Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det tyske flyselskab Lufthansa har ligesom SAS, bestilt flytypen Airbus A350XWB og forventer start af leverancer i 2017. Lufthansa har bestilt hele 25 fly af denne type, og nu da leverancedatoen for første fly begynder at nærme sig er flyselskabet begyndt at tænke på hvordan de skal operere med disse fly.
Airbus havde 31. januar hele 777 fly af denne type på ordre, og foreløbigt er der kun leveret 15 fly. Typen kommer i 3 forskellige variatoner, hvor der kun er bestilt 16 fly af typen Airbus A350-800 (8 til Aeroflot og 8 til Asiana), 580 fly af typen A350-900 (15 er leveret foreløpig – 7 til Qatar, 3 til Finnair) og 181 fly af typen A350-1000.
Lufthansas planer for de nye fly er at de første 10 skal stationeres i München og skal erstatte nogen af de nuværende Airbus A340-600. Det første fly vil blive sat i rutetrafik i januar 2017. Lufthansas version af flyet vil bestå af 48 sæder i Business Class, 21 sæder i Premium Economy Class og 224 sæder i Economy Class. Totalt 296 sæder fordelt over 3 klasser. Lufthansa vil ikke tilbyde First Class på disse fly. Flyene havde forøvrigt en pris på ikke mindre end 310 millioner USD hver.
Lufthansa planlægger at bruge den nye flytype på ruter fra München til Delhi og Boston i opstarten. Der er foreløbigt ikke lagt nogle planer for videre ruter efterhånden som flyene leveres. Men vi må vel antage at de ruter som opereres af Airbus A340-600 idag, bliver byttet ud til Airbus A350-900 ruter.
For de som er interesserede i tekniske detaljer, er de som følger:
Technical data
Engine | RR Trent XWB-84 |
Length | 65.26 m |
Wingspan | 64.75 m |
Height | 17.05 m |
Wing area | 443 m2 |
Max. takeoff weight | 268 tons |
Engine performance | 2 x 84,000 lbs |
Tank capacity | 138,000 l |
Cruising speed | 0.85 Mach |
Cruising range* | approx. 9,500 km |
Fuel consumption | approx. 2.9 l/100 pax kilometres |
* at max. useful load |
Oprindeligt skrevet af Erling på Insideflyer.no
Skriv et svar