Ja, vi kan godt flyve til Samsø og Ærø, og jeg mener skolen gerne vil have at vi når ud til alle danske pladser. Jeg ved dog ikke om det inkluderer de private pladser. Men vi plejer at kunne spørge om det er muligt, og få grønt lys hvis det er tilfældet. Når vi kommer over på skolens twin, flyver vi til udlandet. Både Norge, Sverige, Tyskland og Polen. Og det er muligt at planlægge længere væk over en weekend, så man kan nå til Frankrig.
MON det er @Marc Nøhr der holder og spærre vejen i en "Greybird" EDIT: CHOCK - hva' SATAN letter de fra rullevejen???
Nej, det plejer vi ikke. Det er i hvert fald ikke noget jeg har oplevet, og mener også at det er ulovligt...
Mente jeg også, men fakta er, at fra den position du kan se på billedet, foretog flyet et højredrej, og startede umiddelbart der efter..... Fra rullevejen (IMHO )
Jeg ved at det i USA ikke er ulovligt ifølge FAA at lande/lette på en rullevej, med mindre lufthavnen selv har en anden regel der forbyder det. Dog skal man selvfølgelig have tilladelse fra tårnet - måske vi har noget hen af det samme i DK? I al fald startede en 737 fra KLM tilbage i 2010 ved en fejl fra rullevejen i AMS
Hvis den drejede til højre, er den kørt ud på bane 28R. På billedet holder den på rullevej W(hiskey). Jeg er ikke noget så langt i min teori, så jeg ved faktisk ikke hvad reglerne er i Danmark. Men USA, har også lidt løsere regler end EU
@Marc Nøhr undersøgte du det var muligt at tage et SU lån til uddannelsen, oven i sin forhøjede SU, inden dine forældre tog lånet for dig? Hvad tænker du at gøre når du er færdig? Samle flytimer i udlandet på twin, eller få en type-rating til større fly og så arbejde fra Danmark? Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men hvordan har oplevelsen med at flytte til Århus været hvis man kan spørge til det? Edit: Kan man betale sine regninger med et FF-kort så man optjener lidt point når der alligevel skal bruges sp mange penge ?
TAK for svar!! TÆNK at vi har SÅ stor en flyveplads at vi har BÅDE en R og en L!! Jeg troede egentligt kun AAR havde én bane, og resten var TWY (MAN LEVER FOR AT LÆRE!!) Vh /Den OPLYSTE gamle mand Fra AAR BIG CITY AIRPORT
Hej @Sebastian011 Mht. SU-lån har jeg selv taget et, for at betale mit andet lån af med det samme. Det var banken rigtig glad for Jeg ved ikke rigtig hvad jeg gør når jeg er færdig. Lige i øjeblikket er planen at flytte væk fra Danmark og Europa, og opleve lidt af verdenen mens jeg arbejder. Jeg er 22 når jeg er færdig, og slet ikke klar til et 8-16 job i SAS. Har Susi-air for øje, som flyver små flyvere rundt i Indonesien, hvilket jeg synes lyder super spændende og udfordrende Jeg boede omkring Nyborg hos mor og far, inden jeg flyttede. Skolen sørgede for at finde noget at bo i, tæt på lufthavnen, så jeg deler i øjeblikket en gammel krostue i Tirstrup, som er lavet om til værelser, sammen med 4 andre pilotstuderende. En løsning vi aller er rigtig glade for, selvom det er ret langt fra alting. Mht kortet, tror jeg desværre ikke det er muligt -Marc
Cool, det var også sådan jeg tænkte at gøre det hvis banken er villig Har selv tænkt på Susi Air, fordi jeg mødte to unge piloter på min rejse i Indonesien, som virkelig inspirerede mig til bare at gøre det. Skal man bruge nogen type rating for at flyve hos dem? Eller er det endelige certifikat du får nok?
@Sebastian011 Ja. Jeg blev inspireret af de få afsnit der er på youtube med Worlds most dangerous place to be a pilot. Ved ikke om det kræver en typerating, da de flyer små cessna'er og andet småt og enmotors. Så det kræver nok bare en skilltest, da der ikke findes typerating kurser til så små fly.
