5 grunde til at British Airways’ pilot elsker at flyve Boeing

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Piloten, Rob De Martino, har fløjet for British Airways i 29 år og giver her et sjældent indblik i, hvorfor piloter og besætningsmedlemmer elsker at flyve Boeing. British Airways driver en af de største og mest moderne flyflåder i verden og næsten halvdelen af dem er Boeing.

I et nyt interview fortæller den 55-årige pilot, Rob De Martino, om de unikke finesser, som passagererne ikke nødvendigvis opdager, men som piloter og kabinepersonale sætter stor pris på når de flyver Boeing. Desuden fremhæver han det unikke ’slægtskab’, der er mellem Boeing-piloter verden over.

British Airways piloten Rob De Martino, som har fløjet for flyselskabet i 29 år.
British Airways piloten Rob De Martino, som har fløjet for flyselskabet i 29 år.

1. Den avancerede teknologi

Boeing er ikke bange for at gøre store teknologiske spring. Dreamlineren – som British Airways opererer 23 af til 28 destinationer verden over – er bygget af avanceret kompositmateriale og har et banebrydende aerodynamisk design, der presser det maksimale ud af de to motorer. I dagens økonomiske tilværelse er det vigtigt at holde effektiviteten høj.

Cockpittet på en Boeing 787-9 Dreamliner er en avanceret arbejdsplads.
Cockpittet på en Boeing 787-9 Dreamliner er en avanceret arbejdsplads. Læg mærke til det hvide handsker.

2. Ikonisk smukke

Generelt er Boeing-fly utroligt smukke – lige fra den ikoniske dobbeltdækker, Boeing 747, til det slanke udseende på den nye Boeing 787. For nyligt fløj jeg hjem fra USA, hvor vi fløj bag den nye 787-9 Dreamliner, og både styrmanden og jeg beundrede den silhuet som flyet gav – det lignede nærmest en smuk, flyvende svane.

787-8-advances-up-the-line

3. Piloter kan ’føle’, at de flyver

Flyoplevelsen er helt speciel på Boeing-fly – også for piloterne. Dette skyldes blandt andet Airbus’ banebrydende fly-by-wire-teknologi, der findes i størstedelen af de moderne fly, og som erstatter den traditionelle styrpind med en side-stick. Da Boeing indarbejdede teknologien, valgte de at beholde styrpinden, men indbygge et feedback-system, så piloter stadig kan ’føle’ flyets bevægelser i luften. Dette viser, at Boeing er villig til at gøre meget for at bevare de elementer, der gør at piloter nyder at flyve.

4. Besætningen har mere plads

Besætningen roser indretningen af flykøkkenet og deres hvileområder. De fortæller, at flyet har et praktisk design med tilstrækkelig plads til at arbejde. Boeings designere kunne have reduceret besætningspladsen for at gøre plads til flere sæder, men de ved, at tilfredse besætningsmedlemmer giver tilfredse kunder.

5. Det særlige kammeratskab

Mens jeg i øjeblikket flyver en Airbus, som er et vidunderligt fly, er der altså et særligt slægtskab blandt Boeing-piloter – måske skyldes det, at vi er vant til de unikke finesser.

Hvad er dit favoritfly – er det en Boeing eller Airbus (eller måske noget helt andet)?

Billeder har vi fået fra British Airways.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *