Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det er ved at være den tid, hvor flyselskaberne skal til at tilbagebetale de statslån som er givet gennem de sidste to års tid. Air France – KLM meldte i går ud at de vil hente over 2 milliarder euro i kapital for at kunne tilbagebetale gælden til den franske stat.
Der er ikke mange flyselskaber i Europa – eller verden – som ikke har haft brug for økonomisk hjælp igennem pandemien. I Europa har forskellige varianter af statslån været meget brugt og dette skal betales tilbage.
Ved at udstede aktier, så vil Air France – KLM hente frisk kapital ind for at kunne tilbagebetale en gældspost på 1.7 milliarder euro til den franske stat. Det betyder så også at både den franske og hollandske stat vil blive nød til at deltage i denne aktieudvidelse, da de skal beskytte deres aktiemajoritet.
Gør SAS det samme?
Udover at Air France – KLM nu vælger at gøre dette, så er det interessante spørgsmål helt klart om SAS vil følge samme vej. SAS har i den grad brug for kapital for at kunne fortsætte og dermed kunne SAS godt tænkes at forsøge at sikre kapital ad samme vej som Air France – KLM gør det nu.
Det betyder så også at den danske og svenske stat vil skulle til lommerne for at sikre deres aktieposter i SAS for ikke at blive udvandet.
Vi gætter på at den danske stat nok vil følge med og sikre deres aktiepost på 21,8%. Danmark ser SAS som en vigtig brik i at holde Danmark og Københavns Lufthavn som en central hub for flyrejser. Om den svenske stat er lige så glad er vi mere usikre på. Den svenske stat har også en aktiepost på 21,8%.
Læs mere om Air France – KLM’s tanker om kapitaludvidelse her: Air France-KLM launches 2.3 billion euro share sale | Reuters.
Skriv et svar