Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Shanghai – Auckland – Buenos Aires: En ny global rekord i kommerciel luftfart
China Eastern har nu officielt taget hul på verdens længste sammenhængende passagerrute, da selskabet nu forbinder Shanghai med Buenos Aires via et teknisk stop i Auckland. Den samlede distance runder næsten 20.000 kilometer, og flyvetiden er helt op til 29 timer på returruten.
Hvorfor ruten regnes som verdens længste – selv med stop
Selvom flyet lander i Auckland, klassificeres rejsen stadig som én direkte rute. Det skyldes, at:
- Passagererne bliver ombord under opholdet.
- Flyet fortsætter med samme rutenummer og samme flytype.
- Formålet med mellemlandingen udelukkende er tankning og besætningsskifte.
I luftfarten defineres en “direkte rute” ikke som non-stop, men som en flyvning der gennemføres som én samlet operation uden skift af fly eller rutenummer.
Et globalt stræk på næsten et døgn
Ruten opereres med Boeing 777-300ER og forbinder to af verdens mest geografisk adskilte byer. Udrejsen ligger typisk omkring 25,5 timer, mens returflyvningen – afhængigt af vindforhold over Stillehavet – kan nærme sig 29 timer. Det placerer China Eastern solidt på førstepladsen over verdens længste direkte passagerflyvning.
Til sammenligning er verdens længste non-stop rute fortsat Singapore Airlines’ forbindelse mellem Singapore og New York, der er godt 15.000 kilometer. China Eastern overgår denne markant i ren distance, men bruger altså et teknisk stop for at gøre operationen mulig.
Det næste store vi ser er når Qantas starter deres direkte ruter mellem Australien og til Europa og USA. Der kommer en special udgave af Airbus A350’eren til at spille en væsentlig rolle, da den skal flyve non-stop. Det vil derfor blive de længste ruter i verden.
Du kan læse mere om “Project Sunrise” her.
Strategisk satsning mellem Kina og Sydamerika
Ruten åbner for en markant styrket luftbro mellem Kina og Sydamerika – en trafikaksel som i mange år har været underudviklet. Med en sydlig ruteføring over Stillehavet undgår man længere og mere komplekse nordlige flyveveje via Nordamerika eller Europa.
For både cargo og forretningsrejser er ruten attraktiv, og den positionerer China Eastern stærkt på langdistancemarkedet mellem to regioner med voksende handelsstrømme.
Et teknologisk og operationelt statement
Ruten demonstrerer, hvad moderne langdistanceflyvning kan, når optimal ruteplanlægning, brændstofstrategi og besætningslogistik går op i en højere enhed.
Det er samtidig et eksempel på, hvordan definitionerne “non-stop”, “direkte” og “multi-segment” spiller en væsentlig rolle i, hvordan flyselskaber designer ruter – og især markedsfører dem.
Foto: China Eastern Airlines B777-39P(ER) (B-2002) – London Heathrow Airport (LHR) (BongoPlanes)






Skriv et svar