Goda nyheder fra Wideroe

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af silferlood, 28/1/15.

  1. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,361
    "Synes godt om" modtaget:
    5,820
    Point:
    113
    3990 NOK ≈ 3500 DKK per næse! Bookede en Norge-rundt billet i alle zoner
     
    Senest redigeret: 6/2/15
    Henrik Olsen og mhsalv "Synes godt om" dette.
  2. mhsalv

    mhsalv VIP medlem

    Beskeder:
    144
    "Synes godt om" modtaget:
    355
    Point:
    63
    Hej @alexanderln, genialt at du har booket en sådan tur :) Det ser (med norske øjne) umiddelbart ud som en super fed rejseplan! Nogle kommentarer herfra (selv om jeg går ud fra, at du har gjort en smule research selv). Det er på ingen måde nogen facit, blot mine egne meninger:

    Generelt vil jeg sige, at hvis man skal have de virkelige storslåede vandretursoplevelser i Norge, så skal man "go west or go north" - især hvis man vil kombinere det med smukke WF-flights! Jeg kan se, at du har dagsophold både i Kristiansand og Sandefjord - personligt ville jeg nok skifte dem ud, med lidt ekstra tid nord- eller vestpå. De er begge to rigtig fine byer, men sammenlignet med f.eks. et lille ekstra ophold i Lofoten er de ikke noget særligt - flyv til Svolvær eller Leknes, 20-30 min fra Bodø! Jeg vil virkelig anbefale, at I undersøger, om I kan komme forbi Lofoten i løbet af jeres tur, også selv om segmenterne dit ikke giver point. Lofoten er helt ualmindeligt smukt, uanset vejr ("kan du ikke lide vejret, så er det blot at vente fem minutter"). Google it!

    Stavanger har jeg ikke besøgt, men det er oplagt at have tid der, hvis I f.eks. vil besøge Prekestolen.

    I øvrigt synes jeg det er fedt, at I har lidt tid i Kirkenes og i Finnmark generelt. Det er ret spændende, at opleve tredelingen mellem norsk, russisk og samisk indflydelse. Måske ville jeg dog revurdere, at have en hel dag i Vadsø (det er en ret lille by uden voldsomt meget action), og hellere flyve til Honningsvåg, spadsere til E69 og forsøge at få et lift til det nordligste punkt i Europa, Nordkapp. Ret turistet - men stadig værdt at se og krydse af listen. Eventuelt tage en tur til Rusland, hvis I gider at styre med visum og det hele :)

    Bergen, Trondheim og Tromsø er alle sammen ret store byer i norsk kontekst (tænk Aarhus, Odense og... eh... Esbjerg? rent størrelsesmæssigt), med alt hvad det indebærer, men de er efter min mening værdt at besøge. Bergen er virkelig en fin by! Her kan I f.eks. lade op med en urban kaffe efter eget ønske, og derefter tage sporvognen Fløibanen op på fjeldet og vandre afsted. Tromsø har også fjeld lige i baghaven med fremragende udsigt og masser av anledninger til at praktisere Allemannsretten!

    Afslutningsvis vil jeg også sige, at forskellene mellem Haugesund og Stavanger rent naturmæssigt ikke er specielt store. Så vil jeg hellere satse på en lille smuttur ind i hjertet af Fjord-Norge, fx. fra Bergen til Sandane (via Sogndal). Igen - de giver måske knapt så mange EB-points (Nul - helt præcis), men det at flyve til Sandane (man tror man skal styrte ned i fjorden) og lande i Sogndal (midt på et bjerg) er virkelig unikke oplevelser.

    Igen, smag og behag! Uanset hvad så er jeg sikker på, at I får en fantastisk tur! Skriv gerne hvis du vil have nogle flere meninger ;)

    What to eat?
    Bergen: Raspeball eller smalahove.
    Lofoten: Fersk fisk.
    Tromsø: Rensdyr.
    Kirkenes: Kongekrabbe/noget russisk.
    Trondheim: Sodd/elggryde.
     
    Baadsgaard, clager, Henrik Olsen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  3. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,361
    "Synes godt om" modtaget:
    5,820
    Point:
    113
    @mhsalv
    Tak for super input! Det kan godt være man skal udnytte lidt at de ikke-pointgivende rutenet, hvis det giver de bedste oplevelser!
    Jeg skriver når der kommer flere spørgsmål :)
     
    Kristian, mhsalv og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  4. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,361
    "Synes godt om" modtaget:
    5,820
    Point:
    113
    @mhsalv Har nu "forbedret" min rute - først og fremmest er der kommet mindre ledighed, men derfor også flere ruter i klasse D & Y (det er jo dejligt med lidt points)
    Har derudover skrottet Haugesund etc. til fordel for nogle dage i Leknes og Røst (begge på Lofoten). Vil fortsat gerne forbi Kirkenes og se den russiske grænse!
    Så hvad synes du om denne rute?

