Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Bonusfeber er de første i Skandinavien der kan præcentere det nyeste premium produkt som American Airlines har lanceret.
Det nye premium produkt er bygget op omkring en Airbus 321T (T”et står for “Transcontinental”) og det er meningen at flytypen skal sættes ind på ruterne New York til Los Angeles og New York San Fransisco. Den første flyvning vil blive den 7. januar hvor der lettes fra Los Angeles mod New York og det vil blive til hele 5 daglige afgange. Dette vil gøre den samlede tur fra for eksempel København til Los Angeles i premium kabinerne til en bedre og mere komfortabel tur – eventuelt med et stop over i New York. Og med US Airways der skifter til slutningen af marts næste år til OneWorld alliancen efter fusionen med American Airlines så vil det være en god mulighed for at udnytte via en bonusbillet.
Selv konfigurationen på denne Airbus 321T er i American Airlines konfigureret med følgende:
- 10 sæder på Første klasse (lie flat sæder)
- 20 sæder på Business klasse (lie flat sæder)
- 72 sæder på økonomi klasse
Første klasse kabinen
Dette er et spændende tiltag da der ikke er andre der tilbyder dette så det bliver meget interessant om American Airlines er i stand til at holder en fornuftig belægning eller om det risikere at “dø en stille død”. Det kunne også være at markedet er vurderet korrekt og der kommer andre spillere på markedet igen.
Det er en rigtig lækker kabine med gode sæder som man kender det fra en normal international første klasse. Dog kan sæderne føles en smule smalle hvis man er en god voksen mand. Det føles derfor lidt mere presset da det er en 1×1 konfiguration i et meget mindre fly end på de internationale ruter.
Der er gode muligheder for både arbejde og underholdning.
Business klasse kabinen
De nye business klasse sæder er reelt set magen til det man ser ved United i dag. Det er et lie flat produkt med både dyne og pude som en del af servicen. Igen er der god mulighed for at arbejde og blive underholdt af underholdningssystemet på den lange flyvning på tværs af USA.
Man har samme konfiguration som i første klasse kabinen med lie-flat sæder, dog sidder man i et 2×2 setup.
Økonomi klasse kabinen
Det som er spændende med dette er om der er nok sæder på økonomi på en typisk afgang eller om den altid vil være overbooket så der skal flyttes folk op på de to andre klasser. Dette vil jo ikke nødvendigvis skabe den indtjening, som det kræves for at holde dette produkt flyvende i denne konfiguration.
Der er også blandt disse sæder en mængde Økonomi Plus som giver ekstra plads til benene.
Kabinen er lavet med en 3×3 setup som vaneligt for en A321 model som vi kender den fra Europa.
Konklusionen
Det bliver som nævnt spændende at følge dette produkt og om det forbliver i samme konfiguration. Det som kan blive en “deal breaker” er klart prisen som afgører om der kommer nok betalende rejsende på business og især første klasse. Der er forsat ikke mange virksomheder som tillader rejser på første klasse, men derimod fastholder business eller forsat økonomi klassen. Der er dog sket et skift i USA på at flere tillader business klasse for længere flyvning som netop er target for dette fly på tværs af USA.
Dertil at underholdningssystemet er godt fyldt op af cirka 200 film, TV programmer og 350 kanaler med musik og anden lyd. Dertil over 20 spil. Dette er inkluderet i prisen og på business og første klasse er det en 15,4 tommer HD skærm som man kan hygge sig med. Fra marts 2014 er dette også inkluderet i prisen på økonimi klassen.
Vi har via vores tætte kontakt med Gary fra “View from the Ving” bloggen på Boardingarea.com fået adgang til bruge billederne i denne artikel. Læs mere om Gary på hans blog her
Fantastisk artikelt, Henrik. Det er bare super med en DANSK frequent flyer webside!! Tusind tak for det. 🙂
Jeg ville lige tilføje at First på AA A321 (32B) “V1 Transcon” (som billederne er fra) er i en 1-1 konfiguration (og med et lidt bredere sæde end du finder på flyets Business som er i en 2-2 konfiguration! 😉
Jeg ser frem til mange flere god artikler fra jer!!
Hej DKFlyer,
Takker for dit positive feedback – det er altid rart 🙂
Det er helt korrekt at der er fejl i artiklen – der skulle have stået præcist det du selv nævner at det er en 1×1 i først klasse og 2×2 i business class. Dette er rettet nu 🙂
Kom gerne med mere feedback eller kommentarer til os – på denne måde bliver Bonusfeber bare bedre på 🙂
Hilsen
Henrik Olsen