@Marc Nøhr Hej Marc, lige et par spørgsmål fra en der selv drømmer om at blive pilot, og indtil videre har planer om at starte på GreyBird - så snart gymnasiet er overstået. Er der meget matematik gennem forløbet i uddannelsen og også som færdiguddannet? Jeg har nemlig rigtig svært ved at forstå matematik generelt, og er bekymret for om jeg vil kunne klare uddannelsen, hvis der er for meget "hardcore" matematik integreret i uddannelsen. Jeg var til et informationsmøde på skolen den anden dag, og fik da at vide, at der er en optagelsesprøve, hvor en matematikprøve indgår, men at den prøve er svarende til en matematikprøve på 9. klasses niveau. Selv fik jeg 7 i karakter i 9. klasse, men tror du det er nok? Tak på forhånd
Hej Reus Vi bruger en del matematik i teoriundervisningen, men det er mest for at kunne bestå vores eksamener. Alt hvad vi lærer af formler og ligninger, bruger vi som sådan ikke i flyvningen. Jeg er selv sproglig fra gymnasiet af, så jeg er heller ikke særlig god til matematik. Dem vi bruger til flyvning, lærer man også ret hurtigt udenad, og så er det ikke så slemt. Jeg havde selv mat B på gym, fysik og Kemi på C, og synes ikke det er særlig svært. Jeg vil dog råde dig til at vælge Mat B, hvis du har mulighed for det, da det giver en bedre forståelse for det vi laver i timerne, og det at kunne regne ligninger ud. Mat A er ikke nødvendigt. Og hvis du følger godt med i Fysik på C niveau, skulle det heller ikke være noget problem at forstå det vi lærer i teoriundervisningen Håber det hjalp lidt på det, ellers skriver du bare igen. Er altid glad for at hjælpe
Hej @Marc Nøhr, tusind tak for dit svar! Det hjalp rigtig meget, og har beroliget mine bekymringer Jeg spiller meget flight simulator i min fritid, så jeg er mest vant til, at computerne laver alle beregningerne . I forhold til gymnasiet skal jeg starte på en HHX på Sydfyn nu til august, så kommer ikke til at få fysik/kemi, dog føler jeg, at jeg godt kan forstå fysikkens love osv. har dog stadig mulighed for at vælge Mat B, så det er foreløbig min plan. Kan du prøve at beskrive lidt i hvilke sammenhænge, I bruger matematik? Er det mest til flight planning eller hvad?
Jeg er glad for at jeg fik dig beroliget lidt. Jeg har selv spillet lidt flysim (cirka 3000 timer ), og kan sige at man kun kan drage sin viden fra selve flyvningen videre + programmering af FMS osv. Så fortsæt med det. Jeg gik selv på Nyborg Gymnasium på STX, men en af mine roomies har heller ikke haft fysik/kemi på gym, men har ingen problemer med at følge med. Men god ide at vælge Mat B. VI bruger matematik i de fag der hedder Flight Planning, Principle of Flight (PoF) og Performance. I Flight planning, er det en masse fuelberegning og en enkelt ligning man skal kunne. Her er det fuelberegningen de fleste fra mit hold havde problemer med. PoF handlede mere om flyveprincipper, hvor vi skulle regne forskellige speeds ud, hvis vægten ændrede sig osv. Igen meget få ligninger, som var nemme at lære uden ad. I Performance regnede vi ud hvor lang en bane skulle være for at starte, men det gøres med forskellige grafer, så her er det også nemt at følge med. Mht. selve flyvningen, er det simple plus, minus, gange og divider, så det er til at finde ud af. Håber det besvarede det lidt. Men skriv endelig igen, hvis du har nogle spørgsmål. Det er en mærkelig og dyr verden at begive sig ind i, så det er rart nok at vide hvad man går ind til med en hvis sikkerhed
Tusind tak for dine svar! Nu føler jeg mig endnu mere tryg med at følge min uddannelsesplan . Held og lykke med din uddannelse og fremtid!
Hej Marc! Har lige siddet og læst dine ugentlige artikler igennem, og synes de har været super fede og spændende! Godt arbejde med at dokumentere din hverdag og skolens gang. Jeg er lige nu på udveksling i Mexico, og vil fokusere på det, men når jeg kommer tilbage skal jeg lige færdiggøre 2.- og 3.g på HTX i Grenaa, og så tror jeg, jeg vil overveje muligheder om at starte på Greybird. Nu har jeg kun 20 minutters køretur til skolen, og derfor skal jeg ikke betale for bolig i Tirstrup. Tror du det ville gøre banken en smule gladere ifht. at lave lån? Eller hvordan fungerer det?