    Skærmbillede 2015-05-02 13.07.35.png

    Har derudover et spørgsmål til overnatning - vi starter dagen i relativt store byer, og som Club Carlson Gold, så bor vi nok på Radisson el. hos venner i Trondheim.. men oppe nordpå og i Lofoten, er det tilladt at overnatte i telt på fjeldet?

    På forhånd mange tak :) er spændt på dit svar.
     
    Baadsgaard, Kristian, mhsalv og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,643
    "Synes godt om" modtaget:
    26,792
    Point:
    113
    Hvilken tur du har sat sammen. sikken et eventyr der venter der :)

    Håber virkelig du vil lave en rejselog og dagligt opdatere os på turen :)
     
    mhsalv "Synes godt om" dette.
  6. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    836
    "Synes godt om" modtaget:
    1,957
    Point:
    93
    Det ser ud som en virkelig lækker tur - man bliver jo helt misundelig! Glæder mig allerede til at høre om det bagefter, og stjæle rejseplanen til næste år :D:D:D
     
    mhsalv "Synes godt om" dette.
  7. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,361
    "Synes godt om" modtaget:
    5,820
    Point:
    113
    Mange tak :) min søster og jeg rejser med backpack, så der bliver kun plads til telefon (og selvfølgelig også mit NIKON!) - men skal se hvad jeg kan gøre :)
     
    mhsalv, tbh, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    490
    "Synes godt om" modtaget:
    1,067
    Point:
    93
    Du kan frit færdes i naturen - det gælder også overnatning. Læs mere på http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Friluftsliv/Allemannsretten/Hva-er-allemannsretten/
    og http://no.wikipedia.org/wiki/Allemannsretten

    Du skal holde dig 150 meter fra bebyggelse, og du må ikke have åben ild om sommeren. Og flere andre regler. Helt grundlæggende: Hav respekt for naturen og andres ejendom, så kommer du langt.
     
  9. mhsalv

    mhsalv VIP medlem

    Beskeder:
    144
    "Synes godt om" modtaget:
    355
    Point:
    63
    Kæmpe like herfra:) Kort sagt synes jeg det ligner en helt fantastisk tur! Den gad jeg godt selv tage :) Meget godt valg at prioritere Lofoten og Nord-Norge, efter min mening.

    Jeg tillader mig også at komme med nogle fif, samt idéer til de få steder jeg kender, blot til inspiration;)

    Mht alkohol: Jeg aner ikke om I har været meget i Norge, men nogle turister bliver altid negativt overrasket: Husk at man udelukkende kan købe vin og spiritus på Vinmonopolet (fremragende udvalg, knapt så fremragende priser) og at ølsalget i almindelige butikker slutter kl 20 (kl 18 lørdag, lukket søndag). Hoteller, restauranter, cafeer, pubs etc har selvfølgelig udvidede rettigheder. I teorien må man hellere ikke drikke offentligt... meeeen altså... Onkel Politi nupper ikke din øl i parken eller konfiskerer en velfortjent bjergtop-snaps (med mindre du swingdanser nøgen ned ad hovedgaderne eller smider tomdåser i hovedet på japanske turister).

    Mht telt: Det er helt korrekt som @danielbirch skriver, at man må placere sit tælt lige der man vil, så fremt man ikke generer andre eller er mindre end 150 meter fra beboede områder. Møder man nogen som bor i området, kan man altids spørge om de har nogle anbefalinger eller om der er nogen særligt sure naboer omrking). Allemannsretten er genial!

    Mht bål: Mellem 15. april og 15. september er åben ild kun tilladt på deciderede bålpladser/ildsteder, eller på stranden (dog ikke på klipper eller i nærheden af vegetation).

    Mht vandreture: www.ut.no er en fremragende side til planlægning af vandre- og cykelture! Her er også oversigt over samtlige DNT-hytter, som man kan overnatte i (mod betaling) hvis man ikke lige gider telt.

    Kristiansand: God timing med Kristiansand d. 28 juli! Det er nemlig sidste dag for Tall Ships Races Kristiansand 2015, og I når lige at fange Parade of Sails, som er et rimelig fedt syn (jeg kommer selv til at være ombord på Christian Radich, jeg skal nok vinke). Hvis vejret er godt, kan jeg knapt forestille mig en bedre måde at starte turen på, end med en (lokal) Hennig-Olsen is og synet af vanvittigt mange sejlskipe på vej mod Aalborg! Mht opbevaring af bagage i KRS (aner ikke om de har lockers), så ville jeg spørge (enten WF-ansatte eller lost luggage-afdelingen) om ikke I må stille jeres bagage et eller andet sted, så I ikke skal slæbe rundt på den i byen. I de små/mindre lufthavne er de ansatte som regel meget hjælpsomme!

    Bergen: Med en dag i Bergen (på Radisson Blu Royal?), så ville jeg helt klart gøre som bergenserne: Bruge tiden til at vandre omkring blandt træhuse i de absurd smalle og hyggelige gader, "smau", som Bergen er kendt for. I finder en hel del af dem i området omkring Radisson Blu (bag Bryggen og op mod Fløyen) og hen mod Skostredet - et hyggeligt område med masser af små butikker. Hvis vejret er godt, køb lidt mad og drikke, tag Fløibanen op og se solnedgangen fra Fløyfjellet.

    Stavanger: Aldrig besøgt - jeg ser dog at Tide tilbyder en fleksibel billet til startpunktet for turen til Preikestolen, hvis I vil campe på toppen af bjerget og se solopgangen.

    Trondheim: Har kun kort besøgt det selv, men området omkring bryggen (Bakkelandet) er hyggeligt. Nidarosdomen er også værd et besøg, en meget atypisk kirke i skadinavisk sammenhæng. Jeres venner har garanteret flere idéer.

    Tromsø: Fin by! Ishavskatedralen er værd et besøg og også Fjellheisen til toppen af Storsteinen. Nok en anledning til at campe med vanvittig by- og naturudsigt. Tromsø har i øvrigt verdens nordligste bryggeri, Mack, som har guidede turer. I øvrigt er Ølhallen et hyggeligt sted, som tit var sidste stop for hvalfangere, ishavsfiskere og seljægere inden de sejlede afsted.

    Stokmarknes: Så kan I sige, at I har besøgt Skagen:D Tip: Når I flyver i nærheden af Lofoten (Stokmarknes/Leknes/Røst/Bodø), spørg stewardesse/steward/pilot om hvilke sæder som giver bedst udsigt (kæreste < udsigt) - eller om piloten kan flyve lidt ekstra lavt. Måske er de i godt humør og giver Norges bedste sightseeing!

    Leknes: Hvis vejret er godt (læs: hvis vejret er alt andet end helt skidt), så kom afsted på vandretur! En mulighed er Justatind, I kan nærmest gå direkte fra lufthavnen! Eventuel lej nogle cykler eller en bil eller få et lift ud til andre bjerg. Spørg de lokale, hvis det er godt vejr er der garanteret andre på vandretur.

    Røst: Fisketure eller bådtur til fuglebjerge kan anbefales! Her kan det også blæse helt afsindigt, så giv lige teltet lidt ekstra forstærkning hvis vejrudsendelsen lover blæst!

    Jeg kan ikke sige andet, end at jeg synes I har lavet en rigtig god plan! Generelt kan Norge, og især udflugter og organiserede ture, fremstå som pebret, men min erfaring er, at de omtrent altid er værd det. Norge kan ikke konkurrer på pris, kun kvalitet! Vælg nogle stykker som lyder spændende!

    Håber på nogle gode Nikon-shots, spektakulære teltpladser og at I får en fremragende oplevelse!
     
    jefi99, asf, bertil storr og 4 andre "Synes godt om" dette.
  10. bertil storr

    bertil storr VIP medlem

    Beskeder:
    152
    "Synes godt om" modtaget:
    303
    Point:
    63
    Hej
    Jeg er ny herinde
    Jeg lavede selv en rute for et stykke tid siden rundt i norge.
     

    Attached Files:

    skyflyerwomen, asf, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,643
    "Synes godt om" modtaget:
    26,792
    Point:
    113
    Det er dælme godt nok nogle travle dage :)
     
