu mere fantastiske brugere lavet et nyt forslag til, hvordan vi informationsflowet kan forbedres endnu mere og samtidig hjælpe dig med at finde den information du søger endnu hurtigere. Et eksempel er at finde ud af hvor meget bagage du må have med.
Hvad tænker du om ændingerne – er SAS snart færdige med at ændre hovedfunktioner og design?
At sprogvalget er flyttet ned synes jeg er en tåbelig ændring. Globusen tog ikke meget plads, og når du kommer til en website med et forkert sprogvalg er det vigtig hurtigt at kunne skifte til det korrekte sprog. Langt de fleste website jeg bruger har dag også en globus eller tilsvarende øverst til højre på deres website.
Bortset fra det synes jeg SAS har lang vej igen. Designet bryder jeg mig personligt ikke om. Der er for meget fokus på at det skal se nyt og fancy ud. Fokus bør ligge på at relevant info er let tilgængeligt.
My bookings er blevet 1000 gange bedre, men udgangs punktet var også ret dårligt. Vi har nu endeligt fået detaljerne som f.eks. den reelle booking class tilbage i booking oversigten.
Var lige inde og skulle finde en complaint form. Når man følger linksne, bliver man sendt via flysas som er på engelsk, og når man her klikker på complaint, ryger man til sas.se, hvilket er på svensk. Hvis man så her vælger engelsk eller dansk, ryger man til bage til flysas.com hvor man kan klikke på complaint formen, som sender en til sas.se o.s.v, o.s.v, o.s.v.
Workarounden er at rettet sas.se til sas,dk i URL’en i steddet for at vælge sprog via websitet.
Den korte udgave. Der er stadig en del plads til forbedringer, og ikke alt hvad SAS ser som en forbedring er reelt en forbedring, men det går pt. i den rigtige retning med 2 skridt frem og 1 tilbage.