Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I lufthavnen med den tekniske betegnelse EKSB/SGD, mellem Sønderborg og Nordborg har succesen mange navne: geografi, Danfoss – og Jákup Sverri Kass. InsideFlyer har besøgt en lufthavn, der trodser mangen en negativ tendens.
Der var engang, hvor landets provinslufthavne skød op som paddehatte og landet var bundet sammen af et tæt net af flyruter til og fra København. Mere end 2,5 mio. passagerer rejste årligt med fly mellem hovedstaden og de 12 lufthavne, der var spredt som en vifte på landkortet. Og så er der i dag. Tilbage er seks lufthavne med rutetrafik til København. Storebæltsbro, kriser, afgifter og klimabekymringer har skabt et andet billede for lufthavnene i provinsen, og selv om de til dels har fundet nye veje – f.eks. med international rutetrafik – har mange af dem ondt i økonomien. Tænk Århus, tænk Karup. Senest er Billund kommet til efter Ryanairs exit.
Og så er der Sønderborg. Det er svært ikke at tænke på den berømte introduktion til tegneserien om den lille og gæve Asterix’ eventyr: “Næsten hele Gallien er underlagt romernes herredømme. Men i en lille landsby ved kysten holder de stadig stand…” Denne histories lille “landsby”, med den tørre tekniske ICAO betegnelse EKSB, er placeret på Kær Halvø ud til den naturskønne Augustenborg Fjord.
Luftfart har tradition i Sønderborg
Blandt fædrene til lufthavnen i Sønderborg, der åbnede i 1969, var Danfoss Aviation og Cimber Air under ledelse af luftfartspioneren Ingolf Nielsen. Danfoss Aviation tog sig af industri-mastodontens forretningsfly, men var også dansk importør af de populære Piper privatfly. Det er næppe nogen overdrivelse at sige, at Danfoss koncernen er en stor aktør i egnens erhvervsliv, samtidig med at der gennem Bitten & Mads Clausens Fond, som er ejerfonden bag Danfoss er bidraget til områdets udvikling gennem spændende tiltag såsom science-oplevelsesparken Universe Science Park, det store Center Parc Nordborg resort på Als, det spektakulære Alsik hotel og sikkert meget, meget mere. Danfoss er også indirekte præsent i dag i lufthavnen, der ejes i et partnerskab mellem Bitten & Mads Clausens Fond og Sønderborg Kommune.

Man kan sige, at her trives lokalpatriotismen, men det vil være at gå for vidt. Sandheden er, at Sønderborgs geografiske placering både nødvendiggør og muliggør lufthavnsdrift. Således er Sønderborg ikke blevet så stort et “offer” for Storebæltsbroens åbning, som f.eks. Esbjerg, Vojens, Stauning eller nogle af de andre jyske lufthavne. Dertil er rejsetiden til og fra København stadig for lang. Og med sin placering ikke langt fra den dansk-tyske grænse har lufthavnen ikke bare et lokalt opland, men også et betydeligt tysk “bagland” som “catchment area”. Befolkningsunderlaget er på godt 800.000 mennesker indenfor en kørselstid på op til halvanden time, heraf knap halvdelen syd for grænsen. Det til trods har også Sønderborg oplevet en kontinuerlig tilbagegang i passagertallet siden år 2000. Cimber Airs konkurs ramte hårdt, Covid-19 selvfølgelig også, og over denne periode er passagertallet stort set halveret. Men nu skal der andre boller på suppen!
Lufthavnsdirektør med brancheerfaring

