Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I dag markerer en vigtig milepæl for flyverdenen. Det nystartede flyselskab Global Airlines, grundlagt af rejseinfluenceren James Asquith, gennemfører i dag sin allerførste passagerflyvning. Klokken 10:00 lokal tid letter selskabets imponerende Airbus A380 fra Glasgow Lufthavn med kurs mod John F. Kennedy-lufthavnen i New York.
Det bliver dog ikke en permanent rute – endnu. Flyet bliver i New York indtil den 19. maj, hvorefter det vender tilbage til Storbritannien. En anden testflyvning er planlagt mellem Manchester og New York fra den 21. til den 25. maj. Hvad der sker derefter, er endnu uvist.
Global Airlines blev lanceret i 2023 med den vision at skabe en flåde af A380-fly, som skulle forbinde London Gatwick med Nordamerika. Det var en modig plan, især i en tid hvor mange større luftfartsselskaber vælger at udfase netop A380-modellen, da flyet er dyrt i drift og kræver dele, som kan være svære at skaffe. Først fly har registreringen 9H-GLOBL og kan følges her på FlightRadar24.
Oprindeligt var målet at lancere transatlantiske flyvninger i sommeren 2024. Det mål blev ikke nået, men i mellemtiden har selskabet fået det første fly til Europa for en let opgradering. Og nu – et år senere – er drømmen om at komme i luften blevet til virkelighed.
Du kan følge med på blandt andet deres Facebook side.
Man kan let kritisere projektets realisme, men faktum er, at de fleste nystartede flyselskaber aldrig når at få et eneste fly i luften. Husker du for eksempel Hans Airways, der ville flyve fra Birmingham til Indien? Eller Fly Atlantic, som havde planer om at flyve fra Belfast til USA? De blev aldrig til noget. At Global Airlines har gennemført sin første flyvning, er derfor i sig selv en præstation.
HiFly er involveret
Dagens flyvning bliver drevet af det portugisiske selskab Hi Fly, som Global Airlines har hyret til at stå for både cockpit- og kabinepersonale. Global Airlines har nemlig endnu ikke fået godkendelse til selv at operere flyvninger – eller sælge billetter direkte. Salget skete derfor gennem et eksternt rejsebureau.
Oprindeligt lå billetpriserne højt, med økonomibilletter på omkring £780 og første klasse til hele £2.999. Men i dagene op til afgang blev priserne sat markant ned – retur i økonomi kunne fås for blot £380. Der var dog en betingelse: rejsende skulle blive i New York i præcis fire dage. Kortere eller længere ophold var ikke en mulighed, medmindre man selv arrangerede hjemrejsen.
Flyvningen kunne gå hen og blive en succes – ikke mindst som PR-stunt. Billetsalget har været beskedent, hvilket måske giver plads til luksusservice for de ombordværende journalister, influencere og flyentusiaster.
Der er blandt andet planlagt champagne og kaviar til rejsende i både Business Class og First Class.
Men det hele kunne også ende i kaos. Der findes næppe en plan B, hvis flyet får tekniske problemer – og det er usandsynligt, at der ligger mange A380-reservedele klar i Glasgow. En forsinkelse ville hurtigt kunne skabe dårlig presse.
Ombord er der ingen wi-fi, og underholdningen skal streames til passagerernes egne enheder. Økonomiklasse har heller ikke adgang til strømstik. Til gengæld er alle inviteret til en tre timer lang reception på det ikoniske TWA Hotel i JFK lufthavnen ved ankomst.
Vi ønsker James Asquith og hele hans team held og lykke. Vi kender flere, som er med på denne historiske flyvning – og vi glæder os til at høre deres beretninger.
Foto Global Airlines / PR






Skriv et svar