    Kristian og bertil storr "Synes godt om" dette.
  12. bertil storr

    bertil storr VIP medlem

    Beskeder:
    152
    "Synes godt om" modtaget:
    303
    Point:
    63
    Ja det må man sige
     
    skyflyerwomen "Synes godt om" dette.
  13. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,361
    "Synes godt om" modtaget:
    5,820
    Point:
    113
    Du er en gutterman @mhsalv ! 1000 tak.
    Kan bestemt bruge dine fif - mht. til alkohol, så tror jeg vi transporterer det tilladte med i kufferten fra CPH og så holder os "tørre" resten af tiden da jeg har hørt at Café-loungerne i Trondheim og Tromsø desværre ikke har noget øl :(
    Er selv spændt på hvordan det vil gå med telt - indtil videre har jeg booket to 2for1 stays i weekenderne på Radissons, og vi vil nok bo der i de store byer, men derudover vil det være praktisk hvis lufthavnene har lockers på nogle af en-dags turene!
    Glæder mig også til alle turene i Dash-q8 flyene, og nu er det heldigvis søster jeg flyver med - så vi kan sagtens få vinduespladser på hver sin række for min skyld ;) så der skal nok være anledning til nogle gode Nikon-moments fra flyveren!

    @bertil storr Det var godt nok mange segmenter - selv er min en oplevelsestur og ikke et mileage run, men vildt at se hvor mange segmenter man kan nå på få dage (og kan se at du må have blevet EBG af det) :)
     
    bertil storr og mhsalv "Synes godt om" dette.
  14. bertil storr

    bertil storr VIP medlem

    Beskeder:
    152
    "Synes godt om" modtaget:
    303
    Point:
    63
    Jeg er faktisk ikke blevet EBG af det. jeg havde en tur til Vancouver med UNITED på business class i 2014 og et par ture til sydeuropa i SAS plus. Alt i alt blev det lige over 50.000 point;)
     
    skyflyerwomen, Henrik Olsen, mhsalv og 3 andre "Synes godt om" dette.
  15. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    584
    "Synes godt om" modtaget:
    1,667
    Point:
    93
    Så er det slut med smutvejen til guld/diamant kort ved hjælp af widerøes Norge rundt billet.


    "EuroBonus: Medlemmer opptjener 2890 poeng for 1 sone, 3490 poeng for 2 soner, 3990 poeng for 3 soner og 1890 poeng for ekstra uke. Poengene registreres etter endt reise. Det gis ikke poeng per flystrekning."

    http://www.wideroe.no/flybilletter/norgerundtbilletten/planlegg-turen

    Er dette et forvarsel om at SAS også strammer ind og kommer til indføre omsætnings baseret optjening i Eurobonus....???
     
    alexanderln og Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.
  16. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg mener at huske, at Eivind Roald for ikke så længe siden annoncerede at EuroBonus programmet udkommer i en ny version, og at det blandt andet også ville være baseret på en ny platform. Hvad der ligger i det kan man kun tænke sig til, men revenue baseret pointoptjening er jo nærliggende at forestille sig skulle være en af de nye "enhancements".
     
  17. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,361
    "Synes godt om" modtaget:
    5,820
    Point:
    113
    Kan ikke forestille mig at SKIT er klar til at håndtere revenue endnu.. jeg tror dog snarere dette er til for at rimeliggøre Norge rundt billetterne - og synes sådan set det er fair. Der er mange der rejste på normal vis, men nogle nordmænd valgte også at flyve 45+ segmenter for at få Guld/Diamond + point, og det var måske ikke ligefrem formålet.

    Sidste år kunne man endda være heldig at booke sine billetter i D klasse, så man fik 1000 * bonus for sine ture, hvilket eksempelvis gjorde at jeg fik ≈ 15.500 points for en Norge rundt billet der kostede små 3.500 kr.. det siger lidt om at det var lidt for godt ;)

    Her er bare et screenshot af de første ture, det er jo helt vildt at få 1250 point for en 20 mins tur fra Tromsø til Hammerfest...
    Skærmbillede 2015-11-23 21.34.20.png
     
    *flyer, mhsalv, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  18. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,361
    "Synes godt om" modtaget:
    5,820
    Point:
    113
    Dog kan man da håbe på de ≈ 3-4000 point man får næste år er statuspoint!
     
  19. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Fik du også siddeplads i "Flex"? Lyder næsten for godt til at være sandt... :)


    (....Ærgerligt jeg ikke selv udnyttede det og nu er det mindre attraktivt, selvom det stadig er spændende)
     
  20. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,361
    "Synes godt om" modtaget:
    5,820
    Point:
    113
    Jaja, det var også muligt at ændre nogle af billetterne via SAS Appen, ligesom med OT billetter. Dog satte de en stopper for at udstede billetter i Y & D engang i foråret sidste år, så man skulle have været hurtig med at bestille sin ønskede rute.. og nu er det så ligegyldigt, selvmom jeg dog stadig mener at Norge Rundt er en god deal :)
     
    Henrik Olsen og *flyer "Synes godt om" dette.

Del denne side