AirAsia klar til europæisk satsning med 50 nye A321XLR-fly

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Lavprisflyselskabet AirAsia sætter nu turbo på sin langdistancesatsning med en stor ordre på 50 ekstra Airbus A321XLR-fly. Det sker som led i en ambitiøs strategi om at udvide rutenettet til både Europa og Nordamerika – og med ét-stopsløsninger via Mellemøsten skal europæiske rejsende lettere kunne komme ombord.

Flytypen A321XLR, der er en langtrækkende version af Airbus’ populære narrowbody-model, giver AirAsia langt større rækkevidde og fleksibilitet end tidligere. Ifølge Capital A’s topchef Tony Fernandes giver flyene mulighed for at åbne nye ruter med lavere risiko – og nå markeder, der før var uden for rækkevidde.

Selskabet har i dag en eksisterende ordre på omkring 14 widebody fly af typen A330neo, men Fernandes antyder nu, at AirAsia kan være på vej væk fra widebody segmentet.

Vi har altid ønsket at være en narrowbody-operatør. Det var ikke muligt med A320ceo, men med XLR får vi helt nye muligheder,” udtaler han.

Ud over de 50 nye XLR-fly inkluderer aftalen også muligheden for at konvertere 20 fly fra tidligere ordrer til XLR-varianten. Og mere er muligvis på vej: Fernandes løftede sløret for, at endnu en ordre – denne gang på regionale fly – kan blive annonceret allerede næste måned.

AirAsias kommende langdistanceruter vil følge en ét-stop-model via Mellemøsten til Europa, og en to-stop-løsning til Nordamerika – enten via Europa eller Japan. Med det nye fly vil lavprisrejser over lange afstande blive endnu mere tilgængelige for prisbevidste globetrottere.

Kilde: Air Asia / PR
Foto: Air Aisia / PR



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *