På krydstogt med en ældre dame: Lidt mindre af det gode behøver ikke at være dårligt

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

InsideFlyer er igen på tur. Denne gang drejer det sig om et af de ældre krydstogtskibe fra Norwegian Cruise Line.

M/S Norwegian Star til kajs i norske Ålesund. (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)

Det er boom-tider for den internationale krydstogtsbranche. Nye skibe – større, mere luksuriøse og med et fantastisk udbud af aktivitetsmuligheder – er føjet til den verdensomspændende flåde af skibe, der giver et voksende antal af gæster det ypperste af ferieoplevelser. Mange flere skibe er på tegnebrættet, hvis de ikke allerede er under bygning. Midt i al den eufori er det nemt at glemme, at der blandt de mange skibe, der nu besejler verdenshavene, også er en del ældre fartøjer. Hvordan klarer de sig i konkurrencen? InsideFlyer har set på det med m/s Norwegian Star som et godt eksempel. Vi tog på en rejse fra Island via Grønland, Færøerne og Shetland til Norge. Og konklusionen er klar: Lidt mindre af det gode behøver ikke at være dårligt!



Rederi med tradition

Norwegian Cruise Line (NCL) er et af de rederier, der med succes kæmper om krydstogtskundernes gunst. Rederiet skylder sit navn firmaets historie, som er tæt forbundet med den norske skibsreder Knut Kloster, der som en af de første så forretningspotentialet i krydstogter. For 25 år siden overgik ejerskabet til den malaysisk-baserede Genting Group. De indførte ideen om “free-style cruising”, hvor man afskaffede faste spisetider og satsede på flere, mindre spisesteder ombord i stedet for en stor spisesalon. Det er i dag en fast del af NCLs DNA, ikke bare hvad angår spisesteder, men også mere generelt. I dag er NCL på amerikanske hænder og en del af et større konglomerat, som også omfatter Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises.

Kølen til Norwegian Star blev lagt i år 2000 på krydstogtspecialisten Meyer Werft i tyske Papenburg og skibet havde sin jomfrusejlads i november måned det følgende år. Skibet er et såkaldt Panamax-skib på 91.000 brt., og med en bredde på 38 m akkurat så stort, at det kunne sejle igennem Panama-kanalen på daværende tidspunkt. I 2021 gennemgik det en større modernisering. I dag er det et af bare to Dawn-Class skibe i NCLs flåde. Skibet drives af i alt fire MAN B&W motorer som tilsammen leverer 80.000 hk. Det er udstyret med to stabilisatorer, som giver en rolig(ere) sejlads ved høj bølgegang.

Flydende resort

Skibet har 15 dæk, og med en kapacitet på knap 2.300 passagerer hører det til blandt de mindre skibe i dag. Det har, ikke overraskende, fordele og ulemper. Sammenlignet med NCLs nyeste skibe af Prima-klassen, som virker som et sandt og overvældende overflødigshorn af visuelle stimuli, er Norwegian Star ikke noget dårligt valg for dem, der foretrækker mere intime omgivelser. Det er mindre, og det føles også sådan. Skibet har selvfølgelig mange af de indretninger, der er standard hos NCL. Et Stardust teater, syv specialrestauranter, tolv spisesteder og barer, wellness og fitness, casino, sportspladser og meget, meget mere. Skibets hjerte er det centrale Atrium-område, der altid summer af liv. I virkeligheden kan man betegne skibet som et flydende resort, og “gamle NCL krydstogtsrotter” vil øjeblikkeligt føle sig hjemme ombord og lade sig forkæle af en veloplagt stab af hjælpsomme og opmærksomme medarbejdere.

Kunst på skibet. (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)
The Grand Atrium. (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)

NCL gør meget ud af indretningen for at tilbyde gæsterne smagfulde omgivelser, og Norwegian Star er ingen undtagelse. Men smag er jo forskellig og mens kahytterne – Staterooms i NCLs sprogbrug – er ganske smukke med et fint maritimt udtryk, er det såkaldte Grand Atrium ganske anderledes. Det visuelle udtryk bringer minder frem om Las Vegas’ kitschverden – her fornægter skibets amerikanske tilhørsforhold sig ikke. Og når vi taler om det – broderparten af gæsterne hos NCL er amerikanere. Det betyder ikke mindst en herligt afslappet og uformel atmosfære ombord, hvad denne kronikør nyder.

Gæster har valget mellem forskellige kahyttyper – Inside Staterooms (uden vindue), Oceanview Staterooms (med vindue), og Balcony Staterooms. Ønsker man mere luksus står valget mellem Club Balcony Suites, “Penthouses”, og en ultra-luksuriøs 3-værelses “Garden Villa”, med egen butler service. I modsætning til de nyere skibe i NCLs flåde mangler man dog den adskilte luksus-afdeling “The Haven”.