Det er her, at færøske Jákup Sverri Kass bliver en del af ligningen. Kass er 48 år, og medbringer en stor, relevant erfaring, først fra rederiet Smyril Line, så som salgs- og markedsdirektør i flyselskabet Atlantic Airways, og derefter som direktør for Vágar Lufthavn. Han har også været involveret i grønlandske lufthavnsaktiviteter, og lufthavnsbyggerier, og har derudover, som uddannet fra Handelshøjskolen i Aarhus, bl.a. undervist på det maritime universitet på Færøerne. I 2023 blev han headhuntet til posten som lufthavnsdirektør i Sønderborg, og tiltrådte stillingen i begyndelsen af sidste år.
Lufthavnens rationale har af naturlige grunde altid været at betjene det sønderjyske erhvervsliv, og der er selvfølgelig fortsat fokus på denne opgave.
“Vi har nogle store arbejdspladser her i området – Danfoss med over 4.000 ansatte og Linak med 1500 osv. Vi har 3000 erhvervsdrivende her i Sønderjylland. 80 % af trafikken er business-trafik, men det er kun 20 % af business-trafikken i Sønderjylland, der går via Sønderborg. Derfor prøver vi at åbne mere op. Og så satser vi relativt meget på charter-trafik, så vi kan vækste på leisure-trafik,” fortæller Jákup Sverri Kass til InsideFlyer.
Sidstnævnte ser ud til at lykkes. Med aftaler på plads med Gislev Rejser i Danmark og Neubauer Touristik i Flensborg vil der i denne sæson være afgange til ikke mindre end 17 charterdestinationer, f.eks. til Madeira og Costa del Sol, som beflyves af SmartWings og deres Boeing 737-800. Gislev rejser entrerer med Alsie Express for pakkerejser til Østrig, Skotland og Italien. Og at man er på rette vej, kan ses i passagertallene: I 2024 havde man en vækst på 18 %. I år ser man indtil i dag en yderligere vækst på 14 %, men forventningen er, at den kommende charterflyvning vil bidrage endnu mere til væksten. I betragtning af områdets turistiske kvaliteter og den stigende tendens til ferier under nordligere – og køligere – himmelstrøg, ser man også på potentialet i at udvikle “incoming leisure” trafik, f.eks. fra Sydtyskland.
Den overordnede målsætning er at nå 150.000 passagerer årligt, hvilket man forventer at nå i 2032. I forhold til erhvervslivet står ønsket om en forbindelse til et af de store europæiske hubs højt på listen – med München i top. Hertil sætter man sin lid til et af de store netværksselskaber.
Grønne initiativer

Et tema for alle lufthavne i dag er selvfølgelig den grønne omstilling, og Sønderborg er ingen undtagelse. Alle ved, at vejen er lang, men rejsen er startet. I Sønderborg arbejder man i dag, sammen med andre, med en 5 % SAF tilsætning ved betankning af fly. Det grønne fokus er også på forpladsaktiviteterne. Bagage-loadere er el-drevne, og man har netop anskaffet Danmarks første el-drevne de-icer. Belysningen ved den 1797 m lange landingsbane er omstillet til LED-lys, hvilket også har givet en stor besparelse på på el-regningen.
Ny terminal

Målsætningen om en stærk forøgelse af passagertallet går hånd-i-hånd med et ambitiøst terminal-byggeri, som i de næste år vil præge livet i lufthavnen. Byggeriet er tegnet af arkitektfirmaet J. Maier H. fra Berlin, og med økonomisk støtte fra ejerne har lufthavnen afsat 212 mio. kroner til projektet med to faser. Også her er den grønne dagsorden at spore – fra genbrug af byggematerialer til energiudnyttelse.
Den endelige udformning af Terminalbygningen er ikke endelig på plads endnu, men der arbejdes med at terminalen også vil have en tagterrasse, hvor besøgende kan følge lufthavnsaktiviteterne på nærmeste hold.

Det måske mest iøjnefaldende ved det nye lufthavnsbyggeri er, hvad der mangler: Det karakteristiske kontroltårn. Det afløses nemlig af et virtuelt kontroltårn, hvor AFIS-operatørerne placeres i en almindelig bygning på lufthavnsområdet og derfra – ved hjælp af kameraer – overvåger området. Systemet er udviklet af Saab Digital Air Traffic Solutions og i Sønderborg får det Danmarkspremiere.
“Vi forventer, at det nye tårn står klart i foråret 2026 og byggeriet vil så stå færdigt i foråret 2028. Det omfatter selve terminalbyggeriet, udvidelse af “airside-området” og en stor udvidelse af parkeringsområdet.” Jákup Sverri Kass
Med sit medarbejderteam har Jákup Sverri Kass noget at se frem til, og man kan kun ønske “god vind”!
Forsidebillede: Snart historie – Sønderborg Lufthavs nuværende terminalbygning. (Foto BongoPlanes)






Skriv et svar