Det kulinariske

Middag under stjernehimlen i Restaurant Aqua (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)

Det kulinariske spiller selvfølgelig en stor rolle på en lang skibsrejse med mange dage på åbent hav. Måltiderne markerer dagens forløb og er et naturlig samlingspunkt for gæsterne. Og lad det være sagt med det samme: Ingen behøver at gå sulten eller tørstig i seng på et NCL-skib. Det store cafeteria, der findes på et af de øverste dæk, The Garden Café, kan ikke konkurrere med de nyere skibe, også selvom rederiet efterstræber et ens produkt over alle deres 21 fartøjer. Dette skal ikke misforstås: Maden fejler intet, den er bare – følt – bedre og mere righoldig på de nyere skibe. Specialrestauranterne, såsom Cagney’s, La Cucina, Moderno, Ginza, Le Bistro og Teppayanaki, leverer selvfølgelig et fornemt produkt. Har man købt More-at-Sea pakken, har man automatisk tre besøg i disse restauranter. Også de alment tilgængelige spisesteder – Aqua og Versailles – lever op til forventningerne. Dejligt at blive betjent af kyndige tjenere. Og befriende, at man efter grundigt har studeret menukortet og foretrukket et bevidst valg, ikke skal lytte til alenlange forelæsninger om, hvad man så forefinder på sin tallerken. Endelig skal nævnes O’Sheehan’s Bar & Grill og Top Siders på soldækket for en mere uformel spiseoplevelse.

På en god dag: Topsiders! (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)

Underholdning

Stardust teatret byder på alt fra Broadway-shows til foredrag. Her ses et tætpakket teater ved et formiddagsforedrag om Inuit-bygder i Grønland. (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)

Heller ingen behøver at kede sig ombord. Udbuddet af musikalsk underholdning, foredrag, spil, shows osv. er fint – og dertil kommer sportsfaciliteter for ung og gammel, fitness, wellness og meget mere. Men igen gælder det, at skibet ikke kan måle sig med Prima-klassens skibe, som har gigantiske rutschebaner og sågar go-cart væddeløb på programmet.

Ofte suppleres det officielle program af spontant organiserede aktiviteter, som f.eks. en strikkeklub, en LBTQIA+ sammenkomst, træf for alene-rejsende o.s.v.. Og selvfølgelig har man også shopping-muligheder. De burde være gunstige – trods alt er de told- og skattefrie. Men denne kronikør, som – indrømmet – har begrænset viden om mange luksusartikler, har ikke fundet varer til en lavere pris end landprisen indenfor de områder, han kender til! Det er nok skuffende for nogle.

Er energien ikke til fitnessrummets strabadser, kan en frisk spadseretur på skibets promenadedæk være et godt alternativ. Jogging er dog ikke tilladt. (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)
Afslapning og højt humør tæt på Grønlands sydspids, Kap Farvel. Så højt mod nord og trods isbjerge alligevel med en næsten mediterran stemning. (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)

Til gengæld vil nogle måske netop opdage en af skibsrejsernes største kvaliteter: Roen, den langsomme rejse til lyden af bølgernes brusen, synet af det stadigt skiftende lys over havet og masser af ren luft til krop og sjæl. Den hektiske dagligdags diametrale modsætning.

Havnestops og udflugter

Her gælder naturligvis ens betingelser for alle skibe. Før man bestiller en rejse, skal man gøre sig klart, at det angivne program i realiteten er en hensigtserklæring. Pludseligt opståede udfordringer – det være sig ekstraordinært lav vandstand, for høje bølger, pladsproblemer i havne, kan medføre aflysninger af havneanløb. Denne kronikør har oplevet aflysninger på samtlige krydstogter, og det er selvfølgelig ærgerligt, når det sker. Omvendt er det betryggende at vide, at sikkerhed for passagerer og besætning har absolut prioritet. Aflysninger vil ofte være knyttet til anløb af havne uden kajanlæg til krydstogtskibe. Det betyder, at gæsterne overføres med små tenderbåde, og ved høj søgang kan en “omstigning” til eller fra skibet være problematisk. Denne kronikør kan bevidne det betimelige i at lade sikkerhed afgøre, om et besøg kan gennemføres eller ej.

NCL tilbyder ved stort set alle havneanløb en række udflugter. Ønsker man at gøre brug af det, gør man klogt i at booke inden rejsen påbegyndes, for der er tit rift om pladserne. Man kan selvfølgelig også vælge selv at organisere sit havnebesøg. Ofte kan man lokalt købe tilsvarende udflugter til en væsentligt lavere pris. Men: Laver man sit eget program og kommer for sent til skibets afgang, f.eks. p.gr.a. lokale trafikproblemer, er man – næsten bogstaveligt talt – på Herrens mark. Når passagermanifestet er afsluttet og landgangsbroen trukket, hjælper ingen kære mor; man må selv sørge for sin transport til den næste havn, som skibet anløber, Er man derimod på en NCL-organiseret tur, vil skibet ved forsinkelse vente på en.

En rundvisning på skibet giver gæsterne lejlighed til at stille spørgsmål – her til skibets chefkok. (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)

En særlig udflugt, der ikke involverer landgang, er en “behind the scenes” rundvisning på skibet. Den byder på besøg i skibets hovedgalley, lagerrum, vaskeri, motorkontrolrum, back stage i teatret og endelig et besøg på skibets bro. Turen kan anbefales, fordi den giver en god forståelse for kompleksiteten i en krydstogtoperation og alle de hensyn, der skal tages for at gæsterne får en god oplevelse fra start til slut.

Penge? Jo, det taler man om!

En krydstogtferie hører ikke til det billigste, man kan foretage sig i livet. Men tænker man på det som en all-inclusive ferie på et 1.-klasses hotel, ser regnskabet lidt anderledes ud. For man kan tilbringe måske to uger uden på noget tidspunkt at have pungen op af lommen eller at skulle flashe kreditkortet. Skulle man have brug for at lufte det lille plastickort, er det selvfølgelig muligt. Ønsker man f.eks. en finere vin til maden end standardtilbuddet, kan man betale sig fra det. Er man ligeledes til en ordentlig kop kaffe efter en god middag – i stedet for den herostratisk berygtede tynde amerikanske kaffe (også kendt som “opvaskevand”) kan man mod betaling søge redning i skibets Starbucks tilbud. Det kan en ferieøkonomi nok klare. Hvor vidt det også gælder et større wellness besøg i Mandara Spa & Wellness, skal være usagt.

Elefanten i rummet

Krydstogtbranchen hører til blandt de mest kritiserede både i forbindelse med klimakrisen og miljøpåvirkningen i almindelighed, og der er ingen tvivl om, at branchen har forstået alvoren. Norwegian Cruise Line gør en stor indsats for at minimere sit miljøaftryk, f.eks. med et skibseget forbrændingsanlæg, spildevandsrensning osv. Men ærlighed byder også at sige at NCL ikke nødvendigvis har førertrøjen på, når det f.eks. gælder omstilling til ammoniak-drevne skibe. Og det siger selv, at de ældre skibe har deres egne udfordringer. To små pluspunkter, som dog er værd at nævne, er at Norwegian Star sejler på diesel og ikke på den langt mere problematiske heavy fuel oil, og at skibet er udrustet til at modtage landstrøm, så dieselmotorerne kan stoppes helt, når skibet er i havn.

Så hvad vælger man?

Fantastisk landskab i Prins Christians Sund. (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)

Nogle vil vælge den vilde luksus, som NCLs nye skibe, såsom Prima, Viva, Aqua og (snart) Luna, byder på til overflod. Børnefamilier, der søger sol, sommer og afslapning vil nok se i den retning. Andre vil se mere på de krydstogtdestinationer, de synes er de mest interessante og vælge dem, selv om skibet ikke er af den seneste generation. Denne kronikør hører klart til den sidstnævnte kategori. Og det er netop på de mere usædvanlige destinationer, at man finder et skib som Norwegian Star. Den amerikanske stumfilmstjerne Mae West blev engang kendt for udsagnet, at “for meget af det gode kan også være godt!” Denne kronikør vil nok modificere det til “lidt mindre af det gode behøver ikke at være dårligt!” Men de aflyste havnebesøg, netop på de mere specielle destinationer, giver uundgåeligt et skår i glæden.

Alligevel må man sige, at Norwegian leverer et helt igennem gennemtænk kvalitetsprodukt, baseret på mange års erfaring, men også nytænkning omkring gæsternes behov og ønsker. Servicen er helt i top. Om man er til de nye skibe eller de lidt mindre og ældre må, som sagt, bero på individuelle preferencer. Men sikkert er det: Krydstogtsbacillen er smitsom.

Fakta om turen: Vi valgte en 14-dages rejse fra Reykjavik til Oslo med planlagt stop i Paamiut (oprindeligt annonceret: Qaqortoq og Nanortalik), Isafjördur, Akureyri, Djupivogur, Tórshavn, Lerwick, Ålesund, Bergen og Kristiansand. Vi havde valgt en Club Balcony Suite kahyt og rejste i september 2025. Ophold i Qaqortoq og Nanortalik blev aflyst før rejsestart og erstattet med en sejlads gennem Prins Christians Sund og stop i Paamiut. Både besøget i Paamiut og Lerwick måtte aflyses på dagen p.gr.a. de lokale vejrforhold.

Norwegian Cruise Line har ikke bidraget økonomisk til rejsen.

Forsidefoto: På vej mod nye horisonter – udsigt fra broen på m/s Norwegian Star (Foto: Claus Madsen